Připoutejte se prosím a dobrou chuť – 2. část

26.11.2014 14 příspěvků

Oříšky, sušenka či bageta – dnešní standard ekonomické třídy na krátkých a středně dlouhých letech. U low costů občerstvení jen za poplatek. Je to špatný směr, nebo logické vyústění snahy o levné letenky?

Připoutejte se prosím a dobrou chuť – 2. část
Připoutejte se prosím a dobrou chuť – 2. část (Zdroj: Aeroweb.cz)

Než se zamyslíme nad odpovědí na takřka filozofickou otázku z úvodu, vraťme se k samotnému vývoji palubního servisu, který jsme v první části článku opustili zhruba v období 70. let minulého století. Připomenu, že to byla doba, kdy aerolinky zažívaly díky deregulaci letecké dopravy v USA a ropné krizi opravdu krušné chvíle. Zejména ve zmíněných Spojených státech se díky tomu přiostřila konkurence a zvýšil se tlak na minimalizaci nákladů. V roce 1971 vzniklé Southwest Airlines navíc odstartovaly příběh „low cost“ dopravců, jejichž vliv na úroveň poskytování palubních služeb byl zřejmý zejména v posledních dvaceti letech.

Bufet na palubě Boeingu 747

Přestože 70. léta znamenala určitý zlom, od nějž se úroveň občerstvení pomalu měnila, lze i v této době vystopovat řadu novinek, které stolování nad mraky cestujícím zpříjemnily. Jednou z nich byl i příchod slavného Boeingu 747. Jeho impozantní rozměry dovolily aerolinkám zavést na palubě mnoho inovací. Byl jí například i klasický bufet, kde si pasažéři prémiových tříd mohli sami vybrat občerstvení.


Foto Cruiselinehistory.com

Podobný bufet, nebo v tomto případě spíše bar, dnes nalezneme také na palubě Airbusu A380. Například největší uživatel těchto letounů, společnost Emirates, nabízí cestujícím v první a obchodní třídě samostatný bar, který se nachází v zadní části horní paluby. Stejně příjemné místo na trávení dlouhých letů nabízí svým prémiovým cestujícím na palubě „třistaosmdesátek“ také Korean Air.


Wileagegenius.com

Faktor low cost

Již zmiňovaná 70. léta a zejména další dvě následující desetiletí znamenala nástup éry zcela nového druhu leteckých společností, tzv. low costů. Laker Airways, Southwest Airlines, Ryanair a mnoho dalších narušilo klid konzervativních dopravců. Jednotypová flotila, celoekonomické uspořádání kabiny, vysoká frekvence letů na sekundární letiště, omezený zákaznický servis, ostré vystupování vůči konkurenci, občerstvení na palubě pouze za poplatek a v konečném důsledku i nižší ceny letenek. To vše byly novinky, se kterými jsme se do té doby prakticky nesetkali.

V důsledku tzv. boomu nízkonákladových dopravců se zejména na přelomu století rozhořel v civilní letecké dopravě tvrdý konkurenční boj. Jak se později ukázalo, přežili jen ti „nejschopnější“, kteří se novým trendům dokázali přizpůsobit.

Dnes je vcelku paradoxní, že oba hlavní obchodní modely se v některých bodech čím dál více prolínají. „Klasičtí“ dopravci omezují palubní servis v ekonomické třídě, některé nízkonákladovky oproti tomu nabízejí obchodní třídu s plným servisem. Postupem času – a vlastně jsme toho svědky již dnes – nejspíše vznikne také třetí obchodní model, který bude aspekty obou kombinovat.


Palubní občerstvení na letu Praha-Paříž v ekonomické třídě

Změna přišla zpoza Atlantiku

V důsledku snahy o snížení nákladů začaly zhruba v době přelomu století některé velké americké tradiční aerolinky na vnitrostátních letech servírovat cestujícím v ekonomické třídě pouze jednoduché snacky. V Evropě, kde se tradiční dopravci snažili déle odolávat tlaku nízkonákladových aerolinek, jsme k podobnému stavu dospěli až v posledních letech.

Je docela zvláštní, jak odlišně byl tento z pohledu letecké dopravy revoluční přístup v minulosti chápán právě na obou stranách Atlantiku. Zatímco v Severní Americe si lidé vcelku zvykli na využívání letadel na kratší vzdálenosti jako na rychlý a dostupný způsob cestování za příznivé ceny a bez zbytečností, v Evropě nám to trvalo déle. Nehledě na snižující se ceny letenek jsme stále očekávali ten servis, na který jsme byli zvyklí dříve. Avšak nutno dodat, že v poslední době se podle mého názoru toto odlišné chápání letecké dopravy srovnalo.


Častá „svačina“ na kratším letu amerických společností v ekonomické třídě

Doba plastová po roce 2000

Události následující po teroristických útocích z 11. září 2001 bezesporu změnily svět. Letecká doprava byla jedním z nejpostiženějších odvětví a v důsledku nastalé krize se řada aerolinek dostala do ekonomických problémů. Dopravci byli navíc nuceni zavést četná bezpečnostní opatření, které jejich finanční situaci mnohdy ještě zhoršily.

V případě palubního občerstvení například aerolinky přestaly používat kovové příbory, které by mohly být případně použity jako zbraň. Nahradily je plastovými. Opatření se osvědčilo také o nějaký čas později, kdy svět zasáhla epidemie nemoci SARS a příbory či celé nádobí z plastu mohlo být po použití vyhozeno. Po několika letech se však mnohé společnosti k používání kovových příborů zejména v prémiových třídách opět vrátily. V těch ekonomických, v případě dlouhých letů, ale stále převládají plastové.

V této souvislosti je docela zajímavé prohlášení dopravců Qantas a Air New Zealand, kteří v roce 2010 uvedli, že příbory z plastu na svých palubách používají až na třicet letů, po kterých dochází k jejich důkladnému umytí. Po něm se opět vracejí na palubu.


Pro srovnání s třetím obrázkem: občerstvení v obchodní třídě na stejné trati

Situace dnes

Pokud jde o úroveň palubního servisu v dnešní době, je stav u dopravců různý. Low cost aerolinky v drtivé většině žádné palubní občerstvení v ceně letenky nenabízí. Za poplatek je však možné si jej objednat před letem či koupit přímo na palubě.

U „klasických“ dopravců je nutné rozlišovat délku letu a zejména třídu, ve které cestujeme. Pokud jde o kratší lety, tak se v ekonomické třídě můžeme setkat se sušenkou, oříšky, v lepším případě bagetou. Pravidlem jsou nápoje zdarma. Některé tradiční aerolinky se však své nízkonákladové konkurenci přizpůsobily natolik, že drobné občerstvení a nápoje v této třídě zpoplatnily také. Oproti tomu ve vyšších cestovních třídách dostane cestující i na kratších letech mnohdy plnohodnotné jídlo, které je i příslušné naservírováno.


Dřívější menu na letu Praha-New York v ekonomické třídě

V rámci dálkových letů, kam segment low cost dopravců zatím výrazněji nezasáhl, dostávají cestující vyšších tříd i té ekonomické v závislosti na délce letu zpravidla dvě jídla (ve vyšších třídách pak také různé snacky po startu a během letu). Jejich úroveň je však logicky diametrálně odlišná vzhledem k cenovému rozdílu mezi konkrétními třídami a mezi aerolinkami. Novinkou je možnost objednat si předem konkrétní jídlo z „a la carte menu“, kterou nabízí například Air France (v ekonomické třídě a ve třídě Economy Premium).


Nabídka občerstvení ve třídě Paříž-Havana – Economy Premium

I když mnohé aerolinky omezily servis na kratších tratích v rámci ekonomické třídy, dávají si naopak záležet na menu v obchodní a první třídě. Snaha nabídnout to nejlepší pasažérům, kteří za letenky utratí mnoho desítek tisíc korun, vede společnosti ke spolupráci s věhlasnými kuchaři. „Prémiovým“ cestujícím pak let zpříjemňují kulinářské lahůdky ve spojení například s vybranými archivními víny. Je však nutné podotknout, že i zde se situace mění a vždy záleží na konkrétním dopravci.

Výjimky potvrzující pravidlo v Evropě nehledejte

Protože každá mince má dvě strany, nelze ani v případě snižující se úrovně palubního občerstvení zejména ekonomických tříd jednoduše všechny házet do jednoho pytle. V tomto směru platí za pověstnou výjimku potvrzující pravidlo bohatí dopravci z Asie (zejména z Blízkého východu) a Austrálie, kteří chtějí konkurenci předčít většinou kvalitou, nikoliv nabízenou cenou. Docela jasně vystihuje současný stav na poli palubního občerstvení mezinárodní anketa SkyTrax. Níže uvedená tabulka ukazuje výsledky kategorie Nejlepší palubní občerstvení v konkrétní třídě v roce 2014.

Ocenění SkyTrax - kategorie palubní občerstvení

První třída
Etihad Airways
ANA All Nippon Airways
Singapore Airlines

Ekonomická třída - Premium
Qantas Airways
Air New Zealand
Turkish Airlines

Obchodní třída
Turkish Airlines
Oman Air
Qatar Airways

Ekonomická třída
Thai Airways
Turkish Airlines
Asiana Airlines

Zdroj: www.worldairlinesawards.com

Z přehledu je zřetelné, že prim hrají asijské případně australské aerolinky. Pro Evropu a zejména pro Ameriku jsou výsledky tristní. V kategorii První třída se z evropských dopravců v první desítce objevila pouze německá Lufthansa (4. místo). Podobný výsledek je také v Obchodní třídě, kde se mezi deseti nejlepšími prosadil pouze rakouský dopravce Austrian Airlines (5. místo). Nevíce zástupců, celkem 3, (5. Virgin Atlantic, 6. Air France, 8. British Airways) má Evropa v segmentu Ekonomická třída – Premium. Naopak v poslední kategorii Ekonomická třída se neumístila žádná aerolinka ze starého kontinentu. Americké aerolinky nejsou zastoupeny v první desítce ani jedné kategorie.

Výjimečnou kvalitu palubního servisu aerolinek pocházejících z Asie potvrzují i další ocenění. Například uznávaný kulinářský časopis Saveur nedávno udělil cenu Culinary Travel Award společnosti Emirates za její menu v první a obchodní třídě. Ocenění čtenářů stejného periodika získal Oman Air a mezi dalšími vysoce hodnocenými dopravci se objevily ještě Etihad Airways, Singapore Airlines a oproti anketě SkyTrax i americké Delta Air Lines.


Večeře na lince Praha-Dubaj – ekonomická třída

Long haul low cost: otázka budoucnosti

Neměnným faktem stále zůstává, že u většiny klasických dopravců dochází k radikálnímu omezení palubního servisu pouze na krátkých a středních tratích. V rámci dálkových letů je palubní občerstvení zachováno. I když i zde došlo u některých společností k viditelným změnám zvláště poté, co někteří z nich začaly nabízet lepší ekonomickou třídu (často označovanou jako Economy Premium). V té je kromě pohodlnějších sedadel či možnosti vzít si více zavazadel cestujícím k dispozici také bohatší občerstvení. Samozřejmě za o něco větší cenu, než je účtovaná za letenky v ekonomické třídě.

Jedním z možných důvodů, proč v případě dálkových letů zatím nedochází k tak radikálnímu omezení palubního občerstvení, je fakt, že se na těchto tratích ještě skutečně neprosadil žádný low cost dopravce. Pokusů jsme již mohli vidět mnoho. Otázkou však je, zda by cestující i za nižší cenu akceptovali fakt, že by si museli na vícehodinovém letu kupovat občerstvení. Dle mého názoru to však v budoucnu nelze vyloučit.

Jídlo na krátkých letech: přežitek?

Na závěr se vraťme k otázce položené v úvodu článku. Správná odpověď může skomírající úroveň palubního servisu vysvětlit a logicky podpořit. Dle mého názoru totiž existuje i druhý, trochu odlišný pohled na současnou situaci. S ohledem na technickou vyspělost soudobých letounů se snížila doba letu. Zmiňoval jsem také fakt, že nepoměrně nižší je i cena většiny letenek a mění se očekávání pasažérů od kratších cest. Je tedy otázkou, zda je skutečně nutné očekávat od aerolinky v ekonomické třídě na krátkém letu hory jídla.

Jsem toho názoru, že servírovat jídlo v ekonomické třídě na letech například v délce dvou hodin je v dnešní době jednoduše přežitek. Přišlo by mi lepší investovat například do kvalitnější kávy než rozdávat pytlík oříšků. Při správně zvoleném marketingu by to navíc mohlo mít pozitivnější dopad na cestující.

Pokud se chcete dozvědět podrobnosti o přípravě palubního občerstvení, podívejte se na toto zajímavé video níže. Doporučuji navštívit také webové stránky www.airlinemeals.net.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

par postrehu

27.11.2014 v 7:01 Cocik

V prvni rade bych chtel podekovat za zajimavou serii clanku. Nemuzu se ale ubranit mirne polemice s jeho zavery. Poslednich cca 7 let sveho "frequent flyer" zivota se totiz venuji recenzovani aerolinek a jejich produktu, a se zajmem sleduji, ze se trend zjednodusovani palubnich produktu po vzoru lowcostu v poslednich letech zastavil a naopak spousta tradicnich aerolinek servis na palube posiluje. To je presny opak ocekavane "totalni komodizace" letecke prepravy a je dobre videt, ze velka cast pasazeru i v ekonomicke tride povazuje kvalitni servis za dulezity faktor, podle ktereho se rozhoduje, s kym letet. Osobne vidim zajimavy potencial prave v "predobjednanych" jidlech. Velmi rad vyuzivam book-the-cook pri cestovani v F a C Singapore Airlines a bych bych rad, pokud by se tuhle sluzbu podarilo rozsirit i do turisticke tridy. A z pohledu leteckeho nadsence doufam, ze naroky premiovych cestujicich take stoupnou, abychom se jednou dockali i navratu zrusenych "specialek" (at uz jde o vec typu Concorde nebo treba A340-500 v all-business konfiguraci, ktery donedavna letal 19 hodin nonstop mezi Newarkem a Singapurem).

Odpovědět

Low cost na krátkých tratích

27.11.2014 v 9:28 Skalik

Ohledně krátkých a levných letů, souhlasím s autorem. Nevidím důvod proč dostávat jídlo při letu co má hodinu a půl. Když je blbá doprava tak z práce jedu domů autem hodinu a půl a taky si neberu svačinu.

Odpovědět

jen pro zajímavost

27.11.2014 v 14:53 kang

narazil jsem na fotku občerstvení Air Koryo https://milesmaven.files.wordpress.com/2013/07/ak-meal-to-pyn.jpg nebo https://milesmaven.files.wordpress.com/2013/07/ak-meal-to-pyn.jpg Na trase PEK–FNJ to nevypadá špatně. Je trošku ostuda že severokorejci mají na hodinové trase lepší jídlo než ČSA, vlastně dají se oříšky vůbec nazvat jídlem :-D

Odpovědět

Kratasy

27.11.2014 v 21:01 Ja

Já naopak jídlo i na krátkých letech vítám,cesta rychleji uteče... cestovat v letadle low-cost dopravce na jiných než prvních dvou místech je strašná nuda,minimální prostor a tak to jídlo ocením,i když ho člověk nepotřebuje... Osobně si nedovedu představit cestovat např v 737TVS do Asie,stačili mi dvě hodky do řecka a měl sem dost. ;-)

Odpovědět

Long haul lowcost

28.11.2014 v 9:07 mikiqex

V poslední době se vyrojily lowcosty z Prahy do Dubaje - mj. TVS. Let tam jim trvá 6h, let zpět 6h 50m. Virgin létá mezi LHR a JFK tam za 7h 35m a zpět za 6h 40m. Čili to už je long haul, který by teoreticky lowcosty být obsluhován mohl, když létají PRG-DXB.

Odpovědět

TVS

28.11.2014 v 20:40 StaPo

kupodivu poslední dobou TVS je na tom s jídlem na palubě lépe než CSA, až jsem byl překvapen. Na charteru TVS do Egypta teplé jídlo dokonce i chvíli po půlnoci, narozdíl od studené minibagety CSA na lince do Bruselu...

Odpovědět

RE: TVS

29.11.2014 v 9:18 Honza

No to proto, ze TVS ted zasobuje Alpha a CSA Hroch. Drive tomu bylo naopak

Odpovědět

a co mist nna nohy

01.12.2014 v 13:43 honza

Zarazilo mne, ze vse cse toci okolo jidla a vubec nikdo neřešení po hodicku. VELICE radi cestujeme,, hlavne za sluncem do Recka, Egypta na Kanary atak jsme bohuzel odkazani vetsinou na Travel servis. K obzive by ni stacilo jedno pivo a suchy rohlik , ale hrozne rad bych si natahl nohy, byl vdecny za to, ze vedle mne nesedi 100kg soused, pretekajici na moji sedacku. PROC musime doplecet za 5kg nadvahy zavazadla, ale ze nekdo vazi 70 a jiny 100 se nerresi. Pry by to byla diskriminace silnějších obcanu. A ze obráceně jde o diskriminaci hubenych tlustymi se nechce slyset. Rad bych si priplatil lepsi tridu, treti volnou sedacku, ale nejak moc to nejde. Chartrove lety mi zacinaji pripominat zajezdy ROH. Sici jidla u Travelu dost, ale kvuli tomu prec3 neletim. Nejak se vsude vytraci kultura. Z dovolenych se stavaji vylety za all inklusiv. I takovy soused na sedacce, posledni chvile vyuzival nadbytek potravin a piti je zazitek. Takze u mne jidlo az na posl radním miste.

Odpovědět

RE: TVS

02.12.2014 v 2:04 JW

Stando u charteru dava TVS to co objedna cestovka, jinak bys nedostal nic

Odpovědět

RE: a co mist nna nohy

02.12.2014 v 13:49 Kang

Honzo,souhlasím že to není jen o jídle ale taky o pohodlí, kterého se např u Ryanairu vůbec nedostává. Když si koupíte ale zájezd u cestovky tak se nedivte že je to organizované, tj ve spoustě věcí připomínající zájezd ROH. Naštěstí doba pokročila a nemusíte jet s cestovkou ale cestovat sám třeba první třídou. Jinak pravidla s hmotností jsou jednoduchá, pokud se vlezete na sedačku a jste schopnej se připoutat tak je jedno jestli vážíte 50 nebo 150Kg :-) Za nadváhu zavazadla se platí stejně ať jste hubenej či tlustej, takže tam žádnou diskriminacio nevidím.

Odpovědět

Odpověď pro JW

02.12.2014 v 16:16 Petr

Ale to neni pravda, cestovka samozřejmě catering platí, ale ten je naprosto stejnej (pokud to není nestandardní let typu TLV atp.) na všech letech (samozřejmě záleží i na denní době). Jenže teplý jídlo, popř. menší catering tam dostanete i pokud si koupíte smartowou letenku bez cestovky a stejně tak i na charteru teplý jídlo nemusíte dostat

Odpovědět

jídlo

13.12.2014 v 7:51 David

Létáme s manželkou často z Německa na Kanárské ostrovy (cca 4.5 hodiny letu). Většinou s Air Berlin. Poslední dobou k jídlu divná bageta, pití celkem OK. Prostě jsme se vrátili k praxi 80. let a cestování do zahraničí - bereme si na palubu svoje jídlo. Přál bych vám vidět ty obličeje okolo, když vybalíme. Průchod bezpečnostní kontrolou OK, i jsme se pro jistotu informovali na aerolinkách, zda nemají nic proti. A je vyřešeno :-).

Odpovědět

jídlo

24.12.2014 v 11:37 Dava

No, já lítám často do Asie, hlavně do Pekingu. Znamená to tedy hodinu až dvě přeskok někam a následně 6 až 8 hodin dálkový let. Jsou to lety pracovní a tedy economy class. Lítá se s tím, kdo má momentálně nej cenu a rozumný čas přestupu. Za takových okolností na těch krátkých letech je pro mě občerstvení celkem zbytečnost, navíc mnohdy bych uvítal spíš lepší kávu než podivné sušenky, jak už tu padlo. Snad jen ty ČSA na lince do Moskvy a naposledy Finnair do Helsink se dají pochválit, jinak to jídlo je oničem. Na dlouhém letu je to skoro vždy dobré, nejvíc bych pochválil asi Emirates a Aeroflot, naopak Austrian a LH mě moc nenadchly. Velký vliv ale na tohle má skutečnost, že na tyhle odlety raději najíždím na letiště opravdu aspoň hodinu a půl před plánovaným odletem. Pak se člověk snaží zabít nudu a tak si dám něco dobrého v restauraci (vymetání freeshopů nesnáším). Totéž při přestupu z dálkového na přeskok domů, bývá tam hodina až 4 čekačka.

Odpovědět

90´ léta

07.07.2020 v 19:40 Ladislav Holík Švub

Cca. v roce 1996 jsem služebně letěl na veletrh s ČSA do St. Petersburgu. Žádná první třída, normální let. Jídlo skvostné, ale co to bylo proti tomu, když jsme se vraceli s Aeroflotem. Navíc v té době bylo místa pro nohy víc jak v současných dálkových autobusech. O tom, že se smělo v zadní části letadla kouřit ani nemluvím. A to jsem nekuřák. Malé děti občas mohli, za doprovodu letušky, nakouknout k pilotům. Doba se změnila a "kapitálová křídla businessu" z letadel udělala konkurenci autobusů a z pilotů řidiče MHD. PS: V hangáru jsem byl počat, málem i narodil a od mala koukal jak moji rodiče dobrovolně opouští letící, nepoškozenou andulu. Táta to předváděl i na závodech, i nějaký ten diamantík si odskákal a nebýt jeho předčasné smrti, tak by dostal i ten poslední odznáček se třemi. No a maminka lítala jak nudle v bandě. Starala se o domácnost, o mne se sestrou a jako instruktorka také o parašutisty. :-) Hezký den

 

Odpovědět

Přidat komentář