Santa létá z Rovaniemi

28.12.2014 1 příspěvek

Santa Klaus, který se svými sáněmi brázdí oblohu, patří k vánočním svátkům v části světa stejně neodmyslitelně jako Ježíšek k těm našim Vánocům. Ale Ameriko div se, jeho oficiálním „hubem“ je letiště Rovaniemi ve Finsku.

Santa létá z Rovaniemi
Santa létá z Rovaniemi (Zdroj: Aeroweb.cz)
Základní informace o letišti
ICAO: EFRO
IATA: RVN
Rok otevření: 1940
Provozovatel: Finavia
Dráha: 03/21
3 000 x 60 m
Pravidelní dopravci: Finnair, Norwegian
Pravidelné destinace: Helsinki
Počet cestujících (2013): 427 367 (+6 %)
www.finavia.fi/en/rovaniemi/

Santa charter k polárnímu kruhu

Samotné město Rovaniemi se nachází zhruba osm set kilometrů severně od hlavního města Helsinek a je centrem nejsevernější finské provincie Laponsko. Leží takřka přímo na polárním kruhu, od kterého jej dělí pouhých deset kilometrů. Se svými šedesáti tisíci obyvateli se v tomto ohledu řadí na šestnácté místo v rámci Finska.

Jako správní centrum celé oblasti disponuje Rovaniemi mezinárodním letištěm, které se rozprostírá příjemných deset minut jízdy od centra. Leží také nedaleko Santa Clausovy vesničky. A právě zdejší trvalá adresa legendární vánoční postavičky, ve Finsku nazývané Joulupukki, a blízkost polárního kruhu, sem každoročně zhruba od konce listopadu do poloviny ledna přivábí několik desítek tisíc turistů z mnoha zemí Evropy. Jejich hlavním cílem je strávit Vánoce nebo alespoň jejich část na tom správném místě a nasát zdejší atmosféru. Drtivá většina z nich se do Rovaniemi dostane letecky jedním z mnoha tzv. Santa charterů.

Abych snad nepohoršil nějaké znalce, je na tomto místě nutné dovysvětlit, že podle starých pověstí sídlí Santa Claus ve skutečnosti přímo na pólu. Pouze Finové jej „z obchodních důvodů“ přestěhovali trochu jižněji na dostupnější a přívětivější místo.


Foto Therouteshop.com

Letiště pro druhou světovou

Historie samotného letiště ovšem až tak pohádková nebyla. Stavební práce začaly v úvodu druhé světové války v roce 1939. Dvanáct měsíců na to dělníci dokončili dvě travnaté vzletové a přistávací dráhy. Zhruba ve stejné době se letiště poprvé ocitlo na mapě destinací některého z leteckých dopravců. Konkrétně jej do své sítě zařadil předchůdce dnešního Finnairu, společnost Aero O/Y. Rovaniemi se tak stalo součástí více než osm hodin dlouhého letu v rámci tzv. Petsamo-Express. Legendární Junkers Ju-52 směřoval z Helsinek přes Tampere, Vassu, Kokkolu, Oulu, Kemi, Rovaniemi a Sodankylä do Petsamu.

Během druhé světové války letiště používala jako svoji základnu letadla hitlerovského Německa, které severskou zemi zprvu podporovalo v bojích proti Sovětskému svazu. Jak však největší konflikt v dějinách pokračoval, došlo ke změně stran a ze spojenců se stali nepřátelé. V důsledku toho na konci války německá ustupující vojska zničila v Rovaniemi až devadesát procent všech budov včetně letiště.


Foto Thirdreichcolorpictures.blogspot.cz

Houževnatí Finové však zničenou letištní infrastrukturu po válce rychle obnovili a pravidelná doprava se zde znovu rozjela tři roky po skončení konfliktu. Během následujících desetiletích pak význam místního vzdušného přístavu značně vzrostl. V roce 1961 se sem nejdříve přestěhovalo severské řízení letového provozu, které o 13 let později doplnilo také oblastní velení finských vzdušných sil.

Nástupní mosty i první Concorde na severu

Osmdesátá a počátek devadesátých let znamenal modernizaci letištní infrastruktury. Stavební inženýři v roce 1981 nejdříve na délku tři tisíce metrů prodloužili vzletovou a přistávací dráhu, o tři roky později došlo k otevření nové budovy řízení letového provozu a na počátku devadesátých let i moderního terminálu pro cestující (1992). Ten byl o dalších osm let později ještě doplněn o několik nástupních mostů, díky nimž se Rovaniemi řadí mezi několik málo finských letišť, která jimi disponují. Postupná modernizace skončila v roce 2006, kdy dělníci dokončili novou budovu řízení letového provozu. Pod současný vzhled letiště se asi nejvíce podepsali známí architekti Mikko Heikkinen a Markku Komonen.


Foto Concordesst.yuku.com

Zřejmě k jednomu z nejzářivějších okamžiků v historii severského letiště došlo v 80. letech. Uskutečnil se totiž jeden z prvních „vánočních“ letů, který operovala legenda mezi civilními letouny, slavný Concorde v barvách British Airways. Dokonce to prý byla vůbec první návštěva tohoto typu v severských zemích. Podobné lety se stejným typem organizovala i Air France.

Malé, ale šikovné

Spolu s dalšími pěti letišti za polárním kruhem patří i to rovaniemské do skupiny laponských vzdušných přístavů, které spravuje státem vlastněná společnost Finavi – hlavní provozovatel finských letišť. V současné době se letiště Rovaniemi sestává z jedné vzletové a přistávající dráhy o rozměrech 3 000 x 60 metrů a malého útulného terminálu. Ten nabízí cestujícím čekajícím na svůj odlet standardní možnosti, jak si zkrátit dlouhou chvíli. Nalézají se zde obchody se suvenýry, kavárna
a restaurace, dětský koutek či přepážky autopůjčoven. Pro větší skupiny obchodníků je k dispozici také konferenční místnost. K dopravě mezi letištěm a městem Rovaniemi je možné využít všudypřítomné vozy taxislužby či letištní autobus.


Foto Finroute.ru

Ospalé léto, drsná zima

Existuje celá řada letišť, která ožívají zejména během letní sezony, kdy je turistický ruch logicky vyšší. Tradičním představitelem této skupiny je třeba španělská Mallorca a její letiště Son Sant Joan. Zde se v terminálech během letních měsíců oproti zimě zvýší počet cestujících až sedmkrát. Do opačného extrému spadá naopak severský vzdušný přístav Rovaniemi, který během „běžných“ měsíců obsluhují pravidelně pouze domácí Finnair a norský Norwegian. Shodně cestujícím nabízejí spojení s Helsinkami (5-6 letů denně), přičemž dominantnějším je zde tuzemská společnost (až 4 lety denně, Norwegian 1-2 lety denně). Na zhruba hodinu dlouhý let napříč Finskem nasazují Airbus A320 či A321 (Finnair), respektive Boeing 737-800 (Norwegian).


Foto Barentsobserver.com

S blížícími se Vánoci se však situace dramaticky mění podobně jako s příchodem léta na Mallorce. Práce v Rovaniemi nepřibývá pouze Santa Clausovi a jeho pomocníkům, ale také pracovníkům místního letiště. Blízkost pohádkové vesničky a dalších podobných zábavních parků či atraktivita polárního kruhu totiž každoročně láká mnoho turistů. Roste jak počet pravidelných (zmiňovaný Finnair, oficiální dopravce vánoční postavičky, přidává v tomto období další lety z Helsinek), tak i nepravidelných letů.

Podle zveřejněných předpokladů bude na šest laponských letišť směřovat v letošním prosinci dohromady až 400 charterových „Santa letů“ (mezi svátky až 30 denně), z čehož 120 letadel dosedne na dráze v Rovaniemi. Nejvíce turistů se očekává z Holandska, Slovinska, Španělska, Rumunska, Francie a z Ruska. Některé cestovní kanceláře dokonce organizují jednodenní výlety, kdy turisté míří z letiště přímo do Santa Clausovi vesničky, případně k jiným atrakcím a po několika hodinách zase zpět. Jednoduše řečeno, je to „business“.

Tento extrémní výkyv potvrzují také údaje v tabulce níže. Prudké zvýšení počtu přistání v zimních měsících je z ní jasně zřetelné.


Zdroj: Finavia.fi

Nutno dodat, že v minulosti zažívalo toto severofinské letiště z pohledu letecké dopravy šťastnější časy. V dobách dřívějších jej letadla různých dopravců spojovala mimo Helsinek také s Oulu, Enontekiöm či norským Lakselvem. Zajímavé jistě byly také linky společnosti AVL Arkhangelsk Air směřující z Archandělsku, přes Murmansk a Rovaniemi do Lulei. Na tyto lety byl údajně nasazován Antonov An-24RV.

Uvidíme, zda se oficiální letiště Santa Clause jednou stane častějším cílem pravidelných letů, jako tomu bylo dříve, a nebude ožívat pouze v zimním období. Je však jasné, že se Santa Claus za svůj „hub“ jistě nemusí stydět. Navíc, kolik pohádkových postav, má vlastní letiště?

Jak cestuje Santa Claus ze svého letiště, tedy pokud zrovna nevyužívá svých sání, se můžete podívat zde:

Představu o tom, jak probíhaly Vánoce 2013 na letišti v Rovaniemi, získáte z tohoto videa:

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Rovaniemi Airport

28.12.2014 v 11:19 Martin

Jedno z mích nejoblíbenějších letišť. Několikrát sem ho navštívil počas leteckého výletu na nordkapp. Jedinou nevýhodou je drahý Avgas ( přes 3€). V létě tady na pár týdnu nezapadá slunce, tudíž je možné letět VFR den 24h.

Odpovědět

Přidat komentář