Hledaný Airbus A320 AirAsia spadl do moře, tým vyzvedává trosky a těla

30.12.2014

Hledaný Airbus A320 AirAsia spadl do moře, tým vyzvedává trosky a těla
Hledaný Airbus A320 AirAsia spadl do moře, tým vyzvedává trosky a těla (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tři dny hledaný stroj společnosti AirAsia spadl do Jávského moře. Hypotézu potvrdil dnešní nález trosek Airbusu A320 ve vzdálenosti asi 10 kilometrů od posledního radarového kontaktu letadla. Záchranáři již ráno lokazovaly několik částí trupu a také několik bezvládných těl na hladině. Ne hluboko pod vodní hladinou se podařilo najít i trosky letadla. Nehodu velmi pravděpodobně nepřežil nikdo ze 162 osob na palubě. Týmy se nyní chystají zajistit letové zapisovače.

Letoun registrace PK-AXC indonésko-malajsijské společnosti AirAsia zmizel z radarů necelou půlhodinu po sobotní půlnoci středoevropského času při letu z indonéské Surabáje do Singapúru. Stroj se podle dostupných údajů vyhýbal nepříznivému počasí, když s ním řízení letového provozu ztratilo kontakt. Místní úřady po několika hodinách zahájily pátrání po stopách letadla.

Podle serveru Aviation Herald se letoun nacházel na trati M635 v letové hladině 320, když posádka zažádala o vychýlení vlevo a stoupání do FL380 kvůli počasí. V 0:16 SEČ se let QZ8501 odmlčel řídicímu letového provozu v Jakartě. O minutu později se však radiový kontakt přerušil a po další minutě se ztratil i letadlový signál odpovídače ADS-B. Snímek, který údajně unikl z indonéského řízení letového provozu, ukazuje letoun, když prostoupává FL363 při rychlosti 353 uzlů vůči zemi (ground speed).


Uniklé foto z AirNav Indonesia

Indonéské ministerstvo dopravy v neděli potvrdilo, že se stroj ztratil a rozběhlo se po něm pátrání. Také potvrdilo, že se posádka chtěla vyhýbat bouři, kterou zřejmě viděla před sebou na meteorologickém radaru. Dostupné satelitní snímky potvrzují, že se v oblasti nacházel pás silných bouřek, jejichž vrchloly však měly sahat až do 15 kilometrů nad zemí.

Zmizelý airbus podle ministerstva vezl 155 cestujících a sedm členů posádky. Kapitán letu měl na kontě přes 20 500 letových hodin (z toho 6 100 hodin u AirAsia), první důstojník bezmála 2 300 hodin. Na palubě byl také údajně letový inženýr.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář