Novinky v našem GA v roce 2015

21.01.2015 10 příspěvků

…aneb stručný výtah informací z pravidelného setkání představitelů leteckých úřadů se zástupci provozovatelů letišť, letadel či leteckých škol. To vše na půdě ŘLP v Jenči během uplynulé soboty.

Novinky v našem GA v roce 2015
Novinky v našem GA v roce 2015 (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pravidelný seminář, který každoročně předchází zahájení letecké sezóny, se letos uskutečnil nezvykle brzy už v půlce ledna. Nesl se však převážně v duchu připomenutí loňských změn a nebo již zveřejněných chystaných úprav. Přesto zaznělo i pár informací, o kterých se mezi letci zatím tolik nehovořilo.

Větší rozestup, větší jistota

Po krátkém úvodním slovu generálního ředitele Řízení letového provozu Jana Klase přišel hned na úvod „refreshment“ v podobě připomenutí loňských změn v rozdělení vzdušného prostoru, zejména nové kompetencí v tzv. super nízkých sektorech (SNS) v okolí letišť Karlovy Vary, Brno a Ostrava. Již nyní podotkněme, že to však nebyly změny na dlouhou dobu poslední – jak zaznělo později během dne (dále v článku), další větší změny v uspořádání vzdušného prostoru lze očekávat již letos v druhé půli roku.

Zajímavá přednáška se týkala změn v určování převodních hladin od 5. března 2015. Přesněji řečeno přibyl bezpečnostní požadavek ze strany Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) na změnu tloušťky převodní vrstvy (prostor mezi převodní výškou a převodní hladinou) na minimálně 1 000 stop. Tím bude garantována větší separace letadel na příletu a na odletu v okolí letišť.

V praxi to pro piloty neznamená nic zásadního kromě toho, že již nenastane případ, kdyby při extrémně vysokém tlaku bylo třeba klesat až třeba do FL40 pro přenastavení výškoměru na letištní QNH. Minimální tloušťka převodní hladiny v rozmezí 1 000 - 1 999 stop totiž stanoví nejnižší možnou převodní hladinu na FL50. Asi nejlépe tuto situaci ilustruje graf níže.


Foto z prezentace / J. Kračmár

Dále opět přišla řeč na chystaný přechod na kanálovou rozteč 8,33 kHz v oblasti letecké komunikace. Jiří Valenta z ministerstva dopravy připomněl známou povinnost pro majitele/provozovatele letadel, aby byly veškeré letadlové stanice schopné vysílat a přijímat na frekvencích s roztečí 25 kHz i 8,33 kHz nejpozději 31. prosince 2017.

Z hlediska přechodu jsou podstatná tři data:

  • 10. listopad 2016
    • IFR prostory v oblasti Prahy
    • Prostory TMA a CTR – letišť
      • Praha-Ruzyně
      • Praha-Kbely
      • Praha-Vodochody
  • 30. březen 2017
    • IFR prostory letišť
      • Karlovy Vary
      • Pardubice
      • Čáslav
      • Náměšť
      • Brno
      • Kunovice
      • Ostrava
  • 9. listopad 2017
    • VFR prostory letišť
    • Skupinové kmitočty, viz VFR ENR 7 - VFR příručka, nebo  ENR 1.2.5 AIP
    • Kmitočty OPC – kmitočty pro dopravní rádio
    • Kmitočty AS

Nové postupy pro plachtaře a předpis L2

Další blok patřil prezentacím Úřadu pro civilní letectví. Sice nepřišla řeč na chystané změny poplatků za teoretické zkoušky leteckého personálu, avšak i tak byla slova zástupců ÚCL informačně nabita.

Vladimír Horák prezentoval novinky, který by neměly uniknout žádnému z plachtařů. V návaznosti na změny dané evropskou legislativou v oblasti leteckých průkazů vypracoval ÚCL nové postupy pro piloty kluzáků (CAA-ZLP-161) a balónů (CAA-ZLP-162). Podstatné je, že nové průkazy pro plachtaře se již vydávají plně v souladu s Částí FCL (dle nařízení EU č. 1178/2011).

Starší licence vydané podle národního předpisu L1 zůstávají v platnosti až do 8. dubna 2018, přičemž úřad tyto průkazy „v oběhu“ obměňuje při vhodné příležitosti (změny v průkazu, nové kvalifikace atp.). Postupy pro držitele těchto průkazů se ale řídí původním dokumentem CAA-ZLP-049.


Foto Karel Douda

Informace přeci jenom pro širší pole posluchačů poté prezentoval Vítězslav Hezký, a to konkrétně novinky týkající se předpisu L2. Připomněl, že v závěru loňského roku byl kompletně převydán předpis L2, který do sebe zahrnul evropský předpis SERA (společná pravidla létání). Přestože se v předpisu mísí nařízení ICAO, EU a specifika ČR, je třeba mít na paměti, že v případě rozporu má aplikační přednost evropské znění předpisu. České požadavky však mohou být v některých bodech „přísnější“.

Unie vstříc GA

Pan Hezký dále připomněl, že pro Evropskou agenturu pro bezpečnost letectví (EASA) je oblast všeobecného letectví aktuální prioritou, čímž připomněl projekt GA Road Map – jakousi strategii pro regulaci všeobecného letectví napříč státy Evropské unie. Znovu tak byl parafrázován aktuální postoj EASA směrem k neobchodnímu létání, kdy podle pana Hezkého „EASA uznává, že stávající předpisy, které mají dopad na oblast GA, nemusí být nutně oblasti GA přiměřené z hlediska souvisejících rizik.“

Podle něj si nyní „agentura klade za cíl přinést pozitivní změnu v oblasti GA, a to pokud možno zjednodušením stávajících předpisů, zavedením flexibilních opatření tam, kde je to nutné, a bezpečnostní kampaní k řešení bezpečnostních rizik.“ Jedním z výsledků této iniciativy by tak mohlo být jednak větší zpřístupnění přístrojové kvalifikace (IR) pilotům či vytvoření dalšího systému výcviku pilotů mimo Schválené organizace pro výcvik (ATO). Konkrétní opatření však bude EASA při diskusi s členskými zeměmi teprve připravovat.

LIS ještě přístupnější

Blok věnovaný službám samotného Řízení letového provozu, konkrétně Letecké informační službě, připomněl zejména loni realizovaný a zpětně velmi dobře hodnocený projekt VFR příručky. Ze strany ŘLP však bylo ústy Marka Dočkala přislíbeno také zlepšení dalších služeb – AisView či Integrovaného briefingového systému (IBS), který by se měl letos mimo jiné dočkat verze optimalizované pro zobrazení na tabletech či telefonech.

Zajímavá informace se dotkla papírové mapy ICAO 1 : 500 000. Mimo lehce úsměvné poznámky o nemožnosti vydání mapy ve formátu PDF kvůli absenci práv k užití topografického materiálu pan Dočkal uvedl, že letos vyjde mapa až na podzim, a to zejména z důvodu chystaných změn v rozdělení vzdušného prostoru, jakou by mělo být například posunutí vertikálních hranic prostorů třídy G a E (z FL90 na FL125). Více vás o těchto změnách budeme informovat v dalších měsících.

Závěr semináře pak byl věnován prezentacím vybraných meteo fenoménů, vybraných leteckých nehod v loňském roce a dalším diskusím, věnujícím se například bezpečnostním požadavkům na ochranu letišť apod.

Všechny prezentace najdete na webu LIS ŘLP!

Jak je vidět, ani rok 2015 nebude chudý na změny zaběhlých pořádků. Za redakci Aerowebu mohu slíbit, že se vám všem opět pokusíme být tím nejlepším průvodcem.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

topograficky material :)

21.01.2015 v 10:33 Dan

Kdo ta prava k topografickemu materialu ma? mozna by nebylo od veci zmenit dodavatele. :) na soucasne mape je napriklad usek prazskeho okruhu Bechovice - D1 ackoliv v tomto useku jeste nebylo ani kopnuto a navic je v te nejkratsi a nejkontroverzni variante (podle ktere asi pravdepodobne ani realizovan nebude). Opravdu bych podle tohoto nechtel jako cizinec letet pres ROMEO do prahy... :)

Odpovědět

ICAO mapa

22.01.2015 v 14:00 Tomáš

Bohužel, ŘLP sice sbíralo názory pilotů na VFR ICAO mapu ČR, nicméně asi zbytečně, protože se nezměnilo ohledně mapy vůbec nic. Mapa je nadále nepřehledná a pokud ji porovnám s mapou Jeppesen nebo ICAO mapou pro Německo, tak je její přehlednost opravdu slabá. Nejenže tam nejsou ani bezpečné sektorové výšky, které jsou ve špatném počasí opravdu potřeba, ale hledají se tam i obtížně další důležité údaje výšek TMA apod., frekvence VOR, NDB atd.

Odpovědět

Zelený hnus

22.01.2015 v 14:49 Martin

Já nevím, mně ta současná mapa připadá jako by se tiskárně zasekla zelená barva. Je tak přesycená, že najít cokoli jiného než zeleň je problém. Koupil jsem si lupu a navíc přípravu udělám v jiném programu a jen ji přenesu do ICAO mapy , pokud je to nutné. Navíc najít v ní něco v letícím letadle je téměř nemožné, pokud je to v trochu členitějším terénu.

Odpovědět

RE: ICAO mapa

22.01.2015 v 15:52 Petr

Mapa je určená primárně pro srovnávací orientaci, takže nač frekvence VOR, sektorové výšky apod.

Odpovědět

Re Petr

23.01.2015 v 7:17 Martin

Petře ale pro srovnávací orientaci musím přečíst kde jsem. Bohužel kolem mého působiště je hromada kopečků, které jsou tak tmavě zelené, že v nich těžko hledám jinou tmavě psanou informaci :-(

Odpovědět

Mapa

26.01.2015 v 16:44 Ivan

Jak pise Dan, jak delat srovnavaci navigaci nad neexistujicimi ctyrproudovkami...u bezdezu vim o docela slusny plose kde na mape je pole v realu les, chapu ze les muzou vykacet a objevit se misto nej pole celkem rychle. V tomto smeru to ale trva leta. V neposledni rade i sam UCL na teoretickych zkouskach na PPL poskytuje jeppesen mapu nemecka k navigacni uloze, to imho mluvi samo za sebe :)

Odpovědět

RE: Mapa

26.01.2015 v 18:50 Radim

Petre, nemecka mapa v navigacni uloze spise svedci o tom, ze je prezkusovana schopnost orientace v neznamem prostredi dle poskytnute mapy, nemyslite?

Odpovědět

RE: Mapa

27.01.2015 v 16:37 Míra

Tedy myslím, že je úplně jedno jestli je to mapa ČR nebo Grónska či Německa jako na ÚCL, souřadnice tam máš, deklinaci také tak o co jde, jsou sice jiné barvy ale budiž. Jim jde hlavně o vytvoření stresu, na to přijdeš až budeš létat, pak ti to přijde jako banalita, jestli jsi měl mapu tu nebo onu. Ostatně mě to také rozhodilo ale již je to 13 let....

Odpovědět

mapa

28.01.2015 v 11:29 Ivan

Ja s nemeckym jeppesenem u ty zkousky zadny problem nemel. :) ale v ucebne padlo "tak to jsem v prd..." kdyz se to nekteri dozvedeli. A uloha byla ve smyslu, odletate z letiste (zemepisna sirka,delka) na letiste (zemepisna sirka delka) v pulce cesty se musite vratit zpet, jakym kurzem. Odpovedi byly neco ve smyslu 280, 015, 165. Proste kazda do jinyho kvanrantu. To se imho da naprosto v klidu odpovedet uplne bez mapy, ktera tam byla spis na zmateni nepritele :)

Odpovědět

Změna vertikální hranice prostoru E

11.02.2015 v 18:59 Michal

Ahoj, jen bych chtěl poukázat na to, že změna vertikální hranice prostoru třídy E se neplánuje, bylo pravděpodobně špatně pochopeno, jediné co se plánuje zvedat je vertikální hranice SNS.

Odpovědět

Přidat komentář