Plně automatické řízení letadel je možná blíž, než si myslíme

06.05.2015 7 příspěvků

Plně automatické řízení letadel je možná blíž, než si myslíme
Plně automatické řízení letadel je možná blíž, než si myslíme (Zdroj: Aeroweb.cz)

Nakolik je plně automatické řízení letadel otázkou blízké budoucnosti? Někteří věří, že bychom se ho mohli dočkat v horizontu deseti let, a to dokonce i v segmentu letounů všeobecného letectví určených třeba k přepravě nákladu. K jeho rozvoji by mělo přispět postupné zavádění technologií z automobilové průmyslu.

I přes prudký rozvoj bezpilotních letadel stále stojí na cestě k uvedení technologií automatického řízení do letadel s lidskou posádkou řada problémů. „Reálné náklady jsou stále příliš vysoké, i když se je postupně daří snižovat. Například u inteligentních automobilů bez řidiče dochází k výraznému vývoji senzorů a výpočetních jednotek, což otevírá netušené možnosti v daném odvětví,“ soudí Sanjiv Singh, ředitel společnosti Near Earth Autonomy, která se vývojem bezpilotních systémů zabývá.


využití senzorů v automatickém řízení automobilů

Pokud jde o srovnání náročnosti při zavádění automatického řízení v letectví a v automobilovém odvětví, větší komplikace mohou možná paradoxně nastat u osobních automobilů. „Existují problémy při pohybu po zemi, kterými se ve vzduchu nemusíte zabývat. Na zemi se pohybujete mnohdy vysokou rychlostí v blízkosti okolních předmětů, přesnost řízení proto musí být vysoká a jen sekundový výpadek systému může způsobit kolizi,“ varuje pan Singh. „Ve srovnání s tím se ve vzduchu můžete pohybovat ve větších vzdálenostech od překážek. Možná rizika při selhání systému v letectví jsou nicméně mnohem dalekosáhlejší s potenciálem ohrozit větší množství lidských životů, proces certifikace je proto náročnější, důkladnější a tím i delší.“

Rychlost zavádění automatickho řízení rovněž závisí na technické pokročilosti letadel. „Pokud se jedná o letouny schopné využít například systém pro přesné přiblížení a přistání (ILS), můžeme se bavit o horizontu desíti let. Budoucnost automatického řízení letadel se ovšem zdá komplikovanější spíše z pohledu potřebné certifikace než z pohledu technologií,“ uzavírá Singh.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

automatické řízení ??

06.05.2015 v 14:39 Tomáš

Plně automatické řízení letadel je možná blíž, než si myslíme - buďme v klidu pánové a dámy... dokud v Evropě bude vládnout EASA, tak si o tom leda tak budeme číst články. Naštěstí pro nás :-)

Odpovědět

Jen to ne

07.05.2015 v 1:04 Jenda

A piloti nebudou mít co žrát! Doufám, že tyto technologie se jen tak neprosadí. Já osobně bych si do takového letadla sednout nechtěl. Kdo z nás to chce? Čemu tato technologie pomůže? Dnešní pilot už je z poloviny stejně jen dozorce nad předprogramovaným systémem, ale dle mého soudu jen to ten nejdůležitější článek.

Odpovědět

Já bych se nebál...

07.05.2015 v 8:31 Jakub Š.

Když se něco stane tak se i moderní autopilot odpojí a nechá to na pilotech jak je pěkně vidět na nedávné nehodě australské A380 nebo Air France A330. V jednom případě to piloti zvládli,v druhém ne. Každopádně systém co si sám řídí letadlo je blbost. Nedokáže rozhodovat a ještě dlouho na tom UI nebude tak aby to bylo použitelné.

Odpovědět

právní odpovědnost

07.05.2015 v 12:35 Lubor

Hlavním problémem bych viděl právní odpovědnost za rozhodnutí, které učiní ten automat. Je možné, že to budou "sichrovat" tím, že jeden či několik stewardů bude schopno převzít řízení v případě, že automat "zvedne tlapky", nebo že pro kritické fáze letu bude někdo přítomen v kokpitu, resp. v něčem, co ho bude nahrazovat.

Odpovědět

RE: právní odpovědnost

09.05.2015 v 9:53 Piggy

Pravni odpovednost za automat se nebude moc lisit od odpovednosti za chybu (puvodne) ziveho pilota. Psychologicky ale spousta pasazeru budemit problem letet bez toho "prvniho pasazera" v kokpitu a pozustali budou hur snaset pocit, ze jim jejich blizke zahubila chyba "bezducheho stroje" - byt by byla statisticky mene pravdepodobna...

Odpovědět

Historie se opakuje

10.05.2015 v 10:54 Mark

Myslím, že v minulém a předminulém století se objevovaly stejné nářky. Že stroje vezmou lidem práci, že není lidský možné pohybovat se takovou rychlosti jako ta lokomotiva atd. :) Otázka je ale opravdu jen "kdy" a jak přesně, ne zda vůbec.

Odpovědět

"bezpilotní"

10.05.2015 v 11:51 Petr

Lidé vidí bezpilotní letadlo a myslí si, že letí samo. Tak to ale není. Ani současná vojenská UAV nejsou bezpilotní, to je jen nešťastný český název. Ten pilot existuje, jenom nesedí v tom letadle ale sedí na zemi.

Odpovědět

Přidat komentář