Hacker: Do systému B737 jsem se dostal, ale nemanipuloval s ním

21.05.2015 1 příspěvek

Hacker: Do systému B737 jsem se dostal, ale nemanipuloval s ním
Hacker: Do systému B737 jsem se dostal, ale nemanipuloval s ním (Zdroj: Aeroweb.cz)

Dva dny stará zpráva o tom, že se Chris Roberts naboural do letadlové sítě Boeingu 737 za letu skrze zábavní systém IFE a mohl letoun ovládat, vzbudila řadu kritických poznámek, z nichž se některé ukázaly jako oprávněné. Server Wired, který zprávu přinesl, zveřejnil i výpověď samotného hackera, podle nějž agenti Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) vytrhli několik odstavců z kontextu. Se samotným letadlem prý nikdy nemanipuloval, sám ale přiznává, že se během posledních pěti let do letadlové sítě několikrát skutečně dostal.

„Uvedl, že vydal jednomu z motorů pokyn ke stoupání, což vyústilo v odchýlení letounu od trasy,“ napsal zvláštní agent FBI Mark Hurley do žádosti o povolení k domovní prohlídce Robertsova bytu, poté co policejní tým zadržel po přistání letu United Airlines hackera chlubícího se na Twitteru možností například aktivovat systém kyslíkových masek či ovlivňovat hlášení na displejích v kokpitu. Právě tahle věta vyvolala rozruch v souvislosti s možným ovládáním letadla ze sedačky cestujících skrze zábavní systém IFE.

Roberts však popírá, že by v rozhovorech s FBI konkrétně toto pronesl. „Ten odstavec je jedním dílkem z mnoha diskusí, takže postrádá jakýkoliv kontext, o kterém zřejmě nemohu mluvit,“ citoval server Wired hackera. Zároveň ale přiznává, že se asi 15krát úspěšně „naboural“ do letadlových sítí a byl v nich schopen sledovat pohyb jednotlivých datových paketů, přičemž do tohoto procesu podle svých slov nikdy nezasáhl. Mělo jít například o palivový systém či systém řízení tahu motorů. Podle protokolu FBI však v jednom případě Roberts údajně přiznal, že do datového přenosu zasáhl. Není ale zřejmé, jak a do kterého konkrétního.


Zase tak daleko naštěstí nejsme...

Server Wired též přinesl informaci, že se Roberts se svým kolegou pustil do výzkumu bezpečnosti letadlových systémů asi před šesti lety. Z veřejně dostupných letových příruček a schémat elektroniky se dozvěděli, že na některých letounech je systém IFE propojen se sítí palubních satelitních telefonů, skrz níž údajně vede spletitá cesta až do avioniky letadla. Vytvořili tak za pomoci veřejných demoverzí softwaru IFE „testovací laboratoř“ a zkoumali, kam až se lze dostat. Ačkoliv ve skutečných letadlech údajně nikdy do ničeho nezasáhli, během simulace prý byli schopni ovládat i chod motoru.

Pravdou ale je, že tweet, který celou aféru vyvolal, byl více vychloubačný než reálně hrozivý, což dokládá fakt, že Roberts použil v tu chvíli i nesmyslné pojmy, například když hovořil o systému EICAS, který ve skutečnosti v Boeingu 737-800 není. Sám hacker říká, že chtěl jen veřejně upozornit na pasivitu leteckých výrobců a společností, které se svým předchozím výzkumem zranitelnosti systému seznámil, ale nesetkal se prý s odpovídající reakcí.

Jak je to ve skutečnosti se zranitelností letadlových systémů, tak ale zůstává stále trochu nejasné.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přiznávat se bude asi těžko

24.05.2015 v 12:17 Dalibor

No jestli zasáhl nebo ne, asi ví jen on a ti kteří ho neprásknou. Byl by dost sebevrah, kdyby to přiznal, protože by nebyl za hrdinu, ale terroristu ve vězení. Američani v tomhle moc neznaj žerty.

Odpovědět

Přidat komentář