10 let s Gripenem: Čáslav 2015

27.05.2015 1 příspěvek

Již popatnácté se v sobotu 23. května konal Den otevřených dveří 21. základny taktického letectva v Čáslavi. Akce byla letos obohacena o velký počet zahraničních Gripenů účastnících se končícího cvičení Lion Effort.

10 let s Gripenem: Čáslav 2015
10 let s Gripenem: Čáslav 2015 (Zdroj: Aeroweb.cz)

V hlavní roli Gripen

Den otevřených dveří na čáslavském letišti se převážně z finančních důvodů koná ob rok. O to více je ale na akci k vidění. Letošním hlavním lákadlem byl již předem avizovaný hromadný průlet celkem deseti letounů JAS 39 C a D Gripen. Toho se kromě tuzemských strojů zúčastnili i hosté ze Švédska a Maďarska, kteří přiletěli do Česka právě na společné cvičení uživatelů Gripenů.

Celý program dynamických ukázek ale začíná seskokem parašutistů z vrtulníku. Naneštěstí docela fouká a to tak silně, že se při přistání velká část výsadkářů ocitá zcela mimo letištní plochu. Některým se dokonce i po přistání opřel do padáků silný vítr tak nešťastně, že se padák opět nafoukl a cestoval dál po větru. Parašutisté samozřejmě cestovali s ním, čímž pravděpodobně zahájili letošní první sklizeň řepky, když jí byli bez milosti taženi.

Po ladné akrobacii kluzáku ASK21 v podání mladého pilota Davida Beneše přichází jeden z vrcholů dne. Tím je start všech deseti Gripenů připravujících se na skupinu. Stroje vzlétají s opravdu obrovským rámusem jeden za druhým. Neuběhnou ani dvě minuty a všech deset strojů už stačí vzlétnout a nastoupat. Pauzu během seřazování strojů do formace vyplňuje představení Bückeru Bestmann, respektive tuzemské verze, Zlínu 381, zvaného Basa. Oproti předchozímu představení je to poněkud uklidňující podívaná, nicméně bylo trochu znát, že malá Basa měla trochu problém se silnějším větrem.

Zajímavou kombinací byla společná ukázka stroje L-29 Delfín a Zlínu 526, které mimochodem během vystoupení pilotovali otec a syn. To už se ale za značného potlesku objevuje velká nebeská šipka - formace Gripenů. Po mohutném defilé následuje ještě zajímavější podívaná: stroje se nad letištěm prudce oddělují a uspořádávají na přistání. Následně dosedá jeden za druhým. Opravdu efektní show.

K prezentaci AČR se přidávají i lehké bitevníky L-159 a následně i vrtulníky Mi-24 při simulovaném útoku na pozemní cíle. Protivníci, byť imaginární, nemají šanci. Mizí někde uprostřed ohnivého pekla, za které musím místní pyrotechniky opravdu pochválit. Druhý výsadek toho dne, tentokrát z C-295 CASA, dopadá už o něco lépe, hlavně díky odvaze parašutistů, kteří se rozhodli seskakovat i z hraničních tří set metrů. Všichni tentokrát zůstávají na letišti. Ukázka byla nakonec po zásluze oceněna jako nejlepší toho dne.

Odvážný Čmelák

Mně osobně se asi nejvíc líbilo následné představení Z-137T Agro Turbo, turbovrtulové verze legendárního Čmeláka. Po relativně krátkém vzletu pilot předvádí schopnosti turbočmeláka vypouštěním vody. Tím se stroj odlehčí, očividně hodně nebojácný pilot tak může přistoupit k hlavní show - ta je, umocněná ještě silným větrem, opravdu dechberoucí. Souvraty v šedesáti metrech se jen tak nevidí. Co mě na ale ještě více překvapilo, byla schopnost stroje (a pilota) takový prvek vybrat po ztrátě ani ne dvaceti metrů. Z 137 se loučí opět docela odvážným průletem ve skluzu - křídlem takřka na zemi.

Po Čmelákovi se na nebe dostávají již tradiční stroje: Spitfire Mk. XVI, P-51 Mustang, Pilatus PC-2. Blýskl se i dvouplošník Stearman, který na show přiletěl v novém atraktivním zbarvení De Wintonské 31. EFTS (výcvikové letky), u níž se za druhé světové války cvičili i českoslovenští piloti. Mezitím se představují i bojové letouny současnosti - JAS 39 C z řad vzdušných sil Švédska spolu s F-16AM z Belgie. K nim se připojuje i Gripen z čáslavské základny. Novinkou z řad historických strojů pak bylo společné vystoupení dvojice Beechcraftů C-45.

Na závěr nelze nezmínit vystoupení zatím trojice Flying Bulls již s novými XA42. Klobouk dolů před jejich vystoupením, zvlášť za takových meteorologických podmínek.

Na celé akci bych rozhodně pochválil letošní moderátory show, opravdové znalce, kteří svým živým komentováním obohaceným o vlastní zkušenosti dokázali vysvětlit i pobavit. Organizátory bych pak naopak pokáral za opravdu velký zmatek v řadách pomocníků, kteří mě osobně nebyli schopni nasměrovat pomalu ani k pódiu a jejichž vinou jsem musel několikrát nedobrovolně obcházet celé letiště, aniž bych se dostal tam, kam jsem zamýšlel. Den otevřených dveří v Čáslavi se ale tak či tak těší velké oblíbenosti, také bylo letos opravdu na co se koukat. Na další ročník si ale zase budeme muset dva roky počkat…

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Článek mohl být trochu podrobnější,

28.05.2015 v 8:34 podotek

ale i tak díky za těch pár fotek. Už je k mání oficiální informace, kolik bylo v Čáslavi návštěvníků?

Odpovědět

Přidat komentář