Pilot s alkoholem v krvi odstartoval do nevyhovujících meteorologických podmínek

31.01.2005

Krátce po vzletu došlo ke zřícení SLZ do lesíka v objektu bývalé plynárny. Pilot při nehodě zahynul, SLZ bylo zničeno destrukcí při dopadu a následným požárem.

Pilot s alkoholem v krvi odstartoval do nevyhovujících meteorologických podmínek
Pilot s alkoholem v krvi odstartoval do nevyhovujících meteorologických podmínek (Zdroj: Aeroweb.cz)
Provozovatel: fyzická osoba
SLZ: Zenair - Zodiac
Poznávací značka: OK-GUL 15
Místo LN: objekt plynárny v obci Ústí nad Labem - Užín
Datum a čas LN: 16.06.2004 15:50 UTC

Dne 16.06.2005, v čase 15:45 UTC odstartoval pilot z plochy pro SLZ Ústí nad Labem, z RWY 23. Přibližně v prostoru mezi první a druhou okruhovou zatáčkou pilot udělal dvě levé zatáčky o 360°, přičemž druhá zatáčka již byla sestupná, s přechodem do levé spirály. V poslední fázi letu těsně před dopadem, proletělo SLZ mezi stromy, pod úhlem cca 30°. Při tom došlo k odtržení levé poloviny křídla a ocasních ploh. Při dopadu se SLZ dále deformovalo. Vlivem destrukce trupu se roztrhla palivová nádrž a vznikl požár. Poloha místa nehody: N 50° 41` 31,3`` / E 13°57` 37,3`` v objektu bývalé plynárny, náletový les. Nadmořská výška místa nehody: 260 m. Světelné podmínky: denní světlo. Pilot utrpěl smrtelná zranění. a SLZ bylo zcela zničeno.

Popis místa nehody a trosek

Místo nehody se nacházelo v zalesněném porostu se sklonem cca 20%. První dotyk SLZ s korunami stromů byl ve vzdálenosti 40 m od místa dopadu, ve výšce 17-20 m. Malé vzdálenosti mezi ulomenými větvemi stromů ve směru podélném i příčném svědčí o skutečnosti, že SLZ dopadlo do lesa pod úhlem cca 30°. Trosky SLZ se nacházely mezi stromy, střední část trupu v prostoru centroplánu byla zničena požárem.

SLZ bylo po dopadu zcela zničeno. Poloha kormidel vzhledem k destrukci SLZ nemohla být stanovena. Ve směru dopadu leželo utržené a zdeformované levé křídlo a to vpravo od trosek SLZ. Pravé křídlo bylo částečně vmáčknuto pod trosky trupu. Motor s reduktorem, vrtulovým kuželem a zbytky vrtulových listů byl částečně zaryt do země. Stav trosek a destrukce přední části motoru a kabiny svědčí o značné rychlosti v poslední fázi letu. Poškození vrtulových listů vypovídá o tom, že motor pracoval až do okamžiku střetu se zemí. Místo dopadu bylo kontaminováno benzinem nezjištěného množství na ploše asi 1 - 2 m˛.

Lékařské a patologické nálezy

Bezprostřední příčinou smrti pilota bylo polytrauma, tedy mnohočetná poranění více orgánových systémů. Pilot zemřel ihned po nárazu SLZ do zalesněného terénu u plynárny Užín.

Toxikologickým vyšetřením krve a moče pilota, odebrané při pitvě, byl zjištěn alkohol.

Požár

SLZ se po dopadu na zem roztrhla palivová nádrž. Vyteklé palivo způsobilo vznik požáru, který působil i na tělo pilota.

ROZBORY

  • pilot nebyl k provedení letu způsobilý, neboť chemicko-toxikologickým vyšetřením biologických vzorků odebraných při pitvě byla u pilota zjištěna přítomnost pro let zakázaných látek a léků
  • pilot měl platný průkaz uživatele SLZ
  • pilot měl platnou zdravotní způsobilost
  • SLZ mělo platný technický průkaz
  • SLZ mělo platné pojištění
  • motor byl plně funkční, jeho zastavení bylo způsobeno nárazem při nehodě
  • meteorologická situace nebyla pro zamýšlený let vyhovující, dle výpovědí svědků bylo v době vzletu pro let se SLZ nevhodné počasí. Vál silný vítr (nárazy 25-30 kt) a v místě vzletu byla mechanická turbulence, způsobená orografickým vlivem Krušných hor.

ZÁVĚRY

Příčinou letecké nehody byla pilotova nezpůsobilost k zamýšlenému letu vzhledem k požití alkoholu, nesprávné vyhodnocení meteorologické situace a přecenění vlastních schopností.

Bezpečnostní doporučení
 

S touto nehodou seznámit uživatele SLZ v bulletinu Pilot. Ostatní ponechávám na rozhodnutí ředitele provozu ULL LAA ČR.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář