ERC navrhuje umístění defibrilátorů na paluby evropských letadel

19.10.2015 2 příspěvky

ERC navrhuje umístění defibrilátorů na paluby evropských letadel
ERC navrhuje umístění defibrilátorů na paluby evropských letadel (Zdroj: Aeroweb.cz)

Každým rokem zemře na palubách dopravních letadel na následky srdečních problémů přibližně tisíc lidí. Řadě z nich by mohlo pomoci doporučení Evropské resuscitační rady (ERC), který navrhuje umístit Automatizované externí defibrilátory (AED) na paluby dopravních letadel s palubním personálem. Od roku 2004 to u amerických letadel povinně nařizuje Federální letecký úřad (FAA). Na starém kontinentu prozatím záleží na rozhodnutí provozovatele.


Automatizovaný defibrilátor / Foto thehindubusinessline.com

Poprvé se lidský život pomocí AED podařilo na palubě amerického dopravce zachránit v roce 1998. Po letošní červnové smrti cestující na palubě letounu společnosti Ryanair se opět rozvířily diskuze o umístění život zachraňujícího zařízení i v letadlech evropských dopravců. „Při správném použití v případě fibrilace komor je úspěšnost zákroku asi 55 %,“ uvádí zpráva resuscitační rady. „Přesný počet případů cestujících postižených fibrilací komor na palubě dopravních letadel nicméně není známý, neboť se zde neuplatňuje ohlašovací povinnost,“ poukazuje zpráva na ne zcela přesné odhady okolo skutečného počtu takových případů. Rovněž dodává, že vážné zhoršení zdravotního stavu pasažéra připadne na jednoho ze 40 000 cestujících. Pro představu, pražské letiště průměrně odbaví okolo třiceti tisíc osob denně.

Z evropských leteckých společností se AED nachází například na palubách letounů Virgin Atlantic Airways, British Airways či easyJet. ČSA disponují defibrilátory ve všech letounech Airbus, do menších turbovrtulových ATR je však společnost umístit neplánuje. Tyto letouny nasazuje totiž na kratší tratě, kde spoléhá na vyškolený palubní personál. „Nevěřím, že existuje rozdíl mezi krátkými a dálkovými lety. Postižený člověk má na záchranu jen pár minut a nezáleží na tom, zdali letí deset minut nebo deset hodin,“ říká naproti tomu Alan Walsh, který se podílel na vyšetřování zmíněného úmrtí ženy na palubě letounu společnosti Ryanair.

Při fibrilaci komor není srdce pacienta schopno správně plnit svou funkci, neboť nepumpuje žádnou krev dále do těla. Jeho správnou činnost lze obnovit použitím elektrického výboje pomocí AED. Tento defibrilátor velikosti větší knihy je uzpůsobený pro snadné použití i neškoleným laikem. Při jeho použití zachránce umístí elektrody na hrudník postiženého, přístroj jej pak hlasovými pokyny vede k masáži a umělému dýchání, případně instruuje k potvrzení výboje.

Kromě pořizovacích nákladů musí provozovatel počítat s každoročními náklady na kontrolu správné činnosti AED. Na druhé straně cestujícím přidá na pocitu bezpečí v jinak limitovaném prostředí paluby letadla a v krajním případě může zachránit lidský život.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

názor

19.10.2015 v 17:46 jozef

nie len pre cestujúcich ale i pilotov

Odpovědět

no sláva

19.10.2015 v 20:13 Lubor

S povděkem vítám tuto iniciativu a divím se, že to na všech dopravních letadlech není již zavedeno v rámci solidního zabezpečení bezpečnosti osob na palubě. Nelíbí se mi, že v tomto smyslu ČSA rozlišuje krátké nebo dlouhé tratě. Ten člověk ve zdravotním průšvihu má pouhé 4 minuty - a pokud fibriluje tak i školený personál nezmůže nic, pokud "defik" nemá po ruce. Je to o přístupu. V Anglii jsem viděl tyto přístroje na nástupištích vlakového nádraží - tam prostě chápou, že když jde o život, tak jde o každou sekundu. Pokud se někdy dostanete do situace, kdy máte před sebou člověka se zástavou srdce, a víte o defibrilátoru poblíž, tak jej neváhejte použít. Nic tím nezkazíte. Nebojte se toho. Ta mašina je udělaná tak, že si po odklopení víka sama řekne co je třeba, "natočí" si EKG, zhodnotí zda je výboj nutný a případně Vás vyzve, abyste zahájili srdeční masáž.

Odpovědět

Přidat komentář