KVÍZ: Počasí a jeho projevy

18.01.2016 12 příspěvků

Že není vhodné letět do jádra bouřky víme všichni, ale umíme také všichni z METARu vyčíst například brzdící účinky na dráze?

KVÍZ: Počasí a jeho projevy
KVÍZ: Počasí a jeho projevy (Zdroj: Aeroweb.cz)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

QFE

19.01.2016 v 15:12 Pavel

Nějak jsem pozapomněl jak vypočítat QFE. Když znám nadmořskou výšku letiště 729 ft a aktuální QNH 1026 hPa... Kdo znáte řešení pls ? :o)

Odpovědět

RE: QFE

19.01.2016 v 15:19 Adam Zuska

Pavle, máte na výškoměru 729 ft a cílem je mít tam nulu. Musíte tedy změnit (v tomto případě snížit) nastavení výškoměru o tlakový ekvivalent 729 stop, což je v nízkých výškách 27 hPa, protože zde platí, že 1 hPa je 27 stop.

Odpovědět

GFE

19.01.2016 v 15:40 Pavel

Tedy v podstatě: 1Hpa = 27 ft přepočítám nadmořskou výšku letiště na hPa. 729 ft/27 = 27 hPa. Odečtu výsledek od Aktuálního tlaku 1026 hPa - 27 hPa = 999 hPa. A mám pak na výškoměru přesnou výšku nad letištěm. Je to tak ? To je docela užitečný výpočet při horší dohlednosti nad letištěm.

Odpovědět

Re: GFE

19.01.2016 v 16:05 Adam Zuska

Přesně tak, Pavle. QFE bude vždy ukazovat výšku nad bodem, ke kterému je vztaženo (obvykle nejvyšší bod dráhového systému či konkrétní dráhy), tedy de facto výšku nad zemí. Právě proto se často používá například při akrobacii (tedy pokud mám správné informace). Mohl byste namítnout, že výšku nad zemí řeší u vybavenějších letadel radiovýškoměr, ale ten zase ukazuje výšku nad bodem přímo pod letadlem (a navíc s vysunutým podvozkem atd.), takže to neřeší situaci, kdy je dráha trochu na kopci apod. Proto je QFE opravdu někdy užitečné.

Odpovědět

metar

20.01.2016 v 15:36 Mik

Mně by zajímalo, jak je možné usoudit z uvedeného metaru, že dohlednost je 15km....

Odpovědět

RE: metar

20.01.2016 v 15:50 Adam Zuska

Tak jo, je čas se postavit k této lehce kontroverzní otázce čelem. V podstatě všechny vaše výhrady se týkaly toho, že v METARu je dohlednost 10 km a víc, nikoliv 15 km. Potíž je, že otázka se neptá, co je v METARu, ale která z vyjmenovaných povětrnostních situací danému METARu odpovídá. Zde je jediná správná možnost.Přiznám se, že mou motivací při formulování této otázky určitě nebyla snaha někoho nachytat, ale spíš upozornit na skutečnost, že dohlednost 9999 neznamená automaticky čistý dohled od Šumavy po Krkonoše, ale třeba i opar ve vzdálenosti 15 km, který může být kolikrát pěkně nepříjemný, alespoň v mém vnímání.Kritiku přijímám, smyslem těchto kvízů nemá být slovíčkaření. Když už tedy nic jiného, berte to prosím jako přípravu na teoretické zkoušky. Tam je wording některých otázek ještě mnohem roztodivnější...

Odpovědět

RE: RE: metar

20.01.2016 v 16:17 Jonatan

Jasne vysvětlení:) Ale otázka pro opravdového meteorologa:muže byt dohlednost nad 10km,pokud je rozdíl mezi teplotou a teplotou rosneho bodu 1 st C?...podle me ne.

Odpovědět

RE: RE: RE: metar

20.01.2016 v 16:20 Adam Zuska

K tomu už můžu jen uvést, že se jedná o zcela autentický METAR z neděle 17. ledna. :)

Odpovědět

metar

20.01.2016 v 23:39 Jozef

Ahoj, uz jsem jednou psal,at si vysledky overite. Muj prispevek tam neni....tak tedy konkretne k otazce č.1...FEW 010...z toho plyne spravna odpoved!

Odpovědět

RE: metar

21.01.2016 v 9:24 Adam Zuska

Jozefe, ani tentokrát Vaši připomínce bohužel nerozumím. FEW010 snad na první pohled oblačnost v 1 000 metrech vylučuje, nebo ne?

Odpovědět

Dohlednost

21.01.2016 v 12:59 Martin Ožana

Otázka s dohledností 15 km není úplně od věci :) Například když letiště Belfast City (BHD/EGAC) hlásí v ATIS dohlednost třeba 30km, najdete v METAR samozřejmě jen 9999 :)

Odpovědět

VRB30G40KT

22.01.2016 v 9:47 Tomáš

Jeste jeden dotaz. Otázka 5 "VRB30G40KT" neboli vítr variable 30kt v nárazech 40kt. Dovedu si představit že když bude někde řádit tornádo nebo jiný "vír" tak směr se může měnit a být i silný. Ale numím si představit stroj který by v tom letěl a tím méně přistál.

Odpovědět

Přidat komentář