Závod v Abú Dhabí vyhrál Ivanoff, Češi nepřešli přes první kolo

12.03.2016

Závod v Abú Dhabí vyhrál Ivanoff, Češi nepřešli přes první kolo
Závod v Abú Dhabí vyhrál Ivanoff, Češi nepřešli přes první kolo (Zdroj: Aeroweb.cz)

V tradiční zahajovací destinaci, v Abú Dhabí, se dnes rozdělovaly první body v Red Bull Air Race 2016. Oproti předchozím ročníkům, ve kterých brali jednotliví šampióni tucet bodů, jich dnes nově hned 15 získal vítěz závodu Nicolas Ivanoff z Francie před druhým Němcem Matthiasem Doldererem a nečekaně třetím Francoisem Le Votem. Ani jeden z českých pilotů bohužel na body nedosáhl. Smůlu si ve finále vybral Rakušan Hannes Arch, který kvůli diskvalifikaci podle nových pravidel nezískal ani jeden bod do celkového pořadí.

Brzký konec pro Šonku a překvapení na závěr prvního kola

Martin Šonka svým letem v již známém systému duelů otevíral celý sobotní závod. Nestačil však ani protnout cílovou bránu prvního ze dvou soutěžních okruhů a z vedení závodu mu do sluchátek přišel neradostný pokyn k přerušení letu následovaný okamžitou diskvalifikací za překročení bezpečnostní linie ohraničující prostor trati od diváků a nebezpečných překážek. S takovým výsledkem se český reprezentant bohužel rozloučil s nadějemi na bodované umístění a jeho soupeři Ivanoffovi stačil na postup dál i průměrný let s dvousekundovou přirážkou za přílišný náklon v jedné závodní bráně.

„Nenašel jsem zkrátka takovou trajektorii, kterou bych neporušil ani jedno z pravidel. Trať je v tomto místě opravdu na hraně, v podstatě v tu chvíli nezávodíte, ale musíte místo toho hlídat přístroje, abyste to proletěl správně. Je to skoro loterie. Bylo to ale pro všechny stejné. Jiní to zvládli, nám se to bohužel nepodařilo,“ zhodnotil svůj výkon Šonka.

České barvy zasáhly také do druhého duelu závodu. Petr Kopfstein zvolil v kritickém místě při pull-up manévru trochu netradiční trať, která byla z hlediska překročení linie bezpečnější, ale o něco delší a stála pilota z Karlových Varů cenné desetinky. Čas 1:05,009 dával dobré postupové šance Kopfsteinovu soupeři. Japonec Joši Muroja neponechal nic náhodě, zúročil své bohatší zkušenosti z minulých let a postoupil bez potíží dál. „S výsledkem jsme spokojení, naše taktika byla letět hlavně bezpečně bez překročení bezpečnostních pravidel. Postup proti Jošimu by byl možný jen v případě jeho hrubé chyby a vzhledem k tomu, že před vstupem do trati znal můj čas, nemusel riskovat a letěl na jistotu,“ našel vysvětlení Japoncova postupu Kopfstein.

Až nečekaně vypjatý byl třetí souboj Juana Velardeho a Hannese Archa. Španěl zde v přípravě před závodem dosáhl senzačního na úrovni 57 vteřin, v závodě však vyrobil trochu smolnou chybu při průletu jedné brány a s dvousekundovou penalizací doufal v podobné zaváhaní rakouského rivala. To nakonec skutečně přišlo a oba soupeře dělil v cíli rozdíl necelých sedmi tisícin. Příznivější byl však pro Archa, který tak postoupil do další fáze.

A podobně nervy drásající byl i čtvrtý duel Francoise Le Vota a Američana Michaela Gouliana. Francouz, který loni laboroval především s technickým stavem svého stroje a pro novou sezónu proto vyměnil mechanika, nechal podle svých slov na trati vše a vynikajícím čistým letem za 1:00,752 vytvořil poměrně slušný tlak na svého rivala. Třetí muž včerejší kvalifikace sice ze začátku na mezičasech ztrácel, pak ale ukázal, že páteční kvalitní výsledek nebyl náhodou a s o necelou setinu lepším časem postupoval dál. Le Vot však nadále živil své postupové naděje z pozice nejrychlejšího poraženého.


Foto Red Bull Air Race

V pátém klání se jako první mezi pylony vydal Kanaďan Pete McLeod. Navzdory poměrně čistému letu, který zvládl v čase 1:01,722, však nebyl ze svého výkonu příliš nadšený. Zřejmě dobře věděl, že mistr světa z roku 2014 Nigel Lamb umí vytáhnout eso z rukávu v pravou chvíli. Lamb sice vyrobil trochu zbytečný prohřešek už na začátku svého letu, když překročil maximální povolenou náletovou rychlost 180 uzlů a byl penalizován jednou vteřinou, přesto se s přibývajícími vteřinami začaly jeho mezičasy zelenat. Lambovi k postupu stačila už jen poslední zatáčka a plná přípusť, Brit se však příliš zbrklým kloněním vymanil z povolené hranice +/- 10° v průletové bráně číslo 12 a další dvousekundová penalizace jej rázem řadila až za postupové pozice.

Předposlední souboj Slovince Pétera Podlunšeka, druhého nováčka sezóny 2016, a Matthiase Dolderera vyzněl lépe pro Němce, ačkoliv se oba piloti dopustili penalizovaných chyb. Slovinec však přeci jenom neletěl tak ideálně a velmi klidně působící Dolderer postupoval dál.

Asi nejvíce zaskočil diváky průběh posledního duelu prvního kola. Kirby Chambliss, který nezaznamenal žádný kvalifikační čas kvůli diskvalifikaci, zaletěl v závodě excelentním výkonem jako jediný čas pod minutu a vítěz kvalifikace Matt Hall věděl, že si bude muset postup vybojovat precizním letem. Ze začátku se mu to sice dařilo, avšak nervozita spojená s obavami před možným překročením bezpečné hranice trati či povolených géček nakonec vyústila v jediný pylon hit dne a také osudovou třísekundovou penalizaci. Možná největší adept na prvenství v závodě se tak s Abú Dhabí rozloučil už v závěru prvního kola, což se mu stalo teprve potřetí v kariéře. Z nečekaného a naopak prvního kariérního postupu dál se nakonec radoval Le Vot.

Štěstí zůstalo na Le Votově straně až do konce

Do duelů druhého kola se postoupivší piloti letos poprvé řadili nově podle časů dosažených v kole prvním. Úvodní souboj druhé fáze tak proti sobě svedl luckyho losera Le Vota, který však časem zaujímal už čtvrtou příčku, a Japonce Muroju. Muroja letěl jako první, potkal ho však podobný osud jako Martina Šonku v úvodu, když příliš utáhl svůj pull-up manévr a byť tak nepřekročil hranici prostoru trati, byl diskvalifikován za překročení maximálních 10 G. Le Votovi rázem stačilo zaznamenat jakýkoliv platný čas k pro něj téměř neuvěřitelnému postupu do finální čtyřky, což se také vzápětí stalo.

V dalším duelu se jako první představil Hannes Arch a ačkoliv byla jeho trajektorie ne zcela klidná, zaznamenal Rakušan do té doby nejlepší čas dne: 58,729 sekund. Jeho soupeř Goulian letěl také velice slušně, ale jeho cílový čas začínal čísly 59 a bylo zřejmé, že se Američan do finále v Abú Dhabí letos nepodívá.

Třetí duel potvrdil, že předchozí časy pilotů pod úrovní jedné minuty nebyly náhodně, neboť i Matthias Dolderer po téměř bezchybném výkonu zaznamenal čas 58,734 sekund. Pete McLeod se od počátku pokoušel o ještě lepší výsledek, i jeho však po pull-up manévru zastavil pokyn z věže k přerušení letu pro překročení maximálního povoleného přetížení.

Ivanoff před posledním letem druhého kola věděl, že je Chambliss navzdory kvalifikačnímu nezdaru v Abú Dhabí velice silný a vsadil vše na jednu kartu, která vyšla. Agresivním, avšak precizním letem dosáhl času 58,601 sekund a Chambliss byl také rázem pod nepříjemným tlakem. Ačkoliv byl Američan na prvním mezičase ještě lepší, začala se od poloviny trati srovnávací časomíra červenat a cílový čas 59,260 nakonec znamenal konec rodáka z Texasu těsně před branami finále.


Foto Red Bull Air Race

Do finále se jako první rozletěl Le Vot, který bohužel nenapodobil předchozí výkony tak ideálně a vysloužil si dvě sekundy navíc za chybu při průletu jedné z bran. Mnohem většího přečinu se však dopustil druhý letící Arch, který stejně jako Martin Šonka překročil bezpečnou hranici trati a tím se podle nových pravidel ročníku 2016 připravil nejen o pódiové umístění, ale především o veškeré celkové body. Na první místo tak úspěšně zaútočil třetí finalista Dolderer, který si po čistém a precizním výkonu také již tradičně oslavně zajódloval. O všem mohl rozhodnout už jen závěrečný let Nicolase Ivanoffa. Ten se sice s Doldererem na mezičaech dlouho přetahoval o první místo, v cíli byl však nakonec přeci jenom rychlejší.

Body rozdané v prvním závodě celkem pochopitelně určily i celkové pořadí šampionátu Red Bull Air Race 2016. O ty další se bude bojovat o víkendu 23. a 24. dubna v rakouském Spielbergu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář