Jak jsem vybíral leteckou školu

25.04.2016 9 příspěvků

Asi velká řada z nás někdy procházela rozhodováním, jakou leteckou školu si vybrat. Rád bych zde povyprávěl o svém hledání, protože někteří z vás mají možná stejně váhavé otázky.

Jak jsem vybíral leteckou školu
Jak jsem vybíral leteckou školu (Zdroj: Aeroweb.cz)

V České republice je leteckých škol nespočet. Jsou tu školy velké i malé, kvalitní i tzv. fabriky na peníze, školy takřka neznámé a školy, které mají reklamu snad všude. Hodně studentů se nechá strhnout právě takovou reklamou a nabídkou škol, které nabízejí pilotní průkaz za měsíc, výběr z několika druhů letadel a spoustu dárků k tomu.

Jelikož studuji letecky zaměřenou vysokou školu a jednoho dne bych se rád stál dopravním pilotem, i já jsem si prošel tímto výběrem a i já jsem se zpočátku nechával lákat nabídkami velkých škol. Neříkám, že všechny byly špatné. Často ale nebyly úplně „transparentní“, jak se dnes říká… Ne všechny školy totiž například přiznají hned na začátku všechny skryté poplatky, a tak se můžete později velice divit.

Rozhoduje místo i velikost

V mém výběru hrálo roli několik věcí. Předně určitě lokalita. Vzhledem k již zmíněnému studiu pro mě připadala v úvahu Praha a blízké okolí, a nebo některá ze škol na letišti v mém domovském městě, Mladé Boleslavi, či v okolí.

Velmi cenné informace mi v tomto ohledu poskytli moji kamarádi s podobným záměrem – naučit se létat. Jeden, který zakotvil v letecké škole v pražských Letňanech, si na jednu stranu pochvaloval vynikající dopravní dostupnost a létání skoro každý den ihned po škole, ovšem nepříjemně ho překvapily například nemalé přistávací poplatky, které si škola účtovala. Tuto informaci totiž nedostal dopředu.

Jiný kamarád našel své zázemí ve škole nedaleko od Prahy. Byla to poměrně velká škola s širokou členskou základnou. Přístup zdejších instruktorů byl na jednu stranu profesionální, ale právě velký počet klientů se často podepisoval na nedostupnosti letadel – tu byl nějaký stroj v servisu, tu byla letadla rozpůjčována, do toho občas nebylo počasí a výcvik se začal až nezdravě protahovat.

Zkušenosti obou pro mě byly velmi cenné. Uvědomil jsem si, že pilotní výcvik je už tak dost nákladný a nemělo pro mě úplně význam „přeplácet“ ho kvůli exkluzivní poloze letňanského (jiné pro výcvik PPL prakticky neexistuje) letiště. Stejně tak jsem věděl, že velká škola, kde se střídá jeden pilot za druhým, pro mě nebude úplně ideální. Padla tedy volba hledat leteckou školu s komornějším prostředím doma, v Boleslavi.

Než se dostanu k samotnému výsledku, zdůraznil bych ještě jednu okolnost, kterou zpravidla každý průvodce typu „jak se stát pilotem“ začíná. Tedy zdali se chcete létáním v budoucnu živit, anebo zůstane pouze vaším milovaným koníčkem. O svých snech jsem se již také zmínil, pátral jsem tedy logicky po školách, které mají letadla ve více kategoriích (jednomotorové, vícemotorové) a zároveň nabízejí i pokračovací výcviky, tedy například výcvik létání podle přístrojů či výcvik obchodního pilota. Sice vám nic nebrání udělat každý výcvik v jiné škole (stejně jako vám teoreticky nic nebrání vyměnit nevyhovující školu uprostřed výcviku), ale pro mě bylo podstatné najít zázemí, kde bych se dobře cítil a pokud možno získal všechny licence potřebné k povolání dopravního pilota.

Milá atmosféra a férové jednání

Moje rozhodnutí tedy nakonec bylo zkusit leteckou školu Czech Aviation sídlící na letišti LKMB. Škola disponuje letouny Cessna 152, Cessna 172 a Piper Seneca. Neváhal jsem a domluvil jsem si schůzku s instruktorem této školy hned na druhý den.

Čekalo mě přátelské přijetí ve staré letištní věži, kde se nacházela i učebna této školy. Nyní se škola přestěhovala do nových prostor, také na místním letišti. Hlavní instruktor trpělivě odpovídal na všechny moje dotazy (a že jich nebylo málo), vysvětlil mi všechny náležitosti ohledně ceníku, zejména co je a co není v ceně (toto jednání pro mě bylo po zkušenostech mého kamaráda milým překvapením). Následovala ukázka letadel. Jelikož měřím přes dva metry, téměř hned mi bylo jasné, že celý výcvik budu muset podstoupit v letadle Cessna 172, což ale vůbec nebylo na škodu.

Hned jsme se s instruktorem dohodli na první seznamovací hodině, která proběhla přibližně do týdne. Celý výcvik probíhal při dobré atmosféře, instruktor byl klidný a milý, a to dokonce i v době, kdy bych sám sobě nejradši nafackoval za tak dětinské chyby.

Co mi na této škole přišlo nejlepší, byla určitě časová flexibilita. Mohl jsem létat v jakoukoliv denní dobu, kterou jsem si vymyslel, samozřejmě za světla a při dodržení všech pravidel. Při navigačních letech jsem si mohl říct, kam bych se rád podíval, takže jsme je plánovali podle toho. Pro let na řízené letiště jsem si vybral letiště Václava Havla v Praze. Pro žáka PPL to byl neuvěřitelný zážitek, který všem rozhodně doporučuji.

Další výhodou je, že Czech Aviation létá i do zahraničí v rámci výcviku a Time Buildingu. Nejčastěji Zadar, Duxford (a místní letecký den Flying Legends), Salzburg – Red Bull Air Museum a mnoho dalšího.

Pečlivý výběr ušetří nervy i peníze

Kdybych to tedy měl shrnout, je určitě dobré před zahájením výcviku zhodnotit jak vlastní priority (Hledám spíše velký kolektiv, ve kterém budu více jako „klient“, anebo spíše osobnější prostředí, kde budu více jako „kamarád“? Každý to má totiž opravdu jinak…), tak zjistit co možná nejvíce referencí na organizace, které skončí ve vašem širším výběru. Pokud neporadí kamarádi, dá se leccos najít na internetu, na různých fórech či v diskusích.

Pokud hledáte komornější leteckou školu, kde vám vyjdou maximálně vstříc, ale v žádném případě ne na úkor bezpečnosti a pravidel, Czech Aviation v Mladé Boleslavi mohu určitě doporučit. Cena výcviku přesně odpovídala podmínkám, jaké jsme si před zahájením výcviku domluvili, bez skrytých poplatků a všemožných příplatků. Sice zde nevyfasujete tablet ani nažehlenou uniformu, ale vyfasujete mapu, u které víte, že se vám nikdy nevybije. A před každým letem si svůj stroj pořádně zkontrolujete, přičemž se často i malinko umažete. Na to je bílé pilotní košile určitě škoda, ale i to je na tom malém létání podle mě krásné.

Přeji všem šťastnou ruku při výběru!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

LKLT

25.04.2016 v 9:44 Radim

Jako klíčovou výhodu letňanského letiště bych neviděl jen jeho exkluzivní polohu, ale i umístění v CTR Kbely - žák se od začátku učí komunikovat a pohybovat v řízených prostorech a složitějších provozních situacích. A i v Letňanech je férová škola, která všechny ceny sdělí předem a na rovinu a naučí vás létat velmi dobře.

Odpovědět

RE: LKLT

25.04.2016 v 15:11 Zuzka

Souhlasím s panem Radimem, že LKLT má dobrou polohu. Dostupnost je jak metrem, tak MHD dobrá. Pro začínajícího pilota je ale spíše komplikací umístění v CTR Kbely a žák je z počátku spíše jen pozorovatel, protože je přehlcen informacemi. Dalším problémem jsou sólo lety žáka vzhledem k hustému provozu a umístění letiště v CTR. Pak nezbývá, než letět na méně frekventované letiště. Dle mého názoru by začínající pilot měl zvolit jednodušší letiště.

Odpovědět

RE: LKLT

25.04.2016 v 15:32 Tonda Blaník

Článek se snaží vymezit proti Letňanům, tak přispěju s vlastní zkušeností. Jak se říká: "Těžko na cvičišti, lehko na bojišti" platí v létání dvojnásob a proto jsem rád, že jsem své výcviky dělal v Letňanech. Kdo chce létat dál než po ČR, určitě by se řízených prostorů neměl bát a je lepší si na cvrkot na frekvenci zvykat už od začátku. Naopak při absolvování výcviku na letišti, kde lišky dávají dobrou noc, může být pilot při letu na frekventované letiště nemile překvapen a zaskočen. Druhé rčení, které mě napadá je, že čas jsou peníze a je fakt na pováženou, jestli pro lidi z Prahy se vyplatí jezdit do Boleslavi, kvůli ušetřeným korunám za přist. poplatky, když to stejně projedou na benzínu a stojí mě to čas a nervy při řízení auta. Pro mě je lepší mít letiště za humny už kvůli nenadálému vývoji počasí a rychlé reakci na případně odpískaný let. Plahočit se do Boleslavi, abych se dozvěděl, že není letadlo/instruktor/počasí, to ne :-)

Odpovědět

RE: RE: LKLT

25.04.2016 v 15:39 pavel

Ano, stačí se podívat do osnovy výcviku PPL. Začíná to nácvikem techniky pilotáže a lety po okruhu, nácviky vzletu a přistání. A tady je letiště s hustým provozem a mnoha omezeními spíše na škodu. Pohybovat se na řízeném letišti má smysl až teprve tehdy, když se žák nemusí tolik věnovat technice pilotáže. Tu musí mít dostatečně zvládnutou než začne s navigačními lety. A tady je řízené letiště jednoznačně přínosem.

Odpovědět

LKLT

25.04.2016 v 16:19 Dan

Hmm mam papiry taky z letnan. Zadny skryty poplatky me necekaly. Pristavaci poplatky v letnanech byly v cene. Taky jsem si lital kdy jsem chtel a prevazne kam jsem chtel (mimo prezkusovacich letu atd) Neni skola jako skola a v letnanech neni jen jedna :) Problem ze LKLT je v kbelskem ctr je naprosto nulovy. Kus okruhu je dokonce v ruzynskym ctr a nic se nedeje. Jediny omezeni vidim v TMA a max vysce 2000. Vzhledem k okruhu na 1900 nevidim na zaklady problem a na vyssi veci se holt leti za MIKE.

Odpovědět

LKMB

25.04.2016 v 20:41 Jenda

Mě se to moc líbí. Je to zajímavá zkušenost a dobré vyjádření jednoho z mnoha názorů jak se postavit k získání PPL-A. Je vidět, že Pražáků je hodně a za Letňany se v komentářích věrně postavili:-). Myslím, že platí.. proti gustu žádný dišputát. Nemám nic proti Letňanům, létám tam mnohokrát ročně a doufám, že LKLT tu bude napořád. Já jsem přesně ten typ, který popojede o 25 minut jízdy dál a bude zažívat skromnější a výrazně klidnější atmosféru. Jednak nemusí procházet několika zábranami, aby se dostal k letadlu (o to více je to nepříjemné, když jde za Vámi kamarád/cestující/manželka z venku). Na LKLT je "přeletadlováno" a za pěkného víkendu se člověk dost zpotí než dostane volno pro vzlet. Jižní dráha je v čím dál horším stavu a i z pouhého pojíždění nám odpadávají šrouby z krytů kol. Další věc je předpolí po vzletu z 23. Nedokážu si představit, že to tam někomu škytne. Kdo nemá rád davy ať vyrazí o pár km dál. Mě se to vyplácí.

Odpovědět

Rušnost letiště

25.04.2016 v 21:00 Marek

Ad poznámka, jestli zvolit letiště rušné více nebo méně. Respektive, jestli nevadí pro základní výcvik rušné. Já dělal první krůčky v LKBE. Sice to není v CTR a strop je hodně vysoko, ale přeci jen provoz byl a je často velmi hustý. Není nic nezvyklého, když jsou na okruhu 4 letadla plus přílety/odlety a do toho kluzáky na 09/27. Ano, zpočátku žák nestíhá ani chytat rádio, protože má plné ruce práce s tím, udržet se ve vzduchu a na okruhu a o ostatní se stará instruktor. Ale jak člověk postupně získává zkušenosti, zvládá toho víc a víc. Na sólo tě pustí stejně až když jsi schopen si se vším poradit sám a bez pomoci. Nepředpokládám, že v LKLT je to jiné. Ale díky tomu když teď přiletím na nějaké neznámé letiště, nemám zas až tak problém se tam "chytat". Bojím se ale, že kdybych se učil "u lišek", kde bych byl měl letiště vždy sám pro sebe, tak v LKBE nebo v Příbrami bych pak celkem valil oči.

Odpovědět

LKLT

25.04.2016 v 21:07 Milan

Ja delal papiry taky v Letnanech. Jsou drahy, ale prave ten provoz se mi moc libil. Prijde mi to podobne, jako delat ridicak na vesnici nebo v Praze. Clovek ziska mnohem vic zkusenosti nejenom s pilotazi samotnou.

Odpovědět

LKLT

27.04.2016 v 17:03 Honza

Létam z/do Letňan od prvního seznamovacího letu, tj. 14 let. Celý výcvik jsem absolvoval taky tady - nejdřív ULL a pak PPL. Dokonce i ten první reálný nouzák se mi tady povedl s Aztékem z polohy po větru (naštěstí malého, jak mě to s tím plecháčem učili) a parking u výstaviště za severní dráhou byl plnej auťáků :-). O prsa a do šikma přes obě dráhy, ale vyšlo to. Mohu jen potvrdit, že kombinace zažít si to "všechno" dohromady od řízení letounu až po komunikaci je rozhodně pro výcvik a zkušenosti lepší než letiště "bez provozu". Stejně tomu cvrkotu dneska neutečete, pokud míříte dál než jen ke komínu za městem. Už to tu někdo psal, ale takový LKBE je na tom dost podobně jen s tím, že tam není ještě vojenská věžka po odletu z okruhu - jinak cvrkot vlastně stejný. A ty ceny za přistání? No, tak je to letiště ve městě (na metru) a pokud bych to srovnal s LKMB, tak to vidím asi tak, že to, co projedeš za benál do Bolky a zpět, tak zaplatíš tady na poplatcích a je to tím pádem dost jedno. Řekl bych, že času to sebere méně. Když si na jaře chci udělat po zimě kontrolní touch and go včetně nouzáku, tak si na LKMB nebo LKRO zaletím. Letu zdar.

Odpovědět

Přidat komentář