Za nehodou Boeingu 737 Flydubai byla zřejmě špatná pilotáž, ukazuje šetření

27.04.2016

Za nehodou Boeingu 737 Flydubai byla zřejmě špatná pilotáž, ukazuje šetření
Za nehodou Boeingu 737 Flydubai byla zřejmě špatná pilotáž, ukazuje šetření (Zdroj: Aeroweb.cz)

Průběžné výsledky vyšetřování březnové nehody Boeingu 737-800 společnosti Flydubai při přistání na letiště v Rostově na Donu ukazují na chybnou práci pilotů letounu. Ti zřejmě ve stresu a za špatných meteorologických podmínek ztratili orientaci. To vedlo k řízenému klesání, které skončilo tragickým nárazem do země.

Let Flydubai 981 probíhal zcela normálně až do přiblížení na letiště v Rostově (URRR). Vzhledem ke zhoršeným meteorologickým podmínkám se piloti nejdříve rozhodli opakovat přistání, poté však raději začali vyčkávat. K přistání se pak rozhodli po necelých dvou hodinách, a to po opakovaných dotazech na stav počasí. Ve chvíli krátce před přistáním zasáhla řada faktorů, která zřejmě již tak nervózní piloty přinutila jednat neprofesionálně. Podle záznamů z letových zapisovačů zasáhl letadlo ve vzdálenosti okolo míle od přistávací dráhy velmi silný poryv větru. Piloti se na nastalou situaci rozhodli reagovat opakováním přistání.


Záznam letu 981 prostřednictvím Flightradaru24

To však probíhalo značně jinak, než podle vyšetřovatelů mělo. Po zahájení stoupání kapitán najednou na chvíli bez komentáře vyrovnal, načež po chvíli zase začal usilovně přitahovat řízení. Po dostoupání do 900 m AGL posádka zahájila zmatečné klesání, během něhož ještě došlo k přenastavení vyvážení. Vše ukazuje na to, že oba piloti podlehli situaci a nebyli schopni jí racionálně vyřešit. Po několika vteřinách klesání tak letoun končí na dráze rostovského letiště, jemuž podlehne všech 62 osob na palubě.

Druhý pilot pocházející ze španělska si však chybu v závěru manévru zcela jistě uvědomil, v padesátistupňovém klesání však již nestačil udělat nic jiného, než křičet „Ne! Ne! Nedělej to! Zastav!“

Podle zprávy byl letoun v perfektním stavu, i samotná posádka měla nalétáno okolo 6 000 letových hodin, piloti tak nebyli žádnými nováčky. Proč však jako nováčci 19. března postupovali, je stále předmětem pokračujícího vyšetřování.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář