Letadla či vrtulníky mohou létat 100 či 200 stop nad budovami Manhattanu

15.10.2006

Podle stávajících pravidel mohou malé stroje létat nad New Yorkem bez nahlášení letového plánu a bez kontaktu s řízením letového provozu ve dvou koridorech, vedoucích v malé výšce (níž než 1100 stop, tedy 335 metrů) nad dvěma místními řekami Hudson a East River. Hodně zákonodárců to chce teď změnit.

Letadla či vrtulníky mohou létat 100 či 200 stop nad budovami Manhattanu
Letadla či vrtulníky mohou létat 100 či 200 stop nad budovami Manhattanu (Zdroj: Aeroweb.cz)
Smrt hráče baseballového týmu Yankees v troskách vlastního letounu, zabořeného do newyorského mrakodrapu, znovu rozjitřila obavy z letového provozu, které velkoměsto znepokojují od teroristických útoků z 11. září 2001, napsala agentura Reuters.

Poté, co se jednomotorový stroj nadhazovače New York Yankees Coryho Lidlea při nehodě roztříštil v obytné budově, vyzvali rozliční politici k přehodnocení bezpečnostních pravidel pro přelety soukromých letadel nad Manhattanem. Kromě čtyřiatřicetiletého Lidlea zahynul při neštěstí i jeho letecký instruktor.

"Zjištění, že letadla či vrtulníky mohou létat 100 či 200 stop (30 či 60 metrů) nad budovami Manhattanu, zaskočilo hodně Newyorčanů. V obecném zájmu je to třeba změnit," podotkl kongresman Anthony Weiner, podle něhož by nad Manhattanem měl pro malé letouny platit trvalý zákaz přeletů.

Federální úřad pro letectví (FAA) ve svém prohlášení oznámil, že spolu s dalšími federálními a místními orgány hodlá přehodnotit pravidla letového provozu pro New York.

Národní úřad pro bezpečnost dopravy, vyšetřující nehodu, informoval, že podle předběžných zjištění byl motor letounu Cirrus SR20 při nárazu do budovy v chodu. Vyšetřovatelé rovněž sdělili, že podle záznamů radaru letoun mířil na sever rychlostí 180 kilometrů za hodinu, než se ve výši 700 stop (asi 210 metrů) přemetem otočil a vydal se zpět po proudu řeky East River. Letoun během obratu asi 400 metrů od místa srážky klesl na 500 stop (asi 150 metrů).

Úřady a očití svědci uvedli, že pilot zjevně ztratil nad letadlem kontrolu, než narazil do dvaapadesátipodlažní budovy. Po výbuchu začal stroj hořet a jeho trosky dopadly na ulici.

Guvernér státu New York George Pataki prohlásil, že FAA by měl požadovat, aby si všechna letadla pro let v malých výškách musela předem vyžádat povolení od letové kontroly, než budou pravidla přepracována.

Newyorský starosta Michael Bloomberg je však obezřetný vůči unáhleným změnám a upozorňuje, že přeprava malými stroji, včetně vyhlídkových vrtulníků, slouží podnikání a turistice. "Všudypřítomná kontrola nutně neznamená větší bezpečnost," řekl reportérům.

Někteří zákonodárci vyzvali k obdobným omezením, jaká platí ve Washingtonu, který je nepřetržitě chráněnou bezletovou zónou, vykazující letouny jako Lidleův stroj mimo metropoli, pokud nemají letové povolení.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Zajímavosti


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář