Zmenšenina nadzvukového bizjetu S-512 poletí do konce léta

24.01.2017 5 příspěvků

Zmenšenina nadzvukového bizjetu S-512 poletí do konce léta
Zmenšenina nadzvukového bizjetu S-512 poletí do konce léta (Zdroj: Aeroweb.cz)

Bostonská společnost Spike Aerospace plánuje do konce letošního léta provést první let zmenšeného technického prototypu „tichého“ nadzvukového business jetu pro až 18 cestujících. Letoun s označením S-512 by se měl objevit na trhu do šesti let. Společnost o tom informovala na svém webu.

Čtenářům Aerowebu by neměl být letoun S-512 úplně neznámý. Už v únoru 2014 jsme vás informovali o záměru společnosti Spike Aerospace vyvinout tichý supersonik v kategorii bizjetů. Společnosti se následně podařilo najít strategického partnera a vývoj letounu byl zahájen. „Udělali jsme v roce 2016 velký pokrok zejména v oblasti inženýrské,“ zhodnotil poslední rok výkonný ředitel společnosti Vik Kachoria v tiskové zprávě.


Foto Spike Aerospace

Výsledkem dosavadní snahy je kromě smělých prohlášení také funkční demonstrátor budoucího letounu, který by se měl v létě podrobit prvním letovým podzvukovým testům, které by ověřily chování letounu při nízkých rychlostech a jeho pádové charakteristiky. Úspěch či neúspěch designu se pak promítne do dalšího postupu, jehož výsledkem má být uvedení stroje na trh v roce 2023.

Spike S-512 by se mohl prohánět vzduchem rychlostí až 1,8 Machu na vzdálenost 4 000 námořních mil. Společnost tvrdí, že vyvinula technologii tzv. „tichého nadzvukového letu“, tedy design, který při překonání rychlosti zvuku nezpůsobí supersonický třesk a s tím spojený hluk, pro který jsou nadzvukové lety v určitých oblastech vzdušného prostoru zakázané.

Právě rychlost stroje však bude nejzásadnějším prodejním argumentem. Podle vyjádření Spike Aerospace by měl letoun S-512 překonat vzdálenost mezi New Yorkem a Dubají za šest hodin. Cena přepravy jedné osoby by se přitom měla neměla příliš lišit od cen v „běžných“ bizjetech, které vidíme na obloze dnes.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

motory

24.01.2017 v 15:20 Tomas

to ma velmi zaujima pretoze aj vlada USA zadala firmam zakazku pre stihac siestej generacie aby bolo lietadlo schopne nadzvukoveho letu bez pridavneho spalovania. Norhtrop sa zaobera menitelnou geometriou lopatiek vo vnutri spalovaciej komory. No som zvedavy.

Odpovědět

Aha, a nějaký ten design na zrušení třeba gravitace už mají taky?

24.01.2017 v 16:09 pps

" ...společnost tvrdí, že vyvinula technologii tzv. „tichého nadzvukového letu“, tedy design, který při překonání rychlosti zvuku nezpůsobí supersonický třesk.. " Aha, tak další co ve snaze oholit kafky (pardon korektně: získat investory) zruší nějaký ten fyzikální zákon ... :-)

Odpovědět

RE: motory

24.01.2017 v 17:08 Honza

Dnesni nadzvukova letadla bezne letaji nadzvukem bez pridavneho spalovani. Jedna se o takzvany supercruise

Odpovědět

Tichý sonický třesk

25.01.2017 v 10:04 Radek V.

NASA v posledních 10 letech hodně experimentovala se sonickým třeskem. Létaly tvarově upravené zkušební F-5E a F-15, úspěšně se testovalo snížení pozemního účinku přechodem na nadzvuk při střemhlavém letu na obyčejné F-18 (viz https://www.youtube.com/watch?v=uTc-p_hxMHU ) Jestli má firma přístup k datům NASA, může být úspěšná. Otázkou je, kdo to zaplatí a kolik odborníků se jim podaří získat, není těžké postavit prototyp, je těžké ho certifikovat a zahájit sériovou výrobu.

Odpovědět

to pps

25.01.2017 v 11:12 Tom

"Tichý supersonic" samozřejmě marketingový název je, správně by asi mělo být "ne tak hlučný supersonic", ale to se špatně prodává. Je to věc, kterou kromě jiných řeší i konkurenční Boom, protože každému je jasné, že použití nadzvuku jen nad oceánem protstě není to pravé ořechové.

Odpovědět

Přidat komentář