Posádky letadel se cvičily v záchraně pasažérů po letecké nehodě

22.02.2017

Posádky letadel se cvičily v záchraně pasažérů po letecké nehodě
Posádky letadel se cvičily v záchraně pasažérů po letecké nehodě (Zdroj: Aeroweb.cz)

Odborný záchranářský personál služby SAR (Search and Rescue – pátrání a záchrana) vojenské letecké základny v pražských Kbelích prováděl minulý týden v Krušných horách trénink posádek leteckých společností ČSA a Travel Service s cílem optimalizovat jejich postupy při záchraně cestujících v případě letecké nehody. Informovala o tom důstojnice pro styk s veřejností 24. základny dopravního letectva Praha Kbely, kpt. Mgr. Zuzana Špačková.

Desetičlenná skupina leteckého personálu ve sportovním areálu Eduard nedaleko krušnohorského Božího Daru měla možnost praktického nácviku krizových situací, které mohou nastat v případě letecké havárie. Zimní období a horské prostředí přispělo náročnosti celé akce. Instruktory byli elitní příslušníci záchranné a výsadkové přípravy z kbelské základny, kteří nejen že absolvovali řadu kurzů S. E. R. E. (Survive, Evade, Resist, Extract), ale někteří z nich jsou dnes sami instruktory tohoto armádního výcviku. Zároveň jsou i těmi, kdo ve Kbelích zabezpečují provoz SAR.


Foto Armáda ČR

Posádky cvičily orientaci v terénu v zimních podmínkách, výrobu improvizovaných prostředků pro přesun do místa záchrany, obstarávání vody a potravy nebo rozdělání ohně dostupnými prostředky. Dalším z úkolů bylo postavit si ve sněhu přístřešek a přenocovat v něm. Jindy se zase vydaly na noční pochod a směr určovaly pomocí objektů na obloze. Mezi nejnáročnější aktivity patřilo cílené propadnutí se ledem do vody. Účastníci kurzu při něm na vlastní kůži pocítili šok z ledové vody a následně se v mrznoucím oděvu museli vydat do místa vzdáleného 500 metrů.

Součástí programu byla i záchrana pomocí vrtulníku PZL W-3A Sokol, který je využíván pro účely SAR. Jeho pilot, kapitán Marek Bohuněk, který byl ve stejném týdnu, kdy probíhalo cvičení, vyznamenán odznakem Za zásluhy a Záslužným křížem ministra obrany ČR III. stupně za úspěšné vyřešení nouzové situace při vysazení obou motorů vrtulníku Mi-8 s 13 osobami na palubě, k postupu vyhledávání přeživších říká: „Lidské oko je fyziologicky postavené tak, že vnímá velice dobře pohyb. To znamená, že pokud osoby, které máme zachránit, nemají rozsáhlejší zranění, tak jakýkoli jejich pohyb nám významně ulehčuje vyhledání. Pokud u toho ještě například mávají kusem hadru, třeba bundou nebo něčím podobným velikosti vlajky, tak jsme schopni to zaznamenat téměř okamžitě.“ Pomoci při vyhledávání mohou též reflexní prvky, odrazy slunečních paprsků od zrcátka a samozřejmě i oheň a kouř.


Foto Armáda ČR

Služba pátrání a záchrany byla v naší zemi v návaznosti na připojení se Československa k Chicagské úmluvě zřízena v roce 1947. Poskytuje pátrání a záchranu letadlům v nouzi nebo posádkám havarovaných letadel. Momentálně je dle AIPu GEN 3.6 zajišťována vrtulníky ozbrojených sil a Policie s leteckými středisky v Praze-Kbelích a Náměšti nad Oslavou (vojenská služba SAR) a v Praze-Ruzyni a Brně (Policie ČR, letecká služba).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář