Od vizí k hmatatelnému, v Benešově už se svezeme po zpevněné pojížděčce

29.03.2017 5 příspěvků

Od vizí k hmatatelnému, v Benešově už se svezeme po zpevněné pojížděčce
Od vizí k hmatatelnému, v Benešově už se svezeme po zpevněné pojížděčce (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ve čtvrtek byla na benešovském letišti zprovozněna pojížděcí dráha zpevněná plastovými dlaždicemi Terra Grid E35. Letiště Benešov, příspěvková organizace města Bystřice, financovala toto vylepšení z vlastních zdrojů. Délka zpevněného povrchu je přes 600 metrů, šířka 5,4 metru.

Areál benešovského letiště je v majetku Středočeského kraje. Ten však do něj, dle slov ředitele letiště Vladimíra Hadače, dlouhodobě neinvestuje. Proto padlo rozhodnutí dále nečekat, zda se v tomto ohledu do budoucna něco změní, a ve vlastní režii za prostředky získané z přistávacích poplatků provést zpevnění hodně vytížené pojížděčky vedoucí podél hangárů na vyčkávací místo dráhy 27.


Foto Letiště Benešov

Benešov na vlastní kůži

Jak jsme se včera osobně přesvědčili, rozdíl oproti předchozímu stavu je markantní a komfort pojíždění časně jarním rozbrázděným terénem před instalací dlaždic a po něm nesrovnatelný.

V porovnání s dalšími podobnými technologiemi je dle ředitele benešovského letiště použití plastového dlaždicového systému Terra Grid E35 německé provenience výrazně nejlevnější. Navíc je ověřené z řady zahraničních letišť a můžeme se s ním setkat i u nás na strakonické dráze. Nosnost 160 t/m2 je pro dané použití dostatečná, realizace nevyžaduje absolvování stavebně úředního schvalovacího kolečka a samotná instalace zaválcováním je rychlá. Na základě dřívějších zkušeností se v Benešově z důvodu zachování dlouhodobé stability povrchu rozhodli neprovádět v místech instalace větší terénní úpravy, nicméně jsou podchyceny lokální nerovnosti.

Letiště Benešov u nás patří mezi ty vůbec s největším provozem. Jsou zaznamenána i období, kdy počet pohybů na něm předčil pražskou Ruzyni. Přičteme-li k tomu, že letiště je provozováno i v zimě, kdy je v případě vyšší sněhové pokrývky z dráhy a pojížděček odhrnován sníh, není divu, že travnatý povrch značně trpí a má do ideálu daleko. Mnoho let padají z různých stran slova o budování asfaltové, nebo jinak zpevněné dráhy. Nicméně žádný konkrétní projekt realizace zatím není v dohlednu. I proto se provozovatel letiště rozhodl místo dalšího čekání pro první hmatatelný krok.


Foto Letiště Benešov

Ředitel letiště Vladimír Hadač redakci Aerowebu dále sdělil, že v případě získání dalších dostatečných prostředků by vzhledem ke stavu a četnosti využívání jednotlivých ploch bylo druhým krokem zpevnění zbývajících pojížděcích drah. V dalším by přišla na řadu dráha 06/24 a nakonec dráha 09/27. Cena za kompletní zpevnění všech pohybových ploch letiště by se dle jeho ředitele měla vejít do 10 miliónů korun, což pro Středočeský kraj, pokud by se rozhodl do benešovského letiště investovat, není nijak závratná investice.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letiště


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Zpevněné pojížděčky

29.03.2017 v 21:43 Aleš

Už jsem měl možnost vyzkoušet, je to skvělé.

Odpovědět

Středočeský kraj

30.03.2017 v 8:03 poručík

No jasně kraj raději podporuje Čapí hnízdo. Tam je to taky o lítání.

Odpovědět

Pochvala

30.03.2017 v 8:57 Martin

Také jsem včera vyzkoušel a je to paráda. Pojíždí se jak po betonu. :-) Držím palce v dalším rozvoji.

Odpovědět

více než Ruzyň

04.04.2017 v 11:54 Roman Kratochvíl

"počet pohybů na něm předčil pražskou Ruzyni" - to jako fakt? To by mě teda zajímalo zda to je vůbec pravda.

Odpovědět

RE: více než Ruzyň

04.04.2017 v 23:06 Tomas

Proc by nebyla.... hustota provozu jentam velka, a protoze se tam litaji hodne vycviky, tak to je samej okruh.... a tam ty pohyby litaj jeden zandruhym. Okruh pocitejme za cca sest minut, takze jedno ero udela za hodinu cca 10 okruhu... tj cca 20 pohybu. Bezny stav v lkbe jsou tri az ctyri era na okruhu, takze cca 70 pohybu za hodinu...

Odpovědět

Přidat komentář