15. výročí ve velkém stylu

06.05.2017

Letošní ročník Dne ve vzduchu s rádiem Kiss Proton byl věnován především připomínce historických událostí.

Lockheed Electra OK-CTB

Rozpětí: 16,7 m
Délka: 11,8 m
Výška: 3,1 m
Hmotnost: 2 814 kg
Vzletová hmotnost: 4 423 kg
Maximální rychlost: 332 km/h
Cestovní rychlost: 293 km/h
Stoupavost: 5,1 m/s
Dostup: 6 600 m
Dolet: 1 300 km
Motor: 2 x Pratt & Whitney Wasp Junior (mimochodem stejného typu, jako má o něco menší stroj Beech C45 Expeditor, který jsme měli možnost vidět na akci loni) 

Minulý víkend to bylo již po patnácté, co se nebe nad Plasy v rámci leteckého Dne ve vzduchu zaplnilo stroji zvučných jmen i pohonných jednotek. V programu oslav tohoto malého jubilea nechyběla připomínka 80 let od zmizení Amelie Earhartové. Je vlastně neuvěřitelné, že letadlo, které nám ji připomnělo – Lockheed Electra 10A výrobního čísla 1091 imatrikulace OK-CTB – bylo vyrobeno v roce 1937 právě pro ni. Jeho další osud je příznivcům letectví známý, připomeňme pouze, že bylo ve vlastnictví pana Jana Antonína Bati a po dokončení obletu světa, který začal původně stroj stejného typu registrace OK-CTA, a po americké anabázi se dostalo opět do své staré vlasti díky skupině nadšenců okolo bratrů Lukačovičů.

Dobu druhé světové války pak připomněl zvukem motoru Merlin letoun Spitfire Mk.XVI od Classic Trainers z letiště Plzeň-Líně, pilotovaný panem Stephenem Steadem, který jsme již měli příležitost vidět v několika zbarveních (2014-2015 DU-N; 2016-2017 VY; nyní B9N) Aktuálně stroj připomíná letoun Otto Smika z roku 1944, tehdy velitele 127. perutě RAF. V době, kdy s letadlem poškozeným po náletu na stanici Zwolle havaroval, mu bylo 22 let…

Do atmosféry doby ještě dávnější nás přivedlo vystoupení skupiny Pterodactyl Flight ze Žirovnice, věnované letos velmi mladým pilotům všech znepřátelených stran první světové války, kteří měli životnost na bojišti počítanou na pouhé dny… Ukázky skupiny bývají vždy nevšední, letos však skupina přivezla o dvě letadla více a především nový scénář vystoupení.

Okolo návštěvníků létal Fokker E-III Eindecker, Sopwith 1½ Strutter a ještě neviděné S.E.5a a Fokker Dr. I. Bitva byla tvrdá a díky počasí a navlhlé pyrotechnice se německé armádě podařilo neuvěřitelné – přes silné letecké bombardování a střelbu z nepřátelských kulometů ubránit plný muniční vůz. Nepodařilo se jí ovšem zničit ukořistěný Eindecker, stojící na anglickém letišti, který tak padl do rukou protivníka nepoškozený. V nedělním vystoupení si ovšem všichni vystupující vše vynahradili a vystoupení mělo fantastické tempo…

Jako každý rok jsme měli na první velké letecké akci v roce možnost zažít premiéry vystoupení, která se jen tak nevidí. Piloti, kteří nás reprezentují v soutěži Red Bull Air Race, létali nejen precizním, ale doslova dechberoucím způsobem. Pan Petr Kopfstein na stroji Extra 330SC a pan Martin Šonka na Extře 300SR.

Další premiérou bylo vystoupení kompletního Flying Bulls Aerobatic Teamu na strojích XA-42. Je sice možné popsat toto číslo názvy jednotlivých prvků, ale těžko slovy vyjádřit to, co se na obloze odehrávalo. Jediné, co mohu říci je, že je znát obrovské množství hodin tréninku, invence a práce, které je nutné pro úspěch této show.

Klidnější část letecké akrobacie reprezentovalo vystoupení dvou letounů CASA Bücker 131 Jungmann, pilotovaných pány Červenkou a Handlíkem, legendárního Blaníka L13AC (pilot Miloš Ramert), velmi elegantní bylo také vystoupení letounu ATR-42 společnosti ČSA a ukázka možností stále mladého Z-37 Čmeláka (pilot Milan Škarecký).

Andula čili Antonov AN-2, parašutisté s akrobatickým číslem, hasiči, záchranáři, vyproštění oběti dopravní nehody z vraku vozu, slaňování z plošiny, živá hudba, stánky a především setkání lidí se společným koníčkem – to vše jsme zažili na letošním Dni ve vzduchu v Plasích, který tradičně nasadil laťku všem dalším akcím téhož druhu velmi vysoko.

Mohlo by vás zajímat


Témata

Letecké dny


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář