Mám na to být pilotem?
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Výkonná Cessna Turbo Skyhawk JT-A certifikována

7. června 2017
Autor: Michael Černes, 10 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,1
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Certifikaci americké FAA i evropské EASA úspěšně získala dieselová úprava Cessny Skyhawk označovaná Turbo Skyhawk JT-A spalující palivo Jet A. Na trh se tak zřejmě již brzy dostane velmi zajímavá alternativní varianta osvědčené „avgasnové" Cessny, jež podle všeho disponuje výrazně vyššími výkony a lepší efektivitou provozu. 


Cessna Turbo Skyhawk / Obrázek Cessna

Dieselový motor Continental CD-155 totiž nové Cessně umožňuje díky nižší spotřebě (přibližně o jedenáct litrů paliva na hodinu letu) navýšit dolet o necelých 40 % na 1 780 km. Maximální rychlost stroje se přitom navýšila na 243 km/h, s vyšší stoupavostí se pak snížila i délka dráhy potřebná pro vzlet. 

Výraznou nevýhodou je pouze cena nového letadla, která je v současné době stanovena na 420 000 amerických dolarů. To je způsobeno hlavně zhruba dvojnásobnou výrobní cenou robustnějšího (a těžšího) dieselového motoru oproti benzínovému. Nutno ovšem zmínit, že při provozu majitel nemalou částku ušetří na ceně paliva, která se u Jet A pohybuje až na padesáti procentech ceny Avgasu. Jednodušší a robustnější dieselové motory navíc nevyžadují tak častý servis, v praxi došlo k elongaci náletu mezi prohlídkami asi o 20%, přičemž Textron počítá s tím, že se tato hodnota bude do budoucna ještě zvyšovat.


Continental CD-155, srdce dieselové Cessny / Foto Chris Rose

Turbo Skyhawk má disponovat elektronickým ovládáním motoru FADEC a glass cockpitem Garminu G1000 NXi s novými prvky v podobě ukazatele úhlu náběhu, či možnosti bezdrátové komunikace avioniky s elektronikou uživatele. Letounu navíc přibude nová třílistá vrtule umožňující větší efektivitu práce pohonné soustavy a zároveň značně snižující hluk. 







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,1

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 10 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

jednodussi ?Filip 8. 6. 2017 7:23:00Odpovědět
Ve zprávě vidím jeden zásadní omyl "jednodušší dieselové motory"...to bohužel není ani zdaleka pravda. Současné letecké diesely jsou výrazně složitější než motory spalující AVGAS. Uvažujme - turbo (zde dokonce VGT, reduktor, elektronicke vstrikovani common rail, kapalinové chlazení, FADEC.
servis a údržbaTomáš 8. 6. 2017 14:31:00Odpovědět
zatím platilo a pořád platí, že servis a údržba u dieselových motorů je dražší než u benzínových. Takže to co majitel uspoří na palivu, dá do údržby. Jedinou opravdovou výhodou je přítomnost JET A1 na téměř každém letišti. Dlouhý dolet je fajn, ale zkuste v tom sedět 7 hodin v kuse. Jednou možná, pravidelně už ne.
zamrzáníM! 8. 6. 2017 15:35:00Odpovědět
Zeptám se blbě, ale jak se řeší zamrzání nafty při nižších teplotách? Nebo je to nějaká speciální nafta?
RE: servis a údržbaKarel 8. 6. 2017 15:53:00Odpovědět
Nemusí to tak být. Motor je modernější, vodou chlazený, což znamená rovnoměrnější tepelné zatížení. Nemá zapalování. O menší náročnosti benzínových motorů to platilo kdysi u karburátorových motorů. Pokud je u benzínu vstřikování už to podobné, jako u dieselu (i když tam je vyšší tlak). Automobilové diesely dnes samozřejmě komplikují hlavně ekologické požadavky, které snad tady dodržovat nemusí. Navíc JET A1 bude asi taky kvalitnější než běžná nafta kdoví odkud.
ThielertMpaulo 8. 6. 2017 18:12:00Odpovědět
Jé, Thielert ještě žije? ... né vážně, může na obojí. The CD-155 is certified for the use of both jet fuel and diesel (DIN EN590) and is running with the two fuels in any mixture ratio. teď ještě nekde splašit ty love ;-)
RE: zamrzáníMarek 8. 6. 2017 19:47:00Odpovědět
JET A1 je nafta...? No to snad ne...?! Jak asi řeší zamrzání jiná letadla létající na JET A1...
RE: zamrzáníGiuseppe 9. 6. 2017 1:17:00Odpovědět
Tak JET-A1 je defacto nafta bez parafínové složky, díky čemuž má výrazně nižší bod tuhnutí. Pístové motory na JET-A1 jako třeba TAE z DA42 jsou s běžnou naftou plně kompatibilní (však je to taky motor z Mercedesu), jen se holt nemůže létat tak vysoko. Ze stejného důvodu je zakázáno i mísení obou paliv.
RE: RE: zamrzáníM! 9. 6. 2017 9:26:00Odpovědět
Takže čistě teoreticky by to letělo i na normální naftu? Zajímavé, to jsem netušil...
Re: Zamrzání -> MarekHonza 9. 6. 2017 9:30:00Odpovědět
Aerodynamickým ohřevem při vysoké rychlosti ;)
JET A1 vs NAFTA motorová a COMMONRAILmariov8 9. 6. 2017 19:04:00Odpovědět
Palivo se ohřívá ve vstřikovací soustavě Commonrail do té míry, že se u některých automobilů musí chladit! Z principu činnosti vstřikovačů těchto motorů se část paliva musí vracet do nádrže. Toto palivo je zahřáté protečením vstřikovací soustavou motoru a může udržovat zahřáté i palivo v nádrži. U letadla bude záviset na umístění a konstrukci palivové nádrže, aby ji nežádoucím způsobem neochlazoval proudící vzduch. Jet A1 vs nafta má z pohledu vstřikovací sady ještě jeden oříšek, laicky řečeno odlišnou mazivost obou paliv. No a problémem může být i Cetanové číslo.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 18 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.144.6.40 xxx
Kdo chce lítat v noci a přitom je tma, že by se dala krájet, musí si nabrousit náběžky.
tizanidin copyfarm tizanidin yan etkileri tizanidin qatar

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.