Airbus Helicopters představil rychlý hybridní vrtulník Racer

20.06.2017

Airbus Helicopters představil rychlý hybridní vrtulník Racer
Airbus Helicopters představil rychlý hybridní vrtulník Racer (Zdroj: Aeroweb.cz)

Airbus Helicopters, dceřiná firma největšího evropského leteckého výrobce (dříve známá taktéž pod jménem Eurocopter), v rámci právě probíhajícího pařížského aerosalonu představila koncept nového vysokorychlostního hybridního vrtulníku označovaného Racer.


Airbus Helicopters Racer / Obrázek Airbus Helicopters

Stroj již na první pohled vychází z již dříve realizovaného projektu Eurocopteru X3, tedy Eurocopteru EC 155 doplněného o menší křídla zakončená dvojicí tažných vrtulí. Tento vrtulník přitom stále drží od roku 2013 platný rychlostní rekord pro vrtulníky o hodnotě 472 km/h v přímém letu. Na základě těchto zkušeností se snaží Airbus již delší dobu vyvinout novou řadu hybridních vrtulníků (gyrodyn), schopných dosahovat téměř dvojnásobné cestovní rychlosti oproti současným strojům. Takový úkol je přitom vzhledem k problematice rotujících nosných ploch u běžných vrtulníků prakticky nesplnitelný.


Eurocopter X3 / Foto Patrick Penna

Naději na revoluci v technologii vrtulníků tak nabízí nový koncept Airbus Helicopters Racer, jež by podle dostupných vizualizací měl sdílet většinu komponentů s novým H160 podobně, jako tomu bylo u X3 a EC155. Nový hybridní stroj však navíc dostane unikátní uzavřené křídlo doplněné o dvojici motorových gondol v tlačném uspořádání. Přestavbou projde i ocasní část, která bude složená výhradně z aerodynamických ploch, ubyde tedy vyrovnávací rotor. Točivý moment vrtule tak pravděpodobně bude vyrovnávat dvojice tlačných rotorů v kombinaci s dvojicí masivních výškových stabilizátorů. Celý systém bude přitom řízen pomocí systému Fly-by-wire za asistence počítače. K pohonu bude namísto dvou turbohřídelových motorů Safran (Turboméca) Arrano z H160 sloužit dvojice výkonnějších Rolls-Royce Turboméca RTM332 podobně, jako tomu bylo i u X3. Díky tomu všemu by měl Racer dosahovat cestovní rychlost přesahující 400 km/h.


prezentace nového Raceru  / youtube/Airbus Helicopters

Na rozdíl od celé řady dalších představených konceptů však nutno zdůraznit, že i když oficiální zpráva alibisticky pojednává o „budoucnosti vrtulníkové dopravy“ někdy v druhé polovině dvacátých let 21. století, projekt je výsledkem dlouhodobého společného úsilí celé řady výrobců spolupracujících v rámci projektu Clean Sky 2. Airbus přitom vychází pouze z dostupných a ověřených technologií a lze tak předpokládat, že ambiciózní plán na vzlet prototypu již v příštím roce opravdu splnitelný je a že se tak novou „revoluci“ podaří zahájit sériovou výrobou do dvou let. Výsledný produkt by měl oproti stávajícím vrtulníkům vynikat nejen výrazně vyšší rychlostí, ale i tichostí a až o 15 % nižší spotřebou.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Vrtulníky


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář