Noclehárny na palubě

22.09.2017

Palubní servis skončil, kabina potemněla a vy si jako cestující zaoceánského letu krátíte čas třeba sledováním filmů. A nad vámi se ve stejnou chvíli chystají ke spánku i někteří členové posádky…

Noclehárny na palubě
Noclehárny na palubě (Zdroj: Aeroweb.cz)

Důležitý odpočinek

Jakkoliv se vám to může zdát nemožné, je to pravda. Takzvané odpočinkové místnosti (Crew Rest Compartments – CRC) vypadají jako z nějakého vesmírného sci-fi filmu a mohou připomínat i kajuty námořníků na ponorce. Poskytují posádkám na dlouhých letech tolik potřebný odpočinek a nalezneme je na palubách mnoha širokotrupých dálkových letounů. Avšak nic pro klaustrofobiky.


Palandy na palubě Boeingu 747 australských Qantas / Foto Travelskills.com

Dlouhé zaoceánské a transkontinentální lety jsou pro pasažéry únavné, a pokud zrovna necestujete v první či obchodní třídě, jsou i namáhavé, a to zejména díky stísněnému a omezenému prostoru. V palubních magazínech se sice můžete často dočíst o tom, jak pomocí různých cvičení předcházet únavě a let v pořádku přečkat, avšak i přesto se mi často zdá, že ve spojení s tradičním „jet-lagem“ bych po takové cestě potřeboval den dva na rekonvalescenci.

Posádka si ale nemůže dovolit být unavena. Musí po celou dobu letu dbát na pohodlí cestujících a zejména jejich bezpečnost. A právě proto, že historie letecké dopravy již zaznamenala řadu tragických nehod, ve kterých hrála roli únava, létá posádka na dálkových trasách nad určitý počet hodin zdvojená a střídá se, respektive pracuje na „směny“. Pokud se členové palubního personálu zrovna nestarají o pasažéry či nepilotují letadlo, odpočívají. Určitě jste si někdy všimli, že po skončení prvního servisu na dálkových letech, část posádky „zmizí“ a část zůstává v galley, kde připravuje nápoje anebo další část palubního občerstvení.


Foto Financetwitter.com

Na sedačce i na lůžku

Ve velkých letounech má posádka několik možností, jak si během dlouhého letu odpočinout. Protože každá aerolinka řeší tuto otázku po svém, odpočívají někde členové palubního personálu pouze na klasických, avšak plně rozložitelných sedačkách. Jiným určitou míru soukromý zajišťuje navíc závěs, který odděluje tato místa od ostatních pasažérů.

Odpočinkové místnosti „Made in Plzeň“

Nejen pivem je známa Plzeň. V západočeské metropoli již od roku 2001 funguje společnost Driessen Aerospace CZ, součást nadnárodní francouzské firmy Zodiac Aerospace s více než 120letou historií. Tuzemská pobočka je jedním ze 150 českých dodavatelů Airbusu a specializuje se zejména na produkci kuchyňských modulů a šatních skříní pro středně traťové evropské letouny Airbus A320. Zároveň však má velký podíl i na trhu s odpočinkovými místnostmi pro letouny typu Airbus A330.

Ti nejšťastnější se pak mohou natáhnout v již zmíněných odpočinkových místnostech. Dle typu letadla se nacházejí nejčastěji buď v zadní, nebo přední části letadla (třeba Boeingy 787 a 747) a nad či pod hlavní kabinou (například Airbusy A330, A340 či A380). V některých typech jich můžeme nalézt i více.

Avšak vždy záleží na konkrétním dopravci, kolik si jich u výrobce objedná, jaký počet lůžek k odpočinku bude moci posádka využít (typicky 6-10 lůžek) či jaké vybavení budou odpočinkové místnosti mít. Podle velikosti daného letadla nabízejí odpočinkové místnosti kromě oddělených kójí také toaletou či malou šatnu.

Do většiny z nich se vstupuje nenápadnými zabezpečenými dveřmi, za kterými se skrývají malé schody. Aby zde byla zajištěna maximální bezpečnost, disponují odpočinkové prostory také speciálními únikovými východy – ty horní je v případě nouze možné rychle opustit skrz speciálně upravený zavazadlový prostor (tzv. bin), který mají cestující nad sebou.


Tři lůžka v Boeingu 787 společnosti Azerbaijan Airlines

Někde mají lůžka s uličkou uprostřed, v jiných typech jsou pak postele vedle sebe částečně oddělené zástěnou a ve velkých Jumbech či „třistaosmdesátkách“ a některých dalších letounech odpočívá posádka dokonce na palandách. Její členové mohou využít polštáře, přikrývky, „pyžama“ a k dispozici mají i osobní světlo či obrazovky zábavního systému IFE. Některé odpočinkové místnosti jsou šedé, avšak účelně zařízené. V některých to naopak vybadá skoro jako v nějakém hotelovém pokoji. Z bezpečnostních důvodů však v žádné z nich nesmí chybět pásy. Odpočinkové místnosti se také nesmí využívat během pojíždění, startu a přistání.


Ulička mezi lůžky posádky Boeingu 777 společnosti Swiss

Separé pro piloty i sovětské obýváky

V mnoha velkých letadlech jsou odpočinkové místnosti v zadní části, což je pro piloty řekněme dosti nepraktické. Z tohoto důvodu mívají v přední sekci nad business třídou, přímo pod kokpitem či za ním, svou oddělenou místnost, kde mohou relaxovat, aby později bezpečně dovedli letoun až do cíle. Například Boeing 777 může „nepracujícím“ pilotů nabídnout dvojici plnohodnotných business sedadel a k tomu oddělená lůžka. Do místnosti se dostávají pomocí žebříku, který se nachází v přední galley.


Odpočinková místnost pro piloty na palubě Boeingu 777 / Foto Imgur.com

V souvislosti s odpočinkovými místnostmi nelze nezmínit sovětské, či vlastně ruské letouny, které by v tomto výčtu neměly scházet. Ty jsou legendární právě svými rozměry. A velkorysost je namístě, pokud hovoříme také o odpočinkových místnostech, a to zejména v případě obřích letounů Antonov a Iljušin.

Například ve známé Antonovově „stodvacetčtyřce“ či ve větším bratrovi Mrijovi připomínají odpočinkové místnosti posádky spíše kupé vlaku, například toho, co jezdí po Transsibiřské magistrále. Nicméně možnost natáhnout se na lůžku či využít stolečku je pro posádku na dlouhých letech nevyměnitelná. Nechybí zde ani třeba kuchyňka a samozřejmostí je toaleta. Jiný zajímavý letoun východní provenience, Iljušin Il-86, disponuje odpočinkovou místností pod hlavní palubou a vedle místa pro odpočinek je i její součástí kuchyňka.


Odpočinek na palubě Antonova An-124 / Foto Horizontalrain.com

Mohlo by vás zajímat



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář