Test

05.03.2007

Výcviková osnova AKPL předepisuje obsah, posloupnost a nezbytnost pozemních předletových příprav. Adept pilotního řemesla musí nejdříve nastudovat, nechat si vysvětlit, pochopit, co má vlastně ve vzduchu dělat, teprve poté si prakticky ověřit, zda to zvládne a o čem to vlastně je.

Test
Test (Zdroj: Aeroweb.cz)

Jisté je, že za letu není na nějaké vysvětlování čas. Dokonale teoreticky připravený letec zmákne úlohu dříve a kvalitněji, bez nutného zvyšování počtu vzletů a  v konečném důsledku tedy i levněji.

Předepsané přípravy před jednotlivými úlohami však svým objemným obsahem postupně z hlavy odcházejí. Je tedy rozumné je občas zopakovat. U nás byla před lety přijata zásada, že pozemní příprava v základním výcviku platí 10 dní. Nepovažuji to za buzeraci, ale pro instruktory a jejich svěřence to znamená neustálé omílání toho samého, dokola až do úplného osvojení. Tedy žáků, instruktoři by to měli umět. Jediným zpestřením je tak pro žactvo jen střídání instruktorů, protože každý k přípravám přistupuje osobitě a trošku jinak.

Jednou jsem již neměl sílu opakovat stále to samé, navíc jsem nějak ochraptěl, tak vznikl „Test pochopení postupů.“ Nechcete si ho zkusit udělat?


1)     Letíme L 13, OK 4706, z pracovního prostoru do okruhu. Ohlásíme vstup do okruhu v prostoru první okruhové zatáčky. Ozve se dispečer AFIS. „OK 4706, do prostoru druhé okruhové zatáčky negativ, pod vámi provoz.“ Znamená to:

a)     Můžeme pokračovat v zařazení, protože pod námi letí negativ vytržený z foťáku vzteklým přeletářem, který fotil otočný bod.

b)     Můžeme pokračovat v zařazení, protože nejsme negativ.

c)     Nesmíme pokračovat v plánovaném zařazení, protože pod námi letí neznámý provoz.


2)     Na palubě, za letu, praví instruktor. „Udělej zatáčku o 270 stupňů doleva.“ Váš postup bude:

a)     Podíváte se , kam míří pravé křídlo, přenesete pohled na levé a je-li vlevo volný prostor začnete točit doleva, skončíte tam, kam před zahájením zatáčky mířilo pravé křídlo.

b)     Zatočíte doprava o 90 stupňů.

c)     Podíváte se doleva a je-li tam volný prostor, začnete točit doleva s náklonem větším, než 30 stupňů, po otočení o 90 stupňů se podíváte na kompas, odečtete hodnotu 180 stupňů, točíte dál, až na kompasu vidíte odečtenou hodnotu, zatáčku ukončíte.


3)     Při vzletu navijákem máme při odstavení tahu rychlost 120 km/hod.:

a)     Přitáhneme, abychom získali co největší výšku, 3x vypínáme a točíme první zatáčku.

b)     3x vypínáme, přitáhneme, abychom srovnali rychlost na 80 km/hod a točíme první zatáčku.

c)     Potlačíme pod horizont, 3x vypínáme a začneme točit první zatáčku.


4)     Při vybírání mírného pádu radí instruktor. „Tlačit, teď.“ Znamená to:

a)     Výrazně potlačit řídící páku přes neutrální polohu dopředu.

b)     Výrazně tlačit knoflík na řídící páce v okamžiku určeném instruktorem.

c)     Zkouška těsnosti svěrače.


5)     Letadlo se dostalo vlivem turbulence do polohy na zádech a směřuje šikmo k zemi. Rychlost narůstá, instruktor velí. „Pusť to.“ Vaše činnost:

a)     Pustím knipl a pevně zašlápnu nožní řízení v neutrální poloze, abych pomohl instruktorovi překonat nebezpečí překmitnutí směrového kormidla.

b)     Uvolním nohy z nožního řízení a pevně uchopím knipl, abych pomohl instruktorovi překonat nebezpečí překmitnutí křidélek při vybírání nezvyklé polohy.

c)     Založím si ruce, uvolním si nohy a budu se těšit, co s tím ten zoufalec chce dělat, když ani já jsem to neuřídil v přímočarém klouzavém letu.


6)     Letadlo  při vybírání ostrého pádu, ve střemhlavém letu, dosáhlo rychlosti 253 Km/h. Instruktor velí. „Klapky.“ Vaše činnost:

a)     Vysuneme a zajistíme vztlakové klapky v poloze vysunuto, aby se zvýšil celkový odpor letadla, dovážíme letadlo na těžké na hlavu a plynule vybereme střemhlavý let.

b)     Vysuneme, ale nezajistíme vztlakové klapky, aby se zvýšil vztlak na křídlech, dovážíme letadlo na těžké na ocas abychom snížili síly v řízení a plynule vybereme střemhlavý let.

c)     Vysuneme brzdící klapky, vyvážení ponecháme tam, kde zrovna je a plynule vybereme střemhlavý let.


7)     Ve výdrži při přistání s L 13 si vzpomeneme, že jsme nevysunuli podvozek. Vaše činnost:

a)     Jemným přitažením zvedneme letadlo nad horizont, vysuneme podvozek a dokončíme přistání.

b)     Pokračujeme ve výdrži, vysuneme podvozek levou rukou. Přitom musíme mít na zřeteli zvýšené síly v ovladači, protože zároveň s vysunutím podvozku zřejmě budeme brzy zdvihat celé letadlo.

c)     Dokončíme přistání se zataženým podvozkem.


8)     V palubním denníku půjčeného letadla nenajdeme potvrzení o údržbě ani OLZ. Letadlo včera létalo a od poslední prohlídky typu A nalétalo podle palubního denníku 36 hodin. Vaše činnost:

a)     Zbytečně na to neupozorníme, protože mezi jednotlivými prohlídkami je interval 50 hodin.

b)     Mlčíme, protože by to mohlo znamenat, že se dnes nesvezeme.

c)     Zeptáme se instruktora nebo technika , jestli ví o tom, že v dokladech není potvrzení o údržbě a OLZ.


9)     Pomáháme při přípravě navijáku. Navijákař nám řekne, ať stroj doplníme. Znamená to:

a)     Dolít vodu do chladiče H3, doplnit olej na stav dle měrky, doplnit nádrž naftou.

b)     Dolít naftu do H2, doplnit olej na stav dle měrky.

c)     Doplnit nádrž H3 naftou, doplnit olej na stav dle měrky.


10)     Po vzletu na okruhu zjistíme, že nám nefunguje rychloměr. Jaká může být příčina?

a)     Přístroj je již starý, někdo překročil maximální rychlost letu, t. j. 253 km/h a strhnul péro.

b)     Přístroj je již starý, někdo letěl na zádech a vypadla vidlička nepokoje.

c)     Přístroj je již starý, někdo ucpal otvory pro snímání statického tlaku.


11)     Při nácviku zatáček v prostoru ztratíme orientaci. Jsme ve výšce 300 m nad zemí. Naše činnost:

a)     Potichu se začneme rozhlížet, kde je letiště tak, aby si toho instruktor nevšiml. Po dobu, než zjistíme polohu, letíme rovně.

b)     Nenápadně se zeptáme instruktora, zda náhodou neví on, kde jsme. Než se vzbudí, letíme rovně.

c)     Oznámíme instruktorovi, že neznáme momentální polohu a provedeme zatáčku o 360 stupňů, při které se snažíme dle známých útvarů na zemi zjistit polohu letiště, popřípadě vhodné plochy pro přistání.


12)     V letadle je absolutní ticho a přístroje nevykazují žádnou činnost. Znamená to:

a)     Asi jsme překročili  rychlost zvuku.

b)     Asi nefunguje Pitotova trubice.

c)     Asi zatím nikam neletíme.


13)     Při vylučování snosu větru při startu navijákem dorazily ovladače ručního i nožního řízení do krajních poloh. Jsme po přechodovém oblouku, ve stoupání na rychlosti 95 km/h. a vítr nás stále snáší. Znamená to:

a)     Technik asi nastavil příliš malé výchylky kormidel.

b)     Někdo asi zablokoval kozlík řízení nebo vypadly spojovací čepy křídel.

c)     Vítr asi překročil povolené limity.


14)   Na finále se sejdou kluzák, ultralehký motorový letoun, L200 Morava a vlečná. AFISák asi usnul, do rádia nehovoří. Jaké bude pořadí pro přistání?

a)     L200, protože nejvíc žere a je nejrychlejší, vlečná, protože plachtaři čekají, kluzák, pokud nemá tolik výšky, aby kroužil, UL, protože může létat nízko.

b)     UL, protože má nejkratší výběh zároveň s L200, protože ho hravě předletí, kluzák, vlečná

c)     Kluzák, protože nemůže v případě nouze okruh opakovat., motorový letoun nebo UL v pořadí vzdálenosti a rychlosti.


15)   Na okruhu letíme mezi druhou a třetí zatáčkou.  30 m před námi letí pomalejší kluzák ve stejné výšce. Jaké bude naše rozhodnutí?

a)     Rádiem domluvíme pořadí pro přistání, před námi letící kluzák nespustíme z dohledu, je-li to možné, prodloužíme okruh, pro případ souběžného přistání sdělíme, na který okraj dráhy budeme přistávat.

b)     Zrychlíme, kluzák zleva předletíme a přistaneme.

c)     Zrychlíme, kluzák zprava předletíme a přistaneme.


16)    Instruktor provede při letu rozhodnutí, které považujeme za chybné.

a)     Přepereme ho v tahanici o páky.

b)     Upozorníme ho, že máme jiný názor.

c)     Použijeme postup pro nouzové opuštění letadla.


17)   Klapkóza je:

a)     Jev, kdy dochází vlivem nestejnoměrného obtékání letadla ke chvění vztlakových klapek.

b)     Jev, kdy dochází k bočení letadla vlivem vůle mezi brzdícími klapkami.

c)     Jev, kdy na palubě zazní neslušný výraz a následek  pomine až za několik dní.


18)    Deviační tabulka se nachází:

a)     Ve zdravotní dokumentaci letce

b)     V letové příručce kluzáku

c)     V kabině.


19)   Úkonů před pády a vývrtkami je:

a)     9

b)     5 a pro pečlivé letce 12

c)     moc


20)   Před a při létání můžeme požívat:

a)     marihuanu, protože zbystřuje smysly a zpřesňuje i když jen krátkodobě reakce

b)     alkohol, protože otupuje strachové buňky

c)     léky, pokud nejsou označeny varovným symbolem (živočišné uhlí a pod.)

Chyby se nepřipouští, tedy pro plachtaře. Pro ostatní letce možná jedna. Piloti letounů a piloti sportovních létajících zařízení možná nevědí, co je to klapkóza. Nemyslím si, že znalost tohoto jevu je pro ně nezbytná. Pokud by ho někdo chtěl zkoumat, všiměte si, že téměř všichni plachtaři, tedy těch, co se učili na Blaníku, mají na levé ruce, v sektoru mezi malíčkem a zápěstím drobnou nebo větší jizvu. Smiřte se prosím se skutečností, že ji mají, nezáviďte nám a hlavně se  neptejte, jak jsme k ní přišli. To je Klapkóza.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Zajímavosti


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář