AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Roger a Wilco, mí věrní psi

5. června 2007
Autor: Martin Kuba, celkové hodnocení článku: 3,9
Klíčová slova: | Angličtina pro piloty | Rubrika: Letadla

Slíbil jsem informovat čtenáře Aerowebu o proběhlém semináři reálné letecké komunikace s anglicky mluvícím dispečerem leteckého provozu z U.S.A Kellym Nimmerem. Tak tady jsou moje dojmy a postřehy.

Tak se vše vydařilo dle plánu. V pražském hotelu Emmy se 19. a 20 května 2007 uskutečnily první 2 první kurzy letecké komunikace s profesionálním řídícím letového provozu z U.S.A. Kelly Nimmerem. 

O tom, jak celá akce vznikla jsem psal v tomto http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=692&kategorie=3  článku, a tak jsem se již velmi těšil jak to bude v reálu vypadat.

Už celý týden předtím jsem se snažil připravit ze script pro VFR komunikaci, abych se trošku rozcvičil a před ostatníma nevypadal jako úplný frazeologický analfabet. Říkal jsem si, budu komunikovat s New York Tower, tak ať mi hezky rozumí. O to, abych rozuměl já věži mi tolik nejde, v nejhorším vždycky můžu říct wilco nebo roger, což jsou mí věrní psi. :-))

Dorazil jsem do hotelu kolem osmé hodiny, abych stihl vypít dobré ranní kafe a seznámit se s ostatními piloty. Sešli jsme se opravdu z různých koutů republiky a letišť. Bylo nás celkem 10 a nechyběla mezi námi ani jedna hezká a milá pilotka Marie.

Než jsem se nadál začali jsme. Kelly nám představil vojenské letiště v New Yorku, kde působil a okořenil historkami z provozu, které zažil.

Celý výklad je veden ve velmi srozumitelné angličtině a tak kromě velmi intenzivního tréningu komunikační angličtiny si člověk uvědomí i přesnou výslovnost některých leteckých termínů. Mě například utkvělo jak vyslovovat VIA  – myšleno Direct route via point A to B – správně „vaja“ nebo slovíčko CAUTION. Už léta říkám kaušn a ono je to správně „kóšn“. Teda samozřejmě netvrdím, že nepatřím k těm slabším.


A už to začalo létat. Kelly hlásí svojí native english pokyny a povolení.

Nejdříve jsme procvičili základní frazeologii a termíny. Pak jsme se učili zachytit a zapsat co nejvíce informací z ATISu. Mezitím vším jsme se dozvěděli mnoho praktických informací, které se nevyčtou z žádných učebnic. To jsme se však pomalu přesunuli k tomu nejdůležitějšímu, a to k opravdu reálné komunikaci.

Reálná komunikace s anglickým řídícím

Uprostřed učebny Kelly rozložil plán letiště, určil kde je sever, vyfasovali jsme letadélko a už to začalo létat. New York Tower Oskat Kilo Victor Lima Kilo. Nort west airport, DME ten miles, with Bravo on board, Good afternoon. Přílety, odlety, žádosti o pojíždění. Každý z nás si mohl reálně vyzkoušet a nacvičit anglickou komunikaci.


New York Tower, after take-off, turning left... speak slowly please :-))

Letecká frazeologie byla prezentována podle standardů ICAO, ale měli jsme možnost se seznámit i s odlišnostmi v komunikaci, které se používají na americkém kontinentu. Zde mi utkvěla americká fráze WIND CHECK, kterou použije pilot na finále pro vyžádání informací o síle a směru větru nebo YOUR DME, kterou se řídící dotazuje na vaši vzdálenost od letiště. Nebo co to je FBO - stojánka pro VFR (fix base operator), kterou použijete po dosednutí ve frázi Request taxiing to FBO. A pak samozřejmě spousty frází, které běžně naleznete v evropských učebnicích.


...you are number one. Great. That`s it!

Více fotografií naleznete ve fotogalerii....

Měl jsem možnost procvičit si anglickou komunikaci (v podstatě poprvé v životě) a i když ještě budu muset na sobě pracovat (zejména nad knížkama), jeden den intenzivní komunikace mi dal mnoho a tak už mě svrbí krovky zaletět si příští měsíc někam do Rakouska nebo Německa si to vše naostro vyzkoušet. Pro jistotu si vezmu instruktora, ale to jen opravdu kdyby bylo nejhůře.

Pokud budou ještě další semináře reálné komunikace s Kellym, dozvíte se to zde.





Martin Kuba

Martin je vášnivý pilot a zkušený instruktor létání. Kvalifikace FI(A), IR(A), ATPL frozen, ale také instruktor ULL(A). Kromě toho stále miluje létat paragliding PG(B) / MPG. Celkový nálet přes 2 000 hodin. Jeho největší radostí je létání po Evropě. Má rád moderní letadla a všechno v letadle hezky v pořádku, Pracuje jako vedoucí letecké školy AeroPrague. Potkat jej můžete na letišti Praha Letňany.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,9

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 10 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.224.50.2 xxx
Celý základní výcvik nám říkal instruktor: RYCHLOST JE RADOST
pramipexol generico ogvitaminerfolie.site pramipexol 1 mg precio

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Angličtina pro piloty



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.