Jak si nalétat pár hodin na ULL…aneb Staň se vysazovačem!

21.08.2007

Co takhle obohatit své ultralehké kvalifikace na PILOT * VYSAZOVAČ ? Pěkných pár hodin na ultralightech si můžete totiž nalétat právě vysazováním parašutistů! Zaujalo Vás to? Klikněte a dozvíte se více!

Jak si nalétat pár hodin na ULL…aneb Staň se vysazovačem!
Jak si nalétat pár hodin na ULL…aneb Staň se vysazovačem! (Zdroj: Aeroweb.cz)
Schválených letadel pro výsadky není mnoho, o to větší je to kuriozitka do zápisníku seskoků!
A proto když někomu nabídnete takový seskok, určitě se mu hned rozzáří očíčka a začne Vás hned přemlouvat do jaké výšky až ho vyvezete ;).

Ready to jump?



Teď něco o tom, jak vlastně kurz vysazovače probíhá, co k němu budete potřebovat atd.

Co nám říká předpis?

UL – 3,  HLAVA 12 VÝCVIK PRO KVALIFIKACI – VYSAZOVAČ.
 
12.1.1 Výcvik provádí inspektor ULL s kvalifikací vysazovač.
 
12.1.2 Výcvik se provádí pouze na SLZ, které jsou pro výsadky schváleny.
 
12.1.3 Do výcviku může být zařazen pilot ULL, který má celkový nálet na ULL nejméně 100 letových hodin, z toho na daném typu 10 hodin.
 
12.1.4 Přezkoušení pro přiznání kvalifikace provádí z teoretických znalostí příslušný inspektor parašutismu AeČR a je při praktické zkoušce přítomen a praktické přezkoušení provádí inspektor ULL s kvalifikací vysazovače.
 
12.1.5 Kvalifikace – vysazovač zapisuje do průkazu pilota ULL Ústřední rejstřík LAA ČR.
 
12.2 Osnova výcviku pro kvalifikaci – Vysazovač:

**************************************************

CVIČENÍ 12A:

obsah cvičení:

Pozemní příprava:
Seznámit pilota s metodikou a technikou pilotáže při provádění výsadek, zásadami bezpečnosti a činnosti při zvláštních případech za letu:
- směrnice, vztahující se k provádění výsadek, UL-3, UL-1, V-PARA-3, AIP-ENR 5.5-6
- vybavení výsadkových letounů
- povinnosti pilota - vysazovače
- způsob provádění výsadku, okruhy mezi jednotlivými výsadky
- výpočet bodu vysazení
- řešení zvláštních případů za letu
- používané signály a součinnost posádky letounu.

***************************************************

CVIČENÍ 12/1:

obsah cvičení:

Cvičné lety k nácviku techniky pilotáže při provádění výsadků. Naučit pilota provádění výsadek:
- min. výška 700 m AGL
- odhoz zaměřovací stuhy
- nácvik náletu na výsadek
- nácvik okruhů mezi jednotlivými výsadky
- při obou letech se provádí výsadek
pozn. Při letech jsou na palubě letounu – pilot a
parašutista.

počet letů: 2
doba letů: 30 min

****************************************************

CVIČENÍ 12/2P:

obsah cvičení:

Přezkoušení k získání kvalifikace pro výsadky. Přezkoušet pilota k získání kvalifikace pro výsadky:
- min. výška 700 m AGL
- náplň cvičení shodná s cv. 12/1.


počet letů:
1
doba letů: 20 min

****************************************************

CELKEM:

počet letů: 3
doba letů: 50 min

****************************************************

HLAVA 14 ÚLEVY VE VÝCVIKU.
 
14.9 Držiteli průkazu pilota letounů s kvalifikací pro výsadky bude kvalifikace vysazovače ULLa zapsána rejstříkem LAA ČR do průkazu ULLa po odlétání 10 hodin na typu.


Jako sportovně létající zařízení jsem zvolila ultralehké Echo P-92, místo činu LKKO. A tak jsem v Benešově nabrala svého zkušebního parašutistu Dana a hurá do Kolína. Po přistání jsme se shledali s dalšími účastníky akce a to sice ultralehkým inspektorem vysazovačem Miroslavem Rohelem a inspektorem parašutistickým Přemkem Noskem.



Pro typ Echo P-92 platí následující postupy:

PROVOZNÍ PODMÍNKY PRO PROVÁDĚNÍ VÝSADKOVÝCH LETŮ
Tento dodatek obsahuje údaje pro provádění výsadků a doplňuje jednotlivé kapitoly letové příručky následovně :

VŠEOBECNĚ
S letadlem P92 Echo je možno provádět výsadky parašutistů. Seskoky parašutistů budou prováděny dle směrnice V-PARA-3 a UL-1.

PROVOZNÍ OMEZENÍ
Výsadky budou prováděny za následujících podmínek :
1.    Seskoky mohou provádět parašutisté-držitelé kvalifikace „D“ a vyšší s platnou licencí.
2.    Výsadek parašutisty je povoleno provádět na letiště nebo na plochu k tomuto účelu schválenou.
3.    Seskoky lze provádět zásadně na ruční otevírání a bez pojistného přístroje KAP. Na padáku v tandemovém uspořádání musí být provedeno rozpojení uvolňovacích šňůrek na záložním padáku.
4.    Padák bude upraven tak, aby nebyl zapojen systém automatického otevření yáložního padáku.
5.    SLZ musí mít platný TP.
6.    Pilot musí mít záchranný padák s platnou certifikací, dobou zabalení a ošetřování.
7.    Pilot SLZ musí být držitelem oprávnění výsadkových letů zapsaného v pilotním průkazu.
8.    Součástí vybavení letadla je nůž, nebo přeřezávač bezpečnostních pásů, který je pevně spojen šňůrou s drakem SLZ.
9.    Pro seskoky je nutno demontovat pravou řídící páku.
10.    Před výsadkovým letem budou ze SLZ demontovány pravé dveře kabiny.
11.    Sedačka bude posunuta do krajní zadní polohy.
12.    Seskoky budou prováděny z pravého sedadla SLZ.

NORMÁLNÍ POSTUPY
1.    Pilot s parašutistou provedou pozemní přípravu – nácvik výskoku s domluvenou signalizací a určení směru náletu na bod výskoku.
2.    DÚ před vzletem dle oddílu 4, Normální postupy
3.    Provedení vzletu dle oddílu 4, Normální postupy

4.    Vysazení parašutisty :
•    minimální výška letu 3300 stop AGL
•    rychlost letu 100 – 120 km/h
•    Před výskokem musí být pravý bezpečnostní pás uložený za sedačkou.
•    Před seskokem zabrzdí pilot SLZ kola hlavního podvozku a uzavře ventil parkovací brzdy – pravé zabržděné kolo nahrazuje stupačku pro parašutistu, po výskoku parašutisty pilot otevře ventil parkovací brzdy a kola odbrzdí.
•    Před dosažením bodu výskoku a během něho ( hlavně po natočení parašutisty ze dveří letadla ) provádí pilot vizuální kontrolu parašutisty se zaměřením na možné zachycení oděvu nebo padáku za konstrukci letadla.
•    Výskok  lze provést až po dosažení bodu výskoku a obdržení smluveného znamení od pilota, že byla provedena poslední vizuální kontrola parašutisty.
•    Před dosažením bodu výskoku se parašutista levou rukou zachytí o rám kabiny, pravou rukou se přidrží vzpěry křídla, pootočí se o 90°, pravou poté i levou nohu vysune na podvozkové kolo. Výskok provede lehkým odrazem od SLZ v úhlu cca 70° od podélné osy letadla směrem šikmo dolů.

5.  Sestup po vysazení parašutisty :
•    otáčky motoru 3000 / min.
•    rychlost sestupu maximálně 170 km/h
•    sestup provádět hadovitým letem – kontrola volnosti prostoru
•    Klesne-li teplota chladící kapaliny nebo oleje pod 60°C je nutno zvýšit otáčky a motor prohřát.
•    Před přistáním musí být teplota chladící kapaliny a oleje minimálně 60°C.

6.  Přistání :
•    dle oddílu 4, Normální postupy.
Před přistáním musí být ventil parkovací brzdy v poloze otevřeno (OFF).


Z hlediska pilota, který nemá o parašutismu moc ponětí je take dobré seznámit se alespoň přibližně se směrnicemi V-PARA 1, V-PARA 2, tam najdete pár zajímavostí, které by se Vám také mohly hodit, obzvlášt při skládání testu od parašutistického inspektora.

Jakmile jsme tedy dorazili do Kolína, následovalo písemné a ústní přezkoušení, které probíhalo v pohodové atmosféře a pak už jsme šli rovnou na věc.

Vyndat dveře, vyzkoušet výskok a hurá do vzduchu! Po vzletu musím vykomunikovat výsadek s Kolínským info a hlavně Čáslaví, aby jsme předešli kontaktu s Gripeny. Stoupání do 6000ft probíhá úplně stejně, jako by jsme měli dveře ;) Důležité je sledovat parametry motoru a nezapomenout před výsadkem zabrzdit kolečko, jinak by po něm Váš paragán uklouznul a předčasně vypadl. V případě, že ho s tímto faktem seznámíte před letem, určitě Vám to rád sám připomene (pozn. Díky Dane…;)

No a takhle nějak to vypadalo ze země, chvíli poté co jsem ohlásila na 133,00: “Čáslav věž, OK-FUU 43 a za minutu výsadek.”…všimněte si ideální stabilní polohy po výskoku!



Po výskoku Dana mi bylo na palubě smutno, opatrným sestupem jsem klesala Kolínským ATZ a stále jsem si připomínala: Nesmím také vyskočit, nesmím také vyskočit…!!! Naštěstí jsem to psychicky zvládla a vydržela jsem až do konce ;)

Po prvním přistání bez dveří



Další dva lety už probíhaly celkem v pohodě, věděla už jsem do čeho jdu, a že i po výskoku Dana v letadle vydržím. Na závěr kurzu se nade mnou oba inspektoři slitovali a dovolili mi si za odměnu také skočit!

A tak jsem vyletěla s ultralehkým inspektorem vysazovačem Mírou. Aby se moc nenadřel, odřídila jsem to až do náletu a pak…
„YOUR CONTROL!!!“



Rada od parašutistů na závěr: V případě, že máte větší výšku, než měl být původní nálet, rozhodně neklesejte! My si to rádi propadáme! ;)

Letadélka k zapůjčení i s instruktorem jsou k dispozici na letišti v Benešově u F AIRu.
Aktuální ceny můžete najít na www.f-air.cz. Tak hurá do toho! ;)

Mohlo by vás zajímat

Témata

Parašutismus


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář