S Robinsonem na ostrově

26.12.2007

Možná jste už přemýšleli o tom, jaké to je, letět vrtulníkem. Já taky. Možná už jste i zapátrali, kolik to stojí a málem vás přešla chuť. Mě taky. Ale ta touha vyzkoušet, jaké to je, letět stranou, pozpátku - i když nefouká zběsilý protivítr - nebo třeba jen tak zůstat někde viset (nemyslím na stromě), tak tahle touha byla silnější než já. Stálo to spoustu peněz a celkem dost přemáhání vlastní lenosti, ale stálo to za to.

S Robinsonem na ostrově
S Robinsonem na ostrově (Zdroj: Aeroweb.cz)
Letos na podzim jsem se na Sazené seznámila s vrtulníkem R-22 a byla to láska na první pohled. Neříkám, že vzájemná. Ve vzduchu, daleko od země, mě tento pro mě naprosto zvláštní tvor ještě vcelku nechal přitom, že hned budeme kamarádi, ovšem kdybyste viděli, jak vypadal můj první pokus zaviset nad zemí, nejspíš byste se potrhali smíchy. Kdesi jsem si kdysi přečetla, že své první pokusy o visení jeden nyní už jistě velmi zkušený vojenský pilot nazval rejem divokých sviní. Dnes už jeho pocity plně chápu. Je pravda, že v den, kdy jsem si do toho vrtulníku poprvé sedla, jsem měla za sebou už asi půl roku snad každodenního několikahodinového studia teorie létání s vrtulníkem, takže kdyby mě pitvali, už tehdy by mi na mozku našli vyrytou poučku, že když pohnu jedním ovládacím prvkem, ostatní bude potřeba doladit taky (včas a velmi decentně), ale představit si, jak to celé bude vypadat ve skutečnosti, to je věc druhá, na to byla veškerá moje fantazie krátká. Zkrátka a prostě, vrtulník tancoval jako zběsilý, nahoru, dolů, nakláněl se a rozbíhal do stran a chvílemi kýval nosem dolů, chvílemi nahoru, dokonce to zvládl dělat všechno najednou (výrobci pouťových atrakcí by bledli závistí)...a to mi pilot, se kterým jsem letěla, tvrdil, že mi to ještě jde dost dobře – tomu se po takové „jízdě“ vážně nechce věřit. Pak jsem začínala mít dojem, že na malou chvilku (mám na mysli tak maximálně 4 vteřiny, abyste byli v obraze, jestli si ještě moc nefandím) jsem ten rej dokázala zklidnit, ale v příštím okamžiku už jsme se divoce zmítali v nepříjemné blízkosti země znovu. Tak mě napadá, pokud máte ve svém okolí člověka, který si při létání věří tak moc, až o něj máte strach, kupte mu let ve vrtulníku, ono ho to zaručeně přejde…



Zkrátka, moje první hodina v R-22 byla prostě nezapomenutelná a upřímně řečeno, ze Sazené jsem ten den odjížděla se smíšenými pocity. Na jednu stranu jsem si potvrdila svoji domněnku, že létání s letadly mi při řízení vrtulníku moc nepomůže a začala se mi do hlavy vkrádat myšlenka, jestli mé plány zvládnout výcvik na Robinsonu za pět týdnů, v angličtině a na opačné straně zeměkoule nejsou příliš drzé až troufalé, na druhou stranu jsem byla naprosto unešená. Vrtulník je zvláštní bytost, zpočátku ne zrovna poddajná, ale jakmile zjistíte, jak na něj, ukáže vám svět ještě z trochu jiné perspektivy, než je ta ptačí. Bohužel riskujete, že se vám stane to samé, co mně, totiž že se vám ta nová perspektiva zadře pod kůži natolik, že už si budoucnost bez možnosti létat s vrtulníky nebudete moci představit, což není zrovna v ČR právě nejrozumnější stav, ale uznávám, že chovat se rozumně nikdy nebylo mojí silnou stránkou.



A tak jsem po pěti dnech od mého prvního pokusu o řízení vrtulníku a po půl roce biflování teorie seděla na Ruzyni, v ruce tři palubní lístky, které mě měly přenést z Prahy na Havaj, konkrétně na mezinárodní letiště Keahole - Kona, které se mi mělo na několik dalších týdnů stát druhým domovem a kde hlavně sídlí škola, v níž mi slíbili, že mě naučí všechno, co potřebuji pro zkrocení vrtulníku znát (a slib dodrželi). Od prvních „krůčků“ po absolvování zkoušek PPL (H) – na celý profesionální výcvik (až po instruktora s přístrojovou kvalifikací nebo dokonce ATPL – což v ČR pro vrtulníky vlastně ani získat nejde) mi rozpočet rozhodně nestačil. Co si budeme říkat, můj rozpočet by byl krátký i na to, udělat si výcvik soukromého pilota, pokud bych se rozhodla uskutečnit jej v rámci naší země nebo Evropy, dokonce i kdybych byla natolik geniální, abych celý výcvik (myslím něco málo opravdu umět, nejen ohřívat v kapse papír vydaný leteckou asociací) zvládla odlétat při minimálním požadovaném počtu hodin, s čímž se počítat opravdu moc nedá…Havaj je úžasná, ale létání s vrtulníky mnohonásobně lepší. A létání s vrtulníkem na Havaji? To jsou zkrátka dvě věci, které jdou naprosto skvěle k sobě! Ale o to tu nejde. Zkrátka, pokud jste už vážně přemýšleli o tom, jaké to je, letět vrtulníkem, vlastně jste udělali první krok. A ten je, jak se říká, nejtěžší. Při bližším prozkoumání zjistíte, že je to dokonce pravda, že když po něčem toužíte tak moc, že se přestanete bát šlápnout do neznáma i toho, co to bude stát, obvykle to dostanete…No a když si položíte otázku, jestli někdy můžete litovat toho, že jste to zkusili – třeba jeden jediný let – nebo naopak nezkusili - schválně, jaká bude odpověď? Tak letu zdar a vrtulníkovému zvláště:o)

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář