AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Nejnovější příspěvky k článkům:

RE: ktery stavajici UL je spocitany na 600kg

23. 11. 2017 22:36:00
v článku Ultralehký pokrok rychlejší než legislativa

Ted jsem se docetl na zahranicnim webu,ze 19.9. 2017 v evropskem parlamentu prosel navrh na 600 Kg MTOM. Pry si to muze kazda zeme podle sveho gusta zavést. Podrobnější prepis ještě není. Ví někdo více? Tady odkaz https://m.aerokurier.de/luftsport/ultraleicht-lsa/wichtiger-schritt-auf-dem-weg-zu-600-kilogramm-mtow/735412  Do diskuse 

Jarda

23. 11. 2017 21:09:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Dobry den, Mozna Jarda jako LKTB ridici vysvetli proc se v reportu neobjevi Zlin 142 OKLNC a treba proc report ze Cessna 152 OKFAB letela 120 kt kdyz tomu radarovy snimek nic nenasvedcuje. Nebo proc report uvadi, ze cessna 152 OK FAB zadala povoleni ponpristani po preletu treshold. Dle radaroveho zaznamu a zaznamu komunikace tomu Ic nic nenasvedcuje. Neni to nahodou tak, ze nadprumnerbe placeny ridici letoveho provozu proste nezvladbul 3 letadla na priblizeni a my z neho delame hrdinu?. Schvalne ae podijte na zaznam radaru a komunikace. Podle vseho letadlo Ok MMB dostalo povoleni na pristani, kdyz letoun Z142 byl Jeste na draze a jeste ji nevyklidil  Do diskuse 

re app speed

23. 11. 2017 8:58:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

1. z radaru je videt pouze ground speed 2. finale v turanech muze znamenat taky 10NM pred prahem tzn neni jeste duvod zpomalovat 3. 110kt je zacatek zlutyho oblouku, tzn v klidnem ovzdusi neni problem letet rychleji  Do diskuse 

Levá a pravá tuka

22. 11. 2017 21:22:00
v článku Test letadla: Cirrus šesté generace

A co teprve instruktor jednou levou pak s žákem pravou... zvykneš si  Do diskuse 

RE: RE: RE: hm

22. 11. 2017 17:19:00
v článku Piloti na volné noze

Ahoj. novela pouze určila strop příjmu, tzn. že si stále paušál uplatnit můžeš. Strop paušálu je příjem milion korun ročně. I když máš ale příjem větší, můžeš si pořád uplatnit stejný paušál ( pro nás by to byl 40 %, tzn. max. výdaje 400 000 bez ohledu na to, jestli jsme překročili ten mega ročně nebo ne)  Do diskuse 

approach speed

22. 11. 2017 16:25:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Jedna věc mě velmi zarazila. Nezdá se vám rychlost OKFAB příliš vysoká vzhledem k tomu, že se letoun nacházel na finále RWY 27? V příručce se píše, že maximální rychlost je 110 kt.   Do diskuse 

RE: Smlouvy

22. 11. 2017 13:28:00
v článku Piloti na volné noze

Nemyslím že to bude tak hrozné, uzavřou smlouvu podle Zákona o obchodních korporacích kde si sjednají podmínky oboustraně akceptovatelné. Podle stejného zákona v ČR fungují tisíce právních subjektů již mnoho let. Svět se vyvíjí a "sociální jistoty" ustupují pokroku který umožňuje flexibilněji reagovat na momentální potřeby trhu.  Do diskuse 

Smlouvy

22. 11. 2017 9:09:00
v článku Piloti na volné noze

Tato situace je jednoznačně výhodná pro aerolinky. Dochází k uzavírání smluv mezi dvěma firmami a ne k pracovněprávnímu vztahu. Aerolinky tedy nejsou vázány zákoníkem práce, kolektivními smlouvami atd. A pokud dochází k takto nerovnovážné situaci, že uzavírá smlouvu velká firma s maličkou, je jasné, kdo bude určovat pravidla hry. "Tady jsou naše podmínky a buďto ber nebo nech ležet." Pilot je na aerolince existenčně závislý a ne naopak. Dovedu si například představit, že si aerolinka dá do smlouvy, že pro ni pilot / firma odlétá měsíčně X hodin, pod vysokou sankcí za nedodržení. "Onemocněl jsi - nás to nezajímá. Sežeň si (a zaplať) za sebe náhradu, jinak budeme požadovat penále." Život soukromníka neznamená jen, že si dá do nákladů auto, ale i to, že pozbývá ochranu zaměstnance a za případný průšvih ručí celým svým majetkem. Může pozbýt nejen to služební auto, ale i soukromý byt atd.  Do diskuse 

RE: RE: hm

22. 11. 2017 9:01:00
v článku Piloti na volné noze

Problém právě je to, že paušál si můžeš uplatnit jako živnostník, co podle novely už nepůjde. Nějaký nápad jak dál?  Do diskuse 

RE: výcvik v aeroklubu do nákladů

22. 11. 2017 8:19:00
v článku Piloti na volné noze

Právě proto si do nákladů budeš muset nejprve dát účetní / daňovou poradkyni.  Do diskuse 

výcvik v aeroklubu do nákladů

21. 11. 2017 23:52:00
v článku Piloti na volné noze

Tak jestli tomu dobře rozumim, což si vůbec nejsem jistej, tak když si nechám do živnosťáku připsat něco jako Poskytování leteckých služeb, tak si můžu do nákladů napsat třeba výcvik na Blaníku v aeroklubu. Škoda, že už to asi nepujde zpětně.  Do diskuse 

50/50

21. 11. 2017 18:16:00
v článku Piloti na volné noze

Na malé létání bezvadný a na velké nic extra  Do diskuse 

RE: Čas ukáže

21. 11. 2017 10:39:00
v článku Piloti na volné noze

Vyhodnejsi nabidku? Toho jednoho dopravce? Nebo si fakt myslíte, že budou piloti litat pro víc aerolinek najednou?  Do diskuse 

Čas ukáže

20. 11. 2017 18:22:00
v článku Piloti na volné noze

Čas teprve ukáže jestli tato změna bude ku prospěchu pilotů, zaměstnavatelů nebo obchodních partnerů. Rozhodně to ale oslabí vliv odborových organizací CZALPA, OOPL, OSZL a OSD na druhé straně to umožní pilotům flexibilně reagovat na výhodnější nabídky na jejich služby.  Do diskuse 

to Pája

20. 11. 2017 15:21:00
v článku Piloti na volné noze

O akých pár platbách hovoríš? To sú lekárske vyšetrenia, oblečenie, ubytovanie, sl. vozidlo, elektronika, rôzne prístupy do aplikácií, databáz..... Naopak niektoré položky môžu byť veľmi problematické aj pre skúseného účtovníka. Mimochodom na Slovensku už piloti ako živnostníci fungujú. Pre niektorých je to možná výhoda. Ale pre tých v nestabilných spločnostiach je to podľa mňa viac na škodu ako ku prospechu.   Do diskuse 

úžasné řešení

20. 11. 2017 15:05:00
v článku Piloti na volné noze

Takže společnost ušetří za typovky,simulátory,cestovné, diety,sváteční příplatky, ubytování v destinacích, odvody ze mzdy, sociální a zdravotní pojištění. Odbory otravovat nebudou. A poletí jen piloti, kteří společnosti nabídnou nejnižší fakturační ceny za své služby. Doma na mobilech H24 stresovaní dopravní piloti, čekající na povolání do služby. Klid a bezpečnost leteckého provozu především...   Do diskuse 

RE: hm

20. 11. 2017 12:28:00
v článku Piloti na volné noze

V ČR účtovníka mít nemusí. Uplatní si paušál, anebo si těch par plateb zapíše do peněžního deníku sám. Co bude fakturovat si dohodne s dopravcem. V letectví už kapitalismus byl před tím, díky bohu. Možná ne na Slovensku, ale to není naše věc.  Do diskuse 

hm

19. 11. 2017 12:55:00
v článku Piloti na volné noze

Ak tomu dobre rozumiem tak z pilotov sa budu moct stat zivnostnici cize si sami budu zodpovedat za danove priznanie, uctovnictvo a odvody. Cize konecne naklady stupnu pretoze kazdy bude musiet mat zrejme uctovnika. Nie som si isty mozno ma niekto kto je v problematike doma uvedie do obrazu ale niekde som cital ze podobne to maju upravene piloti v ryanairi. Udajne aj oni su tam zamestnany na nejaky obdobny sposob. Ked bude pilot zivnostnik tak v podstate to bude davat moznost fakturovat dopravcovi iba cas ktory stravi pilot vo vzduchu. Teda nie na zemi napriklad pri prestavke medzi samotnymi letmi. Aj toto je udajne v RYR podobne upravene. Takze tazky kapitalizmus napadol uz aj letectvo. Aj ked ten kto bude sikovny to bude vediet sikovne vyuzit. Ako to ukaze cas  Do diskuse 

RE: Jednostranná tolerance

19. 11. 2017 12:22:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Ano souhlasím, dělat řídícího na LKTB je pro silné nervy.....  Do diskuse 

Jednostranná tolerance

19. 11. 2017 8:29:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Když vezmu v potaz, jaké prasárny dělají mnozí piloti na malých řízených letištích typu LKTB, LKKV. Myslím tím např. vstup do CTR bez povolení, nedodržení mezí povolení, zablokování frekvence minutovým hlášením špatnou frazeologií. Přesto na piloty řídící často hlášení ani nenapíšou. Vyřeší to domluvou. Teď ale udělala výjimečně chybu druhá strana a všichni jste najednou děsně chytří, jak se mají pravidla dodržovat.  Do diskuse 

RE: Just Culture

18. 11. 2017 22:48:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Citace Jardy: "A na závěr, dle předpisu L4444, na řízeném AD za rozstupy na RWY zodpovídá řídící, takže pokud by se mu tam stala nehoda/ srážka dvou letadel bez ohledu na jejich velikost a podmínky letu, tak je to v první řadě vina řídicího až pak pilota." Jste si tim jisty? Ze zakona o civilnim letectvi: § 54 Velitel letadla Za bezpečné provedení letu odpovídá velitel letadla... Pokud byla sance, ze pilot pristavajiciho letadla mohl letadlo na draze (u drahy) videt a tim zabranit srazce myslim, ze ridici v teto situaci "hraje az druhe housle" at uz vidal kdykoliv a jakekoliv povoleni tykajici se techto dvou letadel... Jinak kazdopadne diky za pohled pracovnika RLP  Do diskuse 

RE: Just Culture

18. 11. 2017 21:11:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Jardo, jak to popisujete, tak me to nepripada jako pripad hlaseni v ramci "Just Culture", ale spise jako povinne hlaseni incidentu. Mel jsem za to, ze hlaseni v ramci "Just Culture" je dobrovolne a jako takove by melo zustat bez trestu. Melo by to vest jen k pripadnemu zlepseni postupu, prostredi atd. Je-li za nepodani hlaseni postih, tezko se da hovorit o dobrovolnosti.  Do diskuse 

RE: výcvik

18. 11. 2017 16:43:00
v článku Střední "letecké" školy

K přijetí do výcviku je nutné min. středoškolské vzdělání s maturitou, znalost fyziky a matematiky na úrovni středoškolského učiva a anglický jazyk úrovně B2. Další vlohy pro létání a schopnost zvládnutí výcviku odhalí až screening. Samozřejmě nesmíme zapomenout medical class.   Do diskuse 

Výcvik

18. 11. 2017 15:07:00
v článku Střední "letecké" školy

Ahojte, viete my prosím poradiť? Mám 25 rokov a strašne by som sa chcel stáť dopravným pilotom. Už pár rokov neprejde deň aby som nepomyslel na lietanie. Čo sa týka financií, tak na celý výcvik si viem zarobiť v zahraničí. Problem je ten, že mám za sebou ukončenu učňovku s nadstavbou, konkrétne odbor stavebníctvo. Takže moje znalosti z matematiky a fyziky pre dopravného pilota sú na nulovej úrovni. Angličtinu zvládam plynulo na úrovni B1. Myslite si, že ma to pre mňa zmysel pustiť sa do výcviku?  Do diskuse 

RE: RE: Kam dal?

17. 11. 2017 21:11:00
v článku Střední "letecké" školy

A hlavně začít chodit někam do aeroklubu, to je ten nejlepší začátek.  Do diskuse 

RE: Kam dal?

17. 11. 2017 16:40:00
v článku Střední "letecké" školy

Záleží na Vašem dalším zaměřením v letectví. Pro budoucí kariéru dopravního pilota je velmi užitečná střední letecká škola v oboru let. mechanik/elektrotechnik. Pomůže v porozumění teorie, poznáte fungování celého letišti, poznáte lidi z oboru, kteří Vám mohou dát informace k nezaplacení a v neposlední řadě ukážete zájem o letectví. Samozřejmě gymnasium je také relevantní volba, která jen nedá tolik znalostí leteckého provozu. Z osobní zkušenosti doporučuji létání před zahájením vůbec vyzkoušet, alespoň částečně rozlétat výcvik a zjistit jak moc je funkce pilota práce právě pro Vás. Pro cestu se stát let. mechanikem je střední škola přímo na letišti. Oba technické obory nabídnou praxi a teoretickou výuku potřebnou pro získání licence a start do tohoto povolání.   Do diskuse 

Kam dál?

17. 11. 2017 16:02:00
v článku Střední "letecké" školy

tuto otázku si kladu už dlouho, jsem v 9. třídě a zamiloval jsem se do letectví. co je pro mě to nejlepší rozhodnutí pro volbu střední školy? Gymnázium, nebo jiné školy. předem Vám děkuji za rady :)  Do diskuse 

Ad. odpovědnost za škodu

17. 11. 2017 16:00:00
v článku Piloti na volné noze

Ve smlouvě, kterou jsme pro klienta (pilota) připravovali je odpovědnost za škodu limitována, a to v korelaci na výši krytí pojištění našeho klienta jako fyzické osoby. V tomto případě se jednalo o 50 tis. EUR. Dvě letecké společnosti, se kterými klient o tom jednal, neměli s omezením náhrady škody problém - jednak proto, že i tak je to náhrada větší než mají u zaměstnanců, druhak proto, že pojistné programy leteckých společností kryjí většinou i zavinění (ve smyslu občanského práva) posádky... Destr  Do diskuse 

pro Honzu

17. 11. 2017 12:44:00
v článku Letoví instruktoři v České republice

I tento úhel pohledu je možný. V takové případě jsou poměry následující. Pro letouny 7,3 [LAPL(A), PPL(A), CPL(A), ATPL(A)], pro vrtulníky 10,3 [(PPL(H), CPL(H), ATPL(H)], pro plachtaře 4,9 [LAPL(S), SPL] a pro piloty balonů [LAPL(B), BPL] 3,4.  Do diskuse 

pilot jako OSVČ

17. 11. 2017 1:49:00
v článku Piloti na volné noze

Cituji z článku : Pro dopravce to znamená při stejné odměně pro pilota nižší celkové náklady (úspora na odvodech i daních), pro pilota to v důsledku znamená rovněž o něco vyšší čistý příjem.... Pro pilota to hlavně znamená, že pokud u dopravce nebude třeba jeho služeb (v zimě) "poletí" ze dveří jako první a bez odstupného. A až si potom bude chtít vzít hypotéku, banka na něj bude pohlížet jako na rizikovějšího klienta... Ohledně škod, bylo v článku dobře zmíněno, že za škody ručí celým svým majetkem... Z tohoto důvodu si většina podnikatelů zakládá spol. s ručením omezeným. Tady, pokud se bude chtít pojistit, tak asi bude mít problém, aby pojišťovna pilota pokryla všechny jeho rizika a to nebude stát rozhodně jen pár tisíc korun. Jinak si myslím, že si letecká lobby protlačila svoje a byla úspěšná. Tohle udělat v jiném oboru podnikání (třeba v pohostinství) tak dostanete okamžitě od státu za uši. Sám podnikám (ne v letectví) taky a jsem jen PPL pilot, ale tomuhle bych se vyhnul právě kvůli té odpovědnosti za škody. Kromě jiného, pokud nepočítím, co si bude pilot odvádět třeba na důchod.... Prostě Travel Service zvítězil, co v zimě s piloty :-)  Do diskuse 

Just Culture

16. 11. 2017 23:06:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Když už jsem tady napsal, že kolega na sebe napsal hlášení, tak bych měl uvést jak to funguje v rámci RLP. Karel tu píše, ze stačilo jít za vedoucím a říct mu to..... no on to vlastně udělal ale dovolte abych vám trochu objasnil jak to funguje u ŘLP. Takže kolega nedodržel postupy a přistál na obsazenou RWY, dle postupu je povinnen neprodlene informovat nadřízeného, v tomto případě je to vedoucí směny ... což udělal , ten ma za povinnost co nejdříve vyřadit / vystřídat řídicího ze služby, provést dechovou zkoušku, zjistit podrobně co se stalo, informovat provozní audit a následně po konzultaci s auditem rozhodnout co s dotyčným bude .... tedy zda bude mimo službu do vyřešení události nebo zda událost nebyla natolik závažná a muže dal sloužit .... přistání na obsazenou RWY je závažny incident, takže kolega si prošel vším co už jsem psal. Zpět ale k postupu po incidentu, takže po te co je informován audit následuje to, že řídící napíše vyjádření k události, kde co nejpodrobněji popiše jak k tomu došlo včetně ostatních okolnosti a vedoucí směny píše hlášení o události, kde píše jen fakta ..... kdy, kde, kdo, kolik letadel, jaké polohy a podniknuta opatření bezprostředně po incidentu, což v tomto případě bylo vystřídáni kolegy. Toto vše se děje okamžitě po incidentu, až pak následuje samotné šetření auditem, včetně pohovoru s viníkem . Jinak hlášení o incidentu musí dostat mimo jiné i UCL, vedoucí stanoviště atd . UCL pak očekává zprávu o nápravných opatřeních což je třeba přezkoušení, změna postupu atd, vedoucí stanoviště pak očekává od výsledku šetření to zda ma naplánovat dodatečný výcvik a předělat rozdelovnik služeb atd. A teď co kdyby to nenahlasil ale nahlásil by to některý pilot. Takže pilot podá hlášení na nedodržení postupu ze strany ŘLP , pilot podá standardní hlášení, které jde na UCL, UCL se bude dotazovat na ŘLP na oddělení Auditu , ten se dotaže vedoucího stanoviště , ten vedoucího směny a řídicích toho dne ve směně .... krom toho, ze řídící bude muset na přezkoušení tak jako tak, tak navíc bude muset vysvětlovat nedodržení pracovních povinnosti personálnimu oddělení ..... a dále UCL bude s podnikem řešit jak to že systém Just Culture nefunguje, když lidi nehlásí to co mají. Just Culture není o sebebonzáctví, já sám jsem se taky několikrát naprašil a necítím se jako sebebonzák, Just Culture je o tom, že každý dělá chyby a je dobre se z nich poučit a změnit to co nefunguje nebo je špatně , to že vás to může dle vážnosti incidentu stát přezkoušení a psycho testy, tak to je pravda ale na druhou stranu některé postupy se díky tomu změnily k lepšímu a ve finále to přispělo k tomu, že jiní řídící si v podobné situaci nenaběhli do "průseru" a tudíž ani piloti se nedostali díky chybě řídicího do svízelné situace.   Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

16. 11. 2017 20:09:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Tomáši, tady nešlo o incident v dopravním letectví ale o letadla všeobecného letectví. Systém řízení bezpečnosti a kvality je obludný byrokratický moloch, který infikuje čím dál více odvětví. Praktická a logická řešení nahrazuje zdlouhavou administrativou. Celá desetiletí se žilo bez něj a fungovalo to, systém se nehroutil. Každá fungující firma vždy měla nějaký systém zpětných vazeb a vlastní kontrolní mechanismy. Dopravnímu letectví moc nerozumím, ale všeobecné letectví je už tak přeregulované, že musela vzniknout kategorie UL aby bylo vůbec možno postavit a provozovat cenově dostupná letadla. Dnes je pro zachování letové způsobilosti GA letadla důležitější úředník, který umí správně vyplnit patřičný formulář než pečlivý a šikovný mechanik. Co je psáno, to je dáno, nezáleží či uděláno. Nemyslím, že to je cesta k vyšší bezpečnosti.   Do diskuse 

RE: Chyby je nutné umět přiznat...

16. 11. 2017 19:44:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Neuvedl jste správný příklad. Správně jste to přiznal, protože mohlo dojít k poškození letadla. Ale, přiznal jste to VLP. Ten pak mohl rozhodnout, zda je třeba letadlo prohlédnout, nebo může létat dál. Může poslat někoho zkušeného, se na to podíval a ten řekne OK a letadlo mohlo lítat dál, nebo raději to pošleme do prohlídky. Vám řekne, ať si raději dáte pár dvojích a je to vyřešeno. To je logický postup. Byrokratický postup by byl, že by jste to neřekl VLP, ale napsal na to hlášení na ÚCL zapsal to do údržbáku a tím zneschopnil letadlo. Následovalo by šetření ÚCL, které by Vám třeba nařídilo to samé + přezkoušení a psychotesty na ÚLZ (jasně, je to přehnané, ale dle mě to bylo přehnané i u toho řídícího) a nařídilo prohlídku letadla. Výsledkem by bylo jen to, že vyřešení tvrdého přistání by trvalo mnohem déle, otravovalo by to spoustu lidí a stálo by to peníze. Zajisté by to byl velmi bezpečný postup ale je skutečně nutné to řešit takto?  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

16. 11. 2017 18:01:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Obecné principy řízení bezpečnosti nemají nic společného s práskáním. Každý případ, kdy tolerujete zdánlivě nepodstatnou událost, vám snižuje laťku. Dneska přehlédnu, že byl kousek před taxiway, zítra budu tolerovat, že mu scházelo 50 metrů.... Proč bych měl v C172 dodržovat DH ve 200 ft, když, GA udělám klidně i ze 150 ft? Pět kilo bagáže přes limit přece nehraje žádnou roli, doplňte si další příklady, kdy je předpis "nesmyslný" a letadlo jeho nedodržení "v pohodě" zvládne. Když tohle budou dělat všichni, kdo jsou v systému řízení letecké bezpečnosti zapojeni, tak se za chvíli totálně zhroutí. Dopravní letectví je komplexní a rozsáhlý systém, buďme vděčni, že se jeho bezpečnost dostala tam, kde je, a zbytečně se ho nepokoušejme vylepšit.  Do diskuse 

Chyby je nutné umět přiznat...

16. 11. 2017 17:57:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Tak nevím... já jsem se šel sám "udat" svému VLP, když se mi nepovedla dvě přistání za sebou (jedno rána z výšky a druhé rozskákané) a vyfasoval jsem 4 okruhy s instruktorem a 6 okruhů samostatně pod dozorem. Udělal jsem správně. V zaměstnání (nesouvisí s letectvím) vedu svoje podřízené k tomu, že chyby se stávají a je potřeba je umět přiznat. Rozebrat je, kde se chyba stala a proč k ní došlo, pak se celý tým může poučit. Pokud se ale bude někdo snažit chybu "zamést" a "krýt si zadek", tak to pro něj má fatální následky. Těm, co tu obhajují to české zatloukat... zatloukat, prostě nerozumím. Řídící se zachoval správně jako profesionál a jako chlap.  Do diskuse 

Predvidatelnost

16. 11. 2017 16:31:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

@Milan, 15.11. 9:55 Ani na minutu neverim, ze dodrzujete vsechna pravidla. Premisa o predvidatelnosti diky fanatickem dodrzovani pravidel je chybna, predvidatelni jste, **pokud delate to, co delaji ostatni**. Ze to misto zdraveho rozumu bude v souladu s pravidly od nejakeho urednika je jen sen byrokratu a totalitnich vladcu. A na vas primer se zamestnancem si prosim vzpomente nekdy v budoucnu, az u vas ve firme nekomu spadne bedna na nohu a dotycny nepujde za vami jako za sefem, ale za statnim urednikem, ktery pak u vas spusti cirkus proverek a zucastnenym pribyde kanka do zivotopisu a mozna do rejstriku. Pak budete moci rici, ze to je stejna problematika, ze to chapete a ze takove reseni je to spravne.  Do diskuse 

Zodpovednost pilota

16. 11. 2017 15:56:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

No, dost casto pristavam s malym lietadlom na riadenych letiskach, a uz sa mi stalo, ze som pocas finálé na drahe videl kolegu opustat RW. Vzdy tam je ale moznost upozornit riadiaceho co vidim. On potom rozhodne. Ale pristat bez slova na obsadenu drahu medzinarodneho letiska nikdy nie je dobry napad. Ja by som v kazdom pripade upozornil riadiaceho na druhe lietadlo.  Do diskuse 

Hezky pribeh

16. 11. 2017 14:04:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

O tom, jak predpis zvitezil nad lidskym rozumem... Kdyz se nad tim zamyslim, tak jedina hypoteticka moznost, jak se letadla mohla srazit, je dle meho nazoru go-around provedeny druhou cessnou s naslednym vysazenim motoru a pristanim pred sebe v mistech, kde byla cessna prvni. Takze pristani byla dokonce bezpecnejsi varianta nez opakovani.  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

16. 11. 2017 11:41:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Pane Parník, práskání bylo a je velmi oceňováno všemi despotickými režimy. Ani ty však nedoufaly, že se někdo napráská sám. Občan, který to považuje za správné a standardní je sen všech despotů. Za normální považuju řešit problém se svým nadřízeným. Ten pak rozhodne, zda je nutno přijímat nějaká opatření. Stačilo zajít za vedoucím, říct mu to, aby o tom věděl, kdyby přišlo hlášení od pilota. Vedoucí by řekl dobře, jsem rád, že o tom vím, příště si na to dej bacha. Jak v tomto případě pomohlo formální hlášení řídícímu, který musel absolvovat psychotesty a přezkoušení? Jak pomohlo pilotům, kteří tu chybu zřejmě ani nezaregistrovali? Není tedy chyba spíše v příliš přísném předpisu či v tomto případě restriktivnějším postupu vycházející ze starší verze předpisu? Chybu může udělat každý. Když ji přizná, znamená to, že si ji uvědomil, neporušil předpis záměrně. Něco jiného by bylo, kdyby to dělal běžně, byl napomenut a udělal to znovu. Pak by byl postih na místě. Jeho hlášení nepomohlo změnit předpis. Pouze to možná umožní aplikovat postup povolený předpisem. Ale to by šlo i bez toho, je však otázkou, zda je to pro LKTB důležité. Díky potřebě bezpečnostních studií a schvalování jakékoli změny ÚCL je změna postupu boj s větrnými mlýny. A to ani nemluvím o pokusu prosadit změnu národního předpisu. Pokusit se změnit nařízení EASA se může pokusit jen opravdový Don Quijote nebo člověk s opravdu velkým vlivem.   Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

16. 11. 2017 9:08:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Ale pane RR, vzdyt toto jednani, kdy sam na sebe podam hlaseni, ze jsem neco spachal, je dneska naprosto standardni soucast safety culture od vycvikovych organizaci vyse. Na tomhle konkretnim pripadu, o kterem je clanek, je hezky videt, jak system zafungoval. Kolizni situace se zanalyzovala a prijmou se opatreni, aby se budto neopakovala nebo se mohly zmenit predpisy. Bez toho sebe napraskani, by se ale nic z toho nestalo, nic by se nemohlo zlepsit a nikdo by to nevedel. Takova doba zatloukani uz tu byla a k nicemu dobremu to nevede. Je krasne videt, ze to v praxi fakt funguje a nikdo se nemusi bat priznat chybu. Naopak, kdyz ji prizna, pomuze tim vsem i sobe.  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

15. 11. 2017 22:14:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Milane, mnohem více, než když mi napíšete, jak správně řídíte svoje zaměstnance, by mě potěšilo, kdybyste napsal, jak se chodíte sám udávat na policii, když Vám ve městě uteče rychlost na 51 nebo 52 km/h, ale co už. Já jsem to pochopil tak, že dotyčný řídicí udělal věc, o níž byl přesvědčen, že povede ke zlepšení, nápravě. Jak tvrdil pan Parník, že jde o přiznání chyby a omluvu ohroženým pilotům, tomu vážně nevěřím a trochu mi vadilo, že takové tvrzení hned zneužil k tomu, aby tím nařkl ostatní “většinu pilotů”) z toho, že nepřiznávají hlášením svoje chyby, protože jim to nedovoluje vlastní ego. Myslím si, že tak to není. Pokud budeme stavět letectví na takovém předpokladu, mám strach, že se dočkáme konců, které se nám líbit nebudou. Když někdo udělá chybu, je třeba v první řadě se z ní poučit sám, případně je fajn se omluvit zúčastněným. To jistě souhlasím. Dále je fajn, když se z toho mohou poučit ostatní. Také souhlasím. Sebereflexe u řídicího zjevně proběhla. Hlášení na vlastní sebereflexi sotva co změní, pokud si neříkal něco jako “musím se nechat vyšetřit, jestli nejsem divnej, když jsem si vůbec mohl byť jen na chviličku myslet, že by to takto mohlo jít”. Tak to asi nebylo. Pokud by se z ní měli poučit ostatní, jaké poučení by to mělo být? Snad všichni vědí, že nesmí posílat dvě letadla na jednu dráhu současně - nic nového by se tedy nedozvěděli? Leda by jeho čin pomohl rozpoutat diskusi na téma, zda to fakt musí být nastaveno právě takto. To bych perfektně chápal a spolu s ostatními před ním smekám. Ne proto, že se ve jménu bezpečnosti systému odlidštil a stal strojem, ale protože za cenu osobního nepohodlí se snaží v rámci systému něco konstruktivního udělat. Ne jej rozbíjet nebo porušovat jeho pravidla, ale spustit mechanismy, které povedou k jeho zlepšení. No a nebo nešlo vůbec o nějakou nápravu, ale prostě to byl strach, že když se neudám a přijde se na to, bude to teprve pořádný průser - jako to máte nastavené i Vy ve Vaší firmě. To tedy já nevím, jestli je to skutečně ta pravá motivace a zřejmě se tu neshodneme, proto prosím tuto věc dále nediskutujme. Není mým cílem Vás změnit, ale myslím, že by pomohlo, kdybyste mne neškatulkoval mezi týpky, co si dělají vlastní pravidla, protože si myslí, že všechno ví nejlíp. Když jsem psal o “fanatické poslušnosti systému”, měl jsem na mysli to sebenahlášení, nikoliv postup v samotné situaci. Sám jste napsal, že dodržování předpisů při létání je elementární (a dovodil jste si nějak, že já toto rozporuji, což není pravda). Já ale zapochyboval “jen” o tom, že sebebonz je projev slušnosti.   Do diskuse 

Proč je aeroklubák nadávka?

15. 11. 2017 20:29:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Pořád se tu navážíte do aeroklubáků, jakoby byli jediní, kdo permanentně porušuje předpisy. Přitom třeba zrovna na našem letišti se o většinu problémů postarají jak piloti ULL, tak rogalisti a další. Létání na větroních je jiné, nemůžu opakovat okruh, když dráha není volná. S větroni se ale taky necpeme na řízená letiště. Létám i PPL a mezi piloty PPL jsem už taky potkal takové, kterým bych to raději zakázal. Takže suďte jednotlivce! Ne skupiny! Je to nefér a dosti ubohé. Taková je ale asi nátura v této zemi  Do diskuse 

Silné kafe

15. 11. 2017 19:41:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Pánové musím smeknout před některými názory. Opravdu silná káva. Uvědomte si jedno krásné pravidlo, letecké předpisy jsou psány krví lidí, co chybovali před Vámi. Je tu svět GA a je tu svět velké dopravy. Že si přistáváte na neřízeném letišti pomalu jak chcete je jen a jen vaše zodpovědnost, pokud to provedete bezpečně, tak si přistávejte jak chcete. Řízené letiště je prostě řízené a pravidla jsou jiná. Obcházení, ohýbání zkrátka nejde! Pro všechny jsou pravidla stejná. Bohatě stačí, že už tu má spousta lidí dodržovat pravidlo, že provoz na okruhu má přednost.   Do diskuse 

RE: predpisy pro rizena letiste

15. 11. 2017 19:29:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Jak jsem napsal v prvnim prispevku, existuje uz predpis, ktery umoznuje pohyb vice letadel na RWY. LKTB jej sice zatim nema implementovalo, ale nektera jina AD uz ano. A protoze to ma spoustu podmínek, ktere ja jako pilot na finale neumim posoudit, pokud dostanu povolení tak predpokladam, ze situace to umoznila a ne ze mam udelat go around. Samozdrejme na co se divam je jestli to cele dava smysl, pokud ne tak v krajnim pripade negativ a go arround   Do diskuse 

Předpisy

15. 11. 2017 16:45:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Jenom jestli není tolik nehod a průserů právě proto, že na všechno existuje nějaký předpis, pravidlo nebo omezení a zákazy kvůli kterým pak mnoho lidí přestane přemýšlet... Typický příklad je blb chodec, který vleze před auto se svým silným právním názorem, že je v právu a má přednost... A když se nad tím má zamyslet, tak je mu ve finále jedno, že mohl být třeba na vozíku, hlavně že měl přednost.  Do diskuse 

Re: Pravidla a jejich dodržování

15. 11. 2017 16:38:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Přesně Petře! Milan má pravdu, Karel ne :-) Pro názory typu "Karel" není v letectví místo. Zastánci tohoto subjektivního výkladu "jak se to zrovna hodí" bývají většinou označování jako "ti ze staré školy". Milion zkušeností a postoj "vždyť se nic nemůže stát". Jak takové chování dopadá si pak můžeme přečíst v závěrečných zprávách UZPLN. Instruktor s mnohaletými zkušenostmi... a řach. Neodkalil, nepodíval se, nezkontroloval podle checklistu, nedodržel postupy, nemyslel, zaplatil, nedoletěl.   Do diskuse 

Pravidla a jejich dodržování

15. 11. 2017 11:12:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

To je přátelé jádro pudla. Klobouk dolů před řídícím, pokud to čte, držím mu palce do dalších klidných let na věžích. Ostatní by si měli vstoupit do svědomí - pravidla jsou daná a jen v naší podivné povaze máme pořád potřebu je "ohýbat", všelijak obcházet a nedodržovat. "vždyť se nic nestalo" není ospravedlněním. Zatím se nic nestalo...  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: Obsazení drahy

15. 11. 2017 11:00:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Milane, nesouhlasím s Vámi. Fanatická poslušnost je špatná vždy, v létání zvláště. Je třeba myslet, od toho ten mozek v hlavě máme. Předpisy a zákony tvoří také jen lidé a ne vždy je domyslí nebo správně formulují. Nehledě na to, že i jejich odborná zdatnost je různá, mohou existovat různé tlaky apod. V současných zákonech se vyzná stěží právník a dovolím si říct, že není člověka, který by někdy neporušil nějaký zákon, vyhlášku, nařízení či předpis. Tady navíc nedošlo k záměrnému porušení přepisu. Řídící vydal povolení k přistání s tím, že předpokládal, že letadlo včas vyklidí, což se nestalo. Pilot přistál, protože měl povolení přistání a dost místa. Měl tedy opakovat, když viděl že je letadlo na dráze? Jsem odpůrcem formalizovaného sebebonzování. Chápu to v případě, jak uváděl Jarda, že řídící to napsal, protože hrozilo, že to napíše někdo jiný a pak by měl na krku ne jen přistání letadla na obsazenou dráhu, ale i nepodání povinného hlášení. Je něco jiného, přiznat chybu a nabonzovat se úřadům. Vámi uváděný případ s autem neodpovídá této situaci, neboť došlo k reálné škodě. Pro tento případ by odpovídalo: zaměstnanec jel autem 65 km na 50-ce a sám na sebe napíše udání na policii a ta mu následně strhne body a udělí pokutu, byť třeba menší. Ano, byl by zcela čestný, ale nepřipadalo by Vám to jako sebemrskačství? To není to samé jako když za přijde za Vámi a řekne, jel jsem 65 km na 50-ce a možná mě změřili. Vy se na něj zamračíte a sdělíte mu, že pokud přijde pokuta, bude ji muset zaplatit.  Do diskuse 

RE: RE: RE: Obsazení drahy

15. 11. 2017 10:23:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Pro Ondru: Pohled rídícího a pilota je jiný. Řídící se musí řídit striktně předpisem, protože pokud by pilot udělal chybu, byl dlouhý a narazil do letadla před sebou, vina by padla i na řídícího. Pilot zná výkony svého letadla a je schopen vyhodnotit, zda mu dráha stačí, posoudit jaké je riziko pro případné neočekávané situace a podle toho se rozhodne. Za následky svého rozhodnutí nese zodpovědnost vždy. Jinak se bude rozhodovat pilot naloženého Boeingu, jinak pilot C150 či UL. Není zcela pravda, že na obsazenou dráhu se nepřistává. Typický je případ rekonstrukcí či oprav, kdy je dráha zkrácena a také přistáváte jen na část dráhy. Na zavřeném úseku není sice letadlo, ale lidé a mechanizace. A podobně se pilot chová na "aeroklubovém" letišti, kde je na dráze větroň. Vyhodnotí, zda parametry letadla, meteorologické podmínky a jeho schopnosti umožňují bezpečné přistání a dle toho se rozhodne. U vlekařů se očekává, že přistanou na část dráhy vedle kluzáků, speciálně na závodech, kde jsou letadla naskládaná v řadách. Jinak by to ani nešlo, když potřebujete v rozumném čase dostat do vzduchu třeba 50 kluzáků.   Do diskuse 

RE: RE: RE: Obsazení drahy

15. 11. 2017 9:55:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Blízká setkání

Milý RR, myslím, že "fanatická poslušnost systému bez ohledu na jeho kvality" by měla být elementárním prvkem při létání na obou stranách rádia - jak u řídícího, tak u pilota. Protože znalost a "fanatické" dodržování psaných pravidel tak nějak všichni očekáváme. Jedině tak je chování všech zúčastněných pro ostatní předvídatelné. Takže to, co dotyčný řídící po incidentu udělal bylo jediné správné. Jakákoliv lidová tvořivost totiž není na místě. O pravidlech a předpisech můžeme kdykoliv debatovat a snažit se o jejich změnu, ale v provozu je potřeba bez výhrady dodržovat momentální stav. Váš příspěvek tak nějak naznačuje, že pokud si o nějakém pravidlu myslím, že je to hovadina (a že si to myslím o spoustě věcí), tak je nebudu dodržovat a budu dodržovat jen to, o čem si myslím, že je OK. Tohoto chování bychom se ale asi měli všichni vyvarovat. To už je totiž potom anarchie. Nechápu, proč Vám tak vadí, že se někdo řídí pravidly, které ve firmě mají a "nabonzoval se". Přenesu to na problematiku v běžné firmě - když za mnou přijde zaměstnanec a řekne "šéfe - jsem trouba, nacouval jsem autem do plotu", tak se zamračím, pohrozím prstem, všechno se opraví, pojišťovna to zaplatí a jedeme dál. Když to zatluče, já to pak zjistím, tak ho následně exemplárně potrestám. Protože zatloukal.   Do diskuse 

Pokud jednou zatáhneš za vypínač vlečného lana, jeví se Tvůj osud na nejbližších čtrnáct dní poněkud nejistým.
olanzapin halveringstid olanzapin depot olanzapin graviditet
fluconazol hexal fluconazol gardnerella fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.