Mám na to být pilotem?
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Nejnovější příspěvky k článkům:

RE: FLY is FUN

27. 2. 2017 13:44:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Dávám také hlas pro Fly is Fun. Používám několit let. Neustále se vyvíjí a to k lepšímu. Bezkonkurenční poměr cena/výkon.  Do diskuse 

FLY is FUN

27. 2. 2017 8:23:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Taky se chci zařadit do zástupu propagátorů této aplikace. Používám jí už dlouho a jsem velmi spokojen. Má dobré ovládání, obsáhlou databázi letišť, umí udělat terrain awareness, umí pěkně zobrazit výškový profil TMA a prostorů, když se člověk blíží k nějakému prostoru, tak varuje, že se blíží vstup do toho prostoru a hlavně je pravidelně aktualizovaná. Při zobrazení mapy za letu lze jen jednoduše kliknout prstem na letiště a zobrazí se frekvence, dráhy, výška... Paráda. Za mě 5/5 a s hvězdičkou. :-)  Do diskuse 

Hodnocení

26. 2. 2017 19:39:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Jsem moc rád za tuto diskusi, vaše postřehy a nesouhlasné názory. Přehled je samozřejmě subjektivní ve vztahu k mým leteckým potřebám a "vkusu". Budu moc rád, pokud uvedete v další diskusi ty letecké aplikace, které sami používáte a máte s nimi dobrou zkušenost, abychom si všichni nakonec vybrali to nejlepší pro každého z nás.  Do diskuse 

Fly is Fun

25. 2. 2017 21:21:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Tak jsem si dnes Fly is Fun nainstaloval a vyzkoušel (trial verzi na Samsungu S4). Doposud jsem létal jen s Garminem (500) LK8000 (na MIO), nikdy mě nezklamaly. Nyní mám LK8000 beta (Android) na S4. Proti instalaci LK8000 na automobilové navigaci obrovský pokrok daný mnohem výkonnějším HW a lepším displejem. LK8000 má výhodu, že si můžu před letem nainstalovat potřebné WPs, pro plachtění tam máme zadány nouzové plochy atd. Je otevřená a lze najít potřebné mapy a airspaces. Fly is Fun si ale zřejmě koupím v plné verzi, a začnu si na ni zvykat, přesto, že LK8000 s mapou v ruce mi vždy posloužila, i když je prioritně pro plachtaře.   Do diskuse 

RE: také FLY is FUN

24. 2. 2017 9:28:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Ano, plně souhlasím. Používám Fly is Fun od jejího počátku co jí Petr KOUŘIL vypustil na svět a nic lepšího jsem v poměru cena, výkon, uživatelské pohodlí, nenašel. Pro VFR lítání po celý evropě Super. Za tohle by Petr Kouřil měl snad dostat nějakou leteckou cenu. Nadšení.   Do diskuse 

RE: RE: Fly is fun - DOPORUČUJI!!!!

24. 2. 2017 8:43:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Fly is Fun používám už několikátou sezonu. Nejdříve v mobilu a teď držák na berany a tablet. Platí to co tu už psali předchůdci, naprosto dokonalé a velký aplaus autorovi.   Do diskuse 

také FLY is FUN

24. 2. 2017 1:48:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Za poslední rok jsem nalétal 160 hodin při používání Garmin 795 a FLY is FUN (v tabletu Samsung Galaxy Tab S2) současně vedle sebe. Ve zkratce řečeno - odkládám Garmina a na palubě budu mít jen FLY is FUN. Garmin je uživatelsky podstatně méně přívětivý. Nevím, proč např. limituje počet tras na max 50 a záznam trasy na mapě dokonce jen na 20. To možná může stačit pilotovi, který létá jednou za 3 měsíce. Pokus o aktualizaci Garmina je kapitola sama o sobě, nemluvě ani o ceně (jak je uvdena v článku). Tablet má navíc výhodu v tom, že pokud jste za letu v datovém signálu, můžete se na palubě koukat na to, co potřebujete z webu (srážky, blesky, mraky, AIS View atd.). Tablet s FLY is FUN navíc váží zlomek toho co Garmin a vydrží déle na baterie. Na FLY is FUN je znát, že program dělal pilot pro piloty. Za to patří autorovi velký dík a také lepší ohodnocení v ceně toho, co se za odemknutí programu platí. Kdyby nebyl jen za těch 400 Kč, ale třeba za 4 tisíce, koupil bych si ho také. A vlastně bych při srovnání s Garminem ještě hodně hodně ušetřil.   Do diskuse 

Poděkování

24. 2. 2017 0:25:00
v článku Velitel vlčí smečky

Děkuji za výborný článek a pro mne mnohdy neznámá fakta.  Do diskuse 

RE: Fly is fun - DOPORUČUJI!!!!

23. 2. 2017 19:42:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

FLY is FUN je prostě BOŽÍ (možno i zdarma vyzkoušet) - pro rekreační lítání v tom našem pidiúdolí jménem ČR to naprosto dostačuje, cena je více než luxusní - Petr Kouřil by zasloužil políbit obě ruce! Má to mapu kterou můžete podložit i z vlastních dat, můžete mapy i v průběhu navigace měnit, prostory včetně výškového zobrazení a řezu ve směru letu, upozornění na vlet do prostoru, tratě, frekvence letišť, PDF letišť, výškovou mapu generovanou s barvami relativně k aktuální výšce... Pro VFR kochací lety s rodinou a přáteli značka IDEÁL - s aplikacemi za tisíce ročně ať se nechají všichni vyfotit do žurnálu ;-) Pozn. Chápu, že IFR létání již vyžaduje něco jiného, ale to snad z textu pochopil každý.  Do diskuse 

Fly is fun

23. 2. 2017 17:48:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Je škoda že v článku nezazněla zmínka o VFR navigačním programu " FLY is FUN " je to od českého programátora, má tolik funkcí, že je ani nevyužiju. Ideální je, že funguje pod Androidem.Tedy vhodný do tabletu na přístrojovku do letadla se stálým napájením na palubní síť. Jak potřebujete využít místo na palubce takový tablet nebo mobil si zvolíte. Nejlevnější a precizní řešení. Mapy a výšková mapa včetně prostorů jde stáhnout zdarma.Program stojí okolo 400kč.Mohu jen doporučit.   Do diskuse 

Sky Demon, RocketRoute

23. 2. 2017 17:05:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Používám již 6let SkyDemon asi 4 roky v kombinaci s RocketRoute. SkyDemon je pro VFR nedostižný. Uuvědomime-li si, kolik má v ceně mapových podkladů a pro jaké destinace, není drahý. Rocket route pro plánování IFR a kombinovaných letů, pohádka. Navíc zde nebyl zde zmíněn jeho support. Pokud máte problém a vytočíte HelpDesk, do 10min zavolají zpět a trasu s vámi najdou ručně, podají plán a najdou optimální řešení. Mně se to stalo při návratu v době AmpleStrike nebo jak se to jmenuje. Předloni jsem na Friedrichshavenu upozornil na jejich stánku na chybu, do večerního návratu byla odstraněna. IFR přibližovací mapy jsou převzaty s národních AIPů, dá se podle nich létat, ale chce to zvyk. Proto asi před rokem přidali možnost exportu do Jeppeson Flight decku. Ostatní aplikace neznám, ale s těmito jsem velmi spokojen.  Do diskuse 

Re: studené hodiny

23. 2. 2017 16:12:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Princip funkce je zhruba stejný. Měření oscilační frekvence atomů je však ovlivněno různými nežádoucími efekty (např. Dopplerovým jevem, vzájemnými srážkami atomů, magnetickým a a elektrickým polem, atd.) Schlazením atomů na velmi nízkou teplotu (v řádu mili-kelvinů nebo mikro-kelvinů) se některé tyto nežádoucí efekty výrazně sníží a tím vzroste přesnost měření.  Do diskuse 

AirNav Pro

23. 2. 2017 16:06:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

nevím kdo přišel s tímto hodnocením ale mě se zdá že AirNavPro má asi nejlepší poměr cena/výkon. Jediné co bych vytkl je docela dost změn/nových funkcí za poslední 2 roky ale základní funkcionalita je pořád stejná. S bezplatnou podkladovou mapou se dá taky docela dobře pracovat a pokud je někdo náročnější tak si může dokoupit za rozumné ceny 3D model nebo detailní podkladovou mapu. Každoměsíční aktualizace prostorů celosvětově byla ještě loni zdarma, letos je to tuším za 20 USD na rok! Tato cena je jen zlomek ceny za aktualizace skydaemon a vůbec neporovnatelne s Garminem VFR, který dokonce ani nema v Evropské aktualizaci zahrnuto Slovensko.  Do diskuse 

Re: Jakub - Autorouter

23. 2. 2017 14:10:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Jakube, dík za tip, Autorouter vypadá opravdu dobře!   Do diskuse 

Autorouter

23. 2. 2017 12:24:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Ve vyctu mi chybi aplikace autorouter (autorouter.eu) ktera ma obdobnou pouzitelnost jako rocketroute s tim rozdilem, ze je zdarma. Dokaze podat a spravovat letovy plan, automaticke trasovani( i se SIDy a STARy,dokaze vymyslet kombinace jako IFR - VFR - IFR), vytvori obsahly briefing ( dle meho lepsi nez RR) a v kombinaci s aplikaci telegram si diky ni muzete velice rychle prikazove zjistit ruzne aktualni meteo informace. Nevyhoda je mozna v tom ze je pouze webova, ovsem me na tabletu funguje pres prohlizec perfektne.  Do diskuse 

Poměr cena/funkce(výkon)?

23. 2. 2017 12:08:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

Myslím že by mohla být i cena jako jeden prvek hodnocení. Konkrétně AirNav Pro, která od Vás dostala jeden bod by si zasloužila víc. Na iPadu (i "slabší" 2generace) chodí svižně a zcela bez problémů a po pár týdnech používání se i intuitivnost dostaví. Roční předplatné prostorů pro celý svět je za 20EUR. S ohledem na "funkce/cena" bych dal rozhodně víc a možná v tomto poměru by mohla být i na prvním místě. Samozřejmě mluvím POUZE o verzi pro iOS tedy pro tablety Apple. Verze AirNavPro pro Android je skutečně na některých zařízeních pomalá (zde je vidět stabilita a odladěnost iOS), ale hlavně je pro Android hrozně očesaná, má polovinu věcí co na iOS. Mohu posoudit, mám obě. Na Android je dobrá a levná aplikace Fly is Fun, ale má slabší mapové podklady. Na počasí používám placenou Skymet (Flight Meteo - cca 120Kč pro iOs i Android, dostupná i Free s omezením) a pro rychlý přehled metarů a Tafů používám aplikaci "MetaM" (Android). Těch na počasí jsou ale stovky... Nicméně vše je subjektivní a každý má jiné preference. Nepochybuji o kvalitě SkyDeamonu nebo aplikací od Garminu a Jeppesnu, možná ale jejich cenová politika, dost pilotů letajících za VFR, odrazuje. Nicméně vše je subjektivní a výběr velký...  Do diskuse 

AirNav Pro

23. 2. 2017 11:58:00
v článku Plánování letu a navigace - přehled softwaru a aplikací pro piloty

S hodnocením téhle aplikace rozhodně nemůžu souhlasit. Neintuitivnost by mě nikdy nenapadla, ke všemu se dá velice jednoduše proklikat, ať už to je blbuvzdorné plánování trati, nebo výroba FPL (kterou aplikaci taky umí sama). Za svoji cenu kolem 13 stovek splňjue uplně všechno, co by člověk od letecké navigace očekával, sám sem s ní něco nalétal po Evropě a speciálně pro VFR je vážně super. Snad jediný bod, se kterým se dá souhlasit, je jistá pomalost aplikace. Používám ji na obstarožním iPadu 2, kde občas trvá, než se vzpamatuje a uvědomí si, co po ní chci, ale u známých s novějším železem je veškerá pomalost pryč.   Do diskuse 

Výška DOC

23. 2. 2017 9:33:00
v článku Informace ze semináře pro GA 2017

Měl bych jeden dotaz.. v záznamu z semináře http://lis.rlp.cz/?p=seminar-vseobecne-letectvi-2017 jsem narazil na jeden problém. Jde o DOC a jestli to chápu správně tak jde o prostor kde může byt použito rádio, respektive maximalní výška s ohldedem na rušeni. viz https://www.youtube.com/watch?v=CWKAMKRjm1k&feature=youtu.be&t=7950 a zarazilo mě, že v případě frekvencí TWR a ATZ je jen FL 030 přitom ATZ je do 4000ft a TWR jeste výše. To znamená že když letím přes LKFR v 3500ft tak to mám vstoupit bez hlašení abych někoho nerušil v Hranicích které jsou hned vedle na stejné frekvenci? Totéž CTR LKMT které je do 5000ft. To je celé nějaký nesmysl, nebo jsem uplně out? Jak je to tedy?  Do diskuse 

RE: studené hodiny

22. 2. 2017 17:00:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Jestli to tedy chápu schválně, tak studené hodiny jsou svým principem funkce řádově přesnější, než "klasické" atomové hodiny.  Do diskuse 

RE: Odposlech

22. 2. 2017 8:57:00
v článku Zajímavý koníček - poslech letecké komunikace

určitě ne, frekvence startuje na 155 MHz  Do diskuse 

studené hodiny

21. 2. 2017 16:36:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Existuje několik typů atomových hodin a mnoho z nich létá ve vesmíru už léta. Číňané jsou první, kteří mají ve vesmíru tzv. studené atomové hodiny, kde jsou atomy rubidia podchlazeny na nízkou teplotu. Tento typ hodin je mnohem přesnější než běžné atomové hodiny, protože jsou značně eliminovány chyby při "čtení" hodnot. Jinak každý GPS satelit má na palubě nejméně 4 atomové hodiny.  Do diskuse 

atomové hodiny

21. 2. 2017 14:56:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Vážení, bohužel neznám detaily ve všech případech, viz právě čínské atomové hodiny. Nicméně jsem tento fakt převzal z agenturních zpráv. Pokud jde o porovnání s GPS, domnívám se, že rozdíl je v tom, že Číňané to prostě mají na palubě své mini stanice. Fakt si nejsem jistý, že by každý GPS sat měl na palubě totéž v bleděmodrém :-) Není to právě levná záležitost. zdraví autor  Do diskuse 

RE: Atomové hodiny

20. 2. 2017 14:16:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Málo kdo to ví, a z praktického hlediska to asi není podstatné. Ale GPS čas není "přesný čas". Z provozních důvodů se občas zaokrouhlí. V tuhle chvíli je myslím rozdíl asi 14s-oproti tomu, který známe jako UTC.  Do diskuse 

RE: Atomové hodiny

20. 2. 2017 12:51:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Máte pravdu. Navíc samotná definice sekundy je odvozená od rezonanční frekvence atomu cesia, takže je otázka co by vlastně případné "přesnější" atomové hodiny měřily.  Do diskuse 

Atomové hodiny

20. 2. 2017 8:30:00
v článku Čínský drak ve vesmíru VI.

Dobrý den, obdivuji vaše články a vždy netrpělivě vyhlížím nové. Rád bych se zeptal co se v tomto článku myslí větou, cituji: "Jde o první atomové hodiny na světě pracující ve vesmíru". Vždyť například družice GPS (GNSS obecně), pracují z hlediska principu funkce s Rb/Cs atomovými hodinami, nebo ne? Děkuji  Do diskuse 

Bezpilotní letecká doprava osob

18. 2. 2017 12:39:00
v článku Bezpilotní letecká doprava osob? Prý už letos v létě v Dubaji

Já bych do toho zatím nesedl... Kdo bude dělat předletovou prohlídku? Ty vrtule u země a ne nad kabinou... Kamínky, údery při na/vystupování.. Okamžitý fyzický stav baterie, kabely, pohony.... Nové je to vždy bez vady ale co po 1/2 roce provozu... Má to nějaký záchranný padákový systém?  Do diskuse 

IFR s UL??

16. 2. 2017 16:05:00
v článku Kurz J. Slováčka „VFR into IMC“ letos nově i v Kunovicích - volné termíny v lednu

No mně to přijde jako dobrá rada to únikových her na simulátoru - "Ocitnul jsi se v IMC, nevíš kde jsi, ani kolik máš pod sebou výšky. Co první uděláš?" - a nebere v úvahu, že to nejspíš nenastalo samo od sebe a znenadání a že nějakou tu stovku metrů pod sebou jistě máš. Takže nejspíš aspoň v prvních vteřinách víš, kudy. A pokud fakt ne, je myslím nejlepší rada rychle čelem vzad - pokud máš umělý horizont, sláva, ale zkrátka nejčistší zatáčkou, kterou dovedeš, nabrat opačný kurz. Na plyn bych se asi taky vykašlal, imho víc škody než užitku. Nebo???  Do diskuse 

IFR s UL??

15. 2. 2017 15:14:00
v článku Kurz J. Slováčka „VFR into IMC“ letos nově i v Kunovicích - volné termíny v lednu

Ty kraso, to vam v UL vycviku rikali, ze v mraku pridat plyn? V UL do mraku? Mazec!  Do diskuse 

pochvala

15. 2. 2017 14:02:00
v článku Velitel vlčí smečky

Stando bezva napsané a zajímavé od začátku do konce. A diskuse na téma překladu FLA je také o něčem.  Do diskuse 

sestup na UCFM

15. 2. 2017 12:28:00
v článku Chabě provedené ILS přiblížení příčinou nehody B747 v Biškeku

Mám osobní zkušenost s letištěm Bishkek Manas a to co se píše v článku zní rozumně. Nemám sice zkušenost se zachycením falešného laloku G/S, nebo LOC, ale přílet od východu je výškově omezen kopcovitým terénem a obvykle se přilétalo "vysoko" vzhledem na zpožděné instrukce ATC ohledně dalšího klesání. Bylo třeba letět pomalu a s předstihem konfigurovat letadlo do přistávací konfigurace z důvodů "strmějšího" klesání pro včasné dosažení výšky středního přiblížení. Zkazit se to dalo i za VMC, natož za LVO!!  Do diskuse 

RE: Seznamovací lety

14. 2. 2017 22:27:00
v článku Celníci vysvětlili, jak je to nyní se spotřební daní při nákupu paliv

Tak zvané seznamovací a poznávací lety jsou osvobozeny od spotřební daně pouze v případě, že se jedná o seznamovací lety budoucích zájemců o výcvik a jsou prováděny v rámci letecké školy ATO.   Do diskuse 

Seznamovací lety

14. 2. 2017 15:13:00
v článku Celníci vysvětlili, jak je to nyní se spotřební daní při nákupu paliv

Aktuálně řešíme, zda se nákup paliva bez spotřební daně vztahuje také na "seznamovací lety", které jsou dle Nařízení 965/2012 lety za úplatu. Analogická otázka se nabízí také u provádění výsadkových letů, vlečení kluzáků nebo akrobatických letů, které lze na základě čl. 6, odst. 4a Nařízení 965/2012 rovněž provádět za úplatu dle Části NCO, aniž by provozovatel deklaroval obchodní zvláštní provoz ÚCL. Nevíte prosím někdo, jak to je? Děkuji  Do diskuse 

Kurz VFR do IMC

12. 2. 2017 22:14:00
v článku Kurz J. Slováčka „VFR into IMC“ letos nově i v Kunovicích - volné termíny v lednu

Letel jsem na UL s a bez umeleho horizontu. Bylo na vycvik (pro pilotak) nam receno, ze kdyz jdeme do mlhu nebo do mraku pridat plyn a stoupat. Verte mi, bez umeleho horizontu jste mrtvy. Nevadi, ze budete litat 90 sekund nebo 4 minuty a pak se vam letadlo zriti do zemi. Rozdil minuta nebo 4 nedela z cloveka hrdinou. Proste do mlhy nebo mraku bez umeleho horizontu NIKDY. Vycvik a prednaska uzasne a mohu je jen vrele doporucit.  Do diskuse 

Gratuluji !!!

12. 2. 2017 14:31:00
v článku Šonka vyhrál první závod sezóny Red Bull Air Race 2017

Tak tohle je prvenství, které Ti již nikdo nevezme a nepřekoná. Je to paráda!!!  Do diskuse 

slovensko

8. 2. 2017 12:56:00
v článku ÚCL nově vybírá poplatek za praktické zkoušky, lze však volit z více examinátorů

Davajte si pozor pretoze v tychto dnoch posiela poplatky za prakticke preskusanie aj nas dopravny urad a to spätne. Teda si poriadne pozrite ci vas vyrubeny poplatok nie je premlcany. Samozrejme pokial ste ho nezaplatili pri preskusani.   Do diskuse 

RE: preskusanie IR,CPL,MEP,EIR

8. 2. 2017 11:09:00
v článku ÚCL nově vybírá poplatek za praktické zkoušky, lze však volit z více examinátorů

Tak uvidíme, jestli při vydání nového EASA Examiners dokumentu dojde ke změně. Nicméně dle ARA.FCL.205 je příslušný úřad oprávněn stanovit podmínky pro pověřování examinátora na zkoušku.  Do diskuse 

preskusanie IR,CPL,MEP,EIR

8. 2. 2017 10:12:00
v článku ÚCL nově vybírá poplatek za praktické zkoušky, lze však volit z více examinátorů

Otazka znie,ci sa to tyka vsetkych a teda aj zahranicnych examinatorov, alebo iba examinatorov v CR. Nakolko EASA examiner differencies document hovori o tom, ze skilltesty CPL,IR,EIR,MEP moze vykonavat iba examinator zamestnany na UCL. Obnovy IR,EIR takisto. Pri obnove MEP uz je akceptovany aj zahranicny examinator.(verzia 8 z 3.2.2017)  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Dotaz

8. 2. 2017 9:01:00
v článku Střední "letecké" školy

Jak jsem psal, z vlastní zkušenosti. Když jsem nastoupil na ČVUT(před cca 8mi lety) uměl jsem z průmyslovky integrovat a derivovat naprosto bez problému, velká část mých kolegů z gymplů (netvrdím všichni, 75%) něco o derivaci slyšela a integrovat neuměli. Možná jsme měl štěstí na dobrou profesorku matematiky která nás naučila možná něco navíc. Ale toť má zkušenost. Celkově bych řekl že jsou velké rozdíly úrovně mezi školami, nejen průmka/gympl ,ale i v rámci tohoto vymezení. Každopádně pro letectví je dle mého lepší základ ve škole zaměřené jakýmkoliv způsobem na techniku, vzhledem k tomu že je to technický obor, než obecné vzdělání,jaké byste měl dostat na gymnáziu. A mimochodem ta matematika zase tak potřebná není, trošku při teorii, poté je třeba umět provádět základní operace rychle a přesně, ale to je tak vše. A tam je větší pravděpodobnost že vás to naučí na průmyslovce, vzhledem k velké aplikaci matematiky na konkrétní předměty při řešení konkrétních úloh.   Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: RE: Dotaz

7. 2. 2017 21:03:00
v článku Střední "letecké" školy

Doba je jiná, momentálně pozoruji, že studenti průmyslovek jsou daleko za gymnazisty. Jelikož předmětů, ze kterejch mají základ průmyslováci (tech. kreslení, části a mechanizmy strojů) je málo a většina předmětů má základ v matematice a fyzice, kde jsou průmyslováci o celý rok pozadu, protože "gympláci" už to všechno brali a znalosti jen prohloubí a později aplikují mnohem lépe než průmyslováci. Naopak by mě zajímalo kde jste Vy vzal ten Váš názor  Do diskuse 

RE: nehoda

7. 2. 2017 14:29:00
v článku Letošní tragická nehoda ze Šumavy je dovyšetřena

Jak psal Tomáš, IFR není legrace. Jedna věc je prostoupat tenkou vrstvu oblačnosti, to ještě jde, druhá je delší let v oblačnosti. To je na začínajícího pilota moc. I kdyby nevletěl do bouřky, nenamrzlo mu letadlo a nastoupal do bezpečné výšky, psychicky je to dost náročné, hlavně z pohledu rozdělení pozornosti a iluzí za letu (opravdu nepříjemná záležitost, která vám dá zpočátku dost zabrat). Není to něco co si stačí párkrát zkusit. Musíte v tom mít praxi. Hodně záleží na vybavení letadla. Pokud máte autopilota a moderní EFIS, hodně Vám to pomůže. Bez toho pro nezkušeného pilota bude problém i přeladit rádio nebo nastavit něco na GPS. Nemyslím si, že má smysl IFR učit pilota, který je sotva schopen za VFR držet hladinu, komunikovat a pohlídat si stav paliva v nádržích. Můžete si zkusit let pod zakrytou kabinou, ale to Vás na skutečný let v mracích nepřipraví. To je jen na to prostoupání. I tak Vám ty vteřiny, které budete v mraku budou připadat dlouhé.   Do diskuse 

RE: nehoda

7. 2. 2017 12:34:00
v článku Letošní tragická nehoda ze Šumavy je dovyšetřena

Lety do oblačnosti se cvičit můžou, ale ne u PPL, ale u IFR výcviku. Nejdříve by měl mít student alespoň teoretické znalosti co ho v tom mraku čeká. A čekat ho tam může námraza, ztráta orientace, různé iluze náklonu, špatná interpretace přístrojů a ve finále ho čeká hřbitov. Takže na to, aby pilot mohl létat v mraku potřebuje mít znalosti z meteorologie, lidské výkonosti a omezení, z navigace, z přístrojů. A to už ani neberu v úvahu, že pokud se pilot dostane v létě do mraku, nemá ani radar nebo alespoň stormscope, velmi lehce vlétne i do CB oblačnosti a do jádra bouřek. Každý kdo začínal PPL výcvik je rád, že vzlétne, přistane a neztratí se a nenaruší prostory. Létání ve špatném počasí by si měl začínají PPL pilot odpustit. Až bude zvládat perfektně letadlo, navigaci a komunikaci, přejde na vyšší level. Mimochodem GPS vás klidně a s přehledem navede do kopce.   Do diskuse 

nehoda

7. 2. 2017 9:05:00
v článku Letošní tragická nehoda ze Šumavy je dovyšetřena

podle meho by soucasti PPL vycviku mel byt nacvik letu v oblacnosti pro pripad nouze s tim, ze pro takovy nacvik musi byt jasne dane podminky zakladny oblacnosti a odstupu od terenu atd .... smyslem vycviku PPL je pilota pripravit zvladat standardni i nestandardni situace to je nejen vysazeni motoru, ale i let ve srackach a optimalni vyreseni situace. Ony ty JAR pravidla narazi trosku na samy sebe a svou zkostnatelost striktniho deleni VFR a IFR. Nechapu proc by VFR only pilot mel takhle v mlze panikarit jeste kdyz ma na palube GPS system, ktery tam vlastne jakoze nema byt??? a dalsi spoustu vybaveni, coz predpokladam ze C150 mela, minimalne tedy gyrokompas, naklonomer a dalsi. Mit v kabine pristroje a neumet je perfektne na 100% pouzivat je proste smutne  Do diskuse 

RE: RE: RE: RE: Dotaz

6. 2. 2017 22:22:00
v článku Střední "letecké" školy

Upřímně nevím kde jste vzal že gympl je nejlepší na matiku a fyziku,z vlastní zkušenosti mohu konstatovat,že lidé z gymplu,byť měli z matematiky za jedna, se nerovnali poté na vysoké škole studentům technických průmyslovek. Já si myslím ,že pokud někdo chce létat, měl by dělat nějakou technickou průmyslovku, popřípadě střední školu přímo zaměřenou na letectví. I když je to v podstatě jedno,obor střední školy z vás pilota beztak neudělá.To až poté (nebo při studiu)vlastní výcvik. A co se týče vojenského pilota,tak moc neporadím,jen je důležité se zaměřit také na fyzičku,bez té se tam nedostanete...  Do diskuse 

Odposlech

6. 2. 2017 20:11:00
v článku Zajímavý koníček - poslech letecké komunikace

Dobrý den mohu se zeptat jestli mohu pro odposlech použít radiostanici Baofeng UV-5R.Děkuji  Do diskuse 

Odhad vysky

6. 2. 2017 18:45:00
v článku Groundschool: Zimní létání

Dobrý den, nechci být za hňupa, ale není to tak, že sníh snižuje schopnost odhadovat výšku naopak - pilot si myslí, že je níž a vede to k vysokému podrovnání?  Do diskuse 

dotaz

5. 2. 2017 17:10:00
v článku Jak úspěšně projít a získat Medical Certificate Class 1

Vím, trochu neobvyklý dotaz, ale je problém když jsem v 18 letech prošel změnou pohlaví? Je to důvod proč nezískat toto osvědčení?   Do diskuse 

RE: RE: re: To Kang

4. 2. 2017 10:47:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Terénní překvapení

Mám za sebou více než 50 přistání do terénu (převážně v 70. a 80. letech). Ani mě se nevyhnulo poškozeni - kámen na jinak rovném a z výšky 200 m bezproblémovému poli. Vzhledem k výkonnosti dnešních vetroňů je počet přistání v terénu mnohem méně častý. Ale jak hovoří zprávy z vyšetřování případů, kde to skončilo nehodou, v 90 % případů byla příčina v pilotovi že udělal něco špatně, nikoliv v charakteru plochy.Takže shrnuto - nehodám se dá v tomto smyslu předcházet pouze kvalitním výcvikem a dodržováním základních pravidel.21  Do diskuse 

RE: re: To Kang

3. 2. 2017 17:21:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Terénní překvapení

zmapované plochy plachtaři samozřejmě mají. Ale je to přesně tak jak píšete, ploch je hodně a nikdy si nemůžete být jist aktuálním stavem proto je často lepší si v klidu najít nějaké pole než se snažit doletět na plochu, o které nevím jak vypadá. Jak jsem již psal, v naprosté většině případů není s přistáním do pole problém. Kluzáky jsou na toto konstruované a díky nízkému těžišti není při přistání do měkkého terénu riziko převrácení na záda jako u motorových letadel. A dokonce i ono zachycení křídlem a hodiny jsou celkem běžné aniž by došlo k nějaké škodě. Ano, v určitém malém procentu může dojít k poškození kluzáku ale pořád je to lepší varianta než vystřelovací padák kde dojde k poškození letadla téměř vždy.   Do diskuse 

Safety first a za každou cenu!

3. 2. 2017 16:16:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Terénní překvapení

Jako bylo by fajn zvýšit bezpečnost eliminací přistání do terénu, ale aby pak nebylo víc požárů kluzáků za letu než požkozených letadel v poli... Ono to k tý klasický plachtařině tak nějak patří, většina aktivních plachtařů má polí na kontě desítky a bez problémů. Když to má 20 metrů rozpětí, tak to je pak asi trochu oříšek, na druhou stranu v čechách má takový éro vždycky nějaký letiště na dokluz. Podle mě by se do některých věci nemělo rejpat. Je to divná doba, auta se stavějí na bourání místo ježdění, letadla na padání a nouzový situace  Do diskuse 

re: To Kang

3. 2. 2017 14:59:00
v článku Rozbory ÚZPLN: Terénní překvapení

Taky mě to napadlo, mít zmapované plochy podle vhodnosti a navigace by pak podle polohy a větru na jedno tlačítko ukázala optimální postup. Pro motoráky (kde člověk tu potřebu netuší minuty předem, zato je to fofr, na rozhodnutí bývá pár desítek vteřin) k nezaplacení. Ale přesně, říkám si, že aby to bylo výrazně lepší než intuice, vyžadovalo by to mraky práce a není reálné tu databázi udržet dostatečně přesnou v měnících se podmínkách. Padák je podle mě poslední možnost, když se pos.alo všechno, co mohlo, a plachtaři by za něj asi měli tahat v mizivém procentu případů. Budoucnost je podle mě v těch pomocných (elektro)motorech, umožňujících řekněme 20+ minut letu. Možná trochu naivně ale doufám, že se ta technologie zlevní a třeba ještě i trochu zlehčí, tak, že to bude podobné jako s padáky na ULL - dobrovolný téměř standard u nových a zánovních strojů.   Do diskuse 

Vzlétnout můžeš, přistát musíš.

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.