NTSB aktualizoval přehled nejčastějších příčin nehod. Jak jim předcházet?

09.04.2015

NTSB aktualizoval přehled nejčastějších příčin nehod. Jak jim předcházet?
NTSB aktualizoval přehled nejčastějších příčin nehod. Jak jim předcházet? (Zdroj: Aeroweb.cz)

Americký národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) vydal aktualizaci seznamu nejčastěji se opakujících příčin nehod či incidentů ve všeobecném letectví. Zpráva mimo jiné zmiňuje lety v horském terénu, varuje před podceňováním rozdílového výcviku při přeškolování se na nový typ letounu a doporučuje provádět rozšířenou předletovou kontrolu poté, co letoun prošel údržbou. „Dokument vznikl na základě posuzování nejčastějších závěrů, ke kterým dospělo vyšetřování leteckých nehod v posledních letech,“ komentuje vydání NTSB.

Každé z doporučení v sobě zahrnuje výsledky vyšetřování doplněné o opatření, jak podobným událostem předcházet a poučit se z nich.

Užíváni léků

Testy pilotů havarovaných letadel na toxikologické či jiné omamné látky ukazují, jak mohou i běžné léky na předpis ovlivnit vědomí člověka v průběhu letu. To se může dít, aniž by si byl pilot vědom rizika. Vliv léku na jeho vnímání může ohrozit bezpečnost letu a je proto nutné znát účinky užívaných látek a předcházet tak možným rizikům.

Je povinností člena posádky vždy informovat svého leteckého lékaře o užívaných lécích, neboť jen on může odpovědně posoudit jejich možný nepříznivý vliv. Rovněž lékař předepisující léky by měl znát pacientovo povolání. Je nutné si ověřit, zdali mohou mít léky nepříznivé účinky a jestli neexistuje vhodnější alternativa.

Pilot by neměl zahajovat let, cítí-li se unavený či nervózní, neboť právě to mohou být vedlejší účinky užívaných substancí. Udává-li návod „užívejte jednou za 4 – 6 hodin“, je vhodné počkat nejméně 30 hodin.

Nepodceňujte rozdílový výcvik

Různá letadla mají různé letové výkony a to i tehdy, pokud spadají do stejné výkonostní třídy. Stejně tak se liší svými systémy a vybavením a ikdyž má pilot řadu zkušeností na jednom typu, přechod na druhý, podobný, jej může snadno zmást. Kombinací vlastních chyb se může dostat do neřešitelné situace i na letounu schváleném pro bezpečný provoz.

Odpovědnost pilota

Pilot by měl vždy podstoupit řádné přeškolení na nový typ letounu pod vedením zkušeného instruktora, aby porozuměl chování letounu a poznal jeho letové charakteristiky již během výcviku. Součástí by mělo být osvojení si standardních i nouzových postupů. Ovládnutí minimálních požadavků na řízení letounu nezaručí schopnost řídit letadlo v krizových situacích.

Pokud jste neletěli dlouhou dobu na daném typu letounu, je potřeba před plánovaným letem podstoupit „rozlétání“ opět pod dohledem instruktora. Pilot by měl také spoléhat na pomoc instruktora při seznamování se s leteckou avionikou či jinými pokročilými systémy. Pouze pokud se umíme orientovat v ovládání glass cockpitu, pomůže nám ujasnit si v hlavě současnou situaci a ne nám ji zamotat.

Veškeré dokumenty týkající se upozornění NTSB jsou na stránkách úřadu.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář