AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Rozbory ÚZPLN: Nevybroušený Diamond

26. září 2017
Autor: Adam Zuska, 1 příspěvků, celkové hodnocení článku: 2,3
Klíčová slova: Rubrika: Letadla

Třináctka přináší štěstí? Jak komu. Letos 13. června se o tom přesvědčil zkušený pilot na letišti v Hosíně. Štěstím bylo, že si nepřivodil žádná zranění. To letoun rakouského výrobce tolik štěstí neměl.

Přílišná únava

V úterý 13. června panovalo na Českobudějovicku velice pěkné počasí. Proletět se po okolí hodlal i zkušený sedmdesátiletý letec, držitel průkazu obchodního pilota letounů s více než sedmi tisíci nalétanými hodinami. Po desáté hodině dopolední nastartoval dvoumístný Diamond DA20 a po zpevněné pojížděčce se vydal vstříc hosínské dráze 24R. Z té také po chvíli bez zjevných komplikací odstartoval.

Po krátkém letu v prostoru se Diamond registrace OK-BLB vrátil nad Hosín, aby na dráze 24R zase přistál. „Při přistání na RWY 24R, poklesu rychlosti v dojezdu a dosednutí nohy příďového podvozku na asfaltový povrch dráhy pilot zaslechl nezvyklý kovový drnčivý zvuk,“ uvádí závěrečná zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN). Pilot rychle zareagoval přitažením řízení a s využitím posledních zbytků vztlaku vyjel ze zpevněné dráhy na sousední travnatý pás, aby zabránil dalšímu poškození letadla.

„Letoun vyjel pod úhlem cca 20° přes pravý okraj dráhy asi 9 metrů do trávy. Při poklesu rychlosti se noha příďového podvozku zabořila do travnatého povrchu a vyvrátila se vzad. Příď poklesla a listy otáčející se vrtule narazily do země. Letoun se pak zastavil. Nárazem byla poškozena přední podvozková noha a oba listy vrtule,“ popsali vyšetřovatelé stav letounu. Pilot zůstal nezraněn.


Foto ÚZPLN

Zásadním zjištěním na počátku vyšetřování bylo nalezení vidlice s kolem příďového podvozku asi 50 metrů vlevo od dráhy 24R. Ta se podle zjištění vyšetřovatelů uvolnila po odpoutání letounu při vzletu, pilot o tom ovšem podle svých slov nevěděl. Ještě podstatnější se ovšem jevil nález na samotném začátku dráhy 24R. Jednalo se o odlomené zakončení šroubu se zajištěním a podložkami, patřící do sestavy příďového podvozku.

Vyšetřovatelé podrobili nalezené kovové části odbornému posouzení ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu. „Ze zprávy ‚Posouzení lomové plochy šroubu ze spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku letounu DA-20 (R-6762 VZLÚ)‘ vyplývá, že z mikroskopického hlediska vykazují všechny oblasti zkoumané lomové plochy šroubu charakter únavového tvárného porušení s pomalým rozvojem. Vzhledem k sekundárnímu znečištění lomové plochy a především přítomnosti korozních produktů v oblastech iniciace trhliny a povrchu závitu není možné určit příčinu porušení šroubu. K vícenásobné iniciaci únavové trhliny došlo pravděpodobně na povrchu závitu šroubu po celém jeho obvodu,“ stojí v závěrečné zprávě.

Nejen člověk může selhat

Pracovníci ÚZPLN tak popsali pravděpodobný průběh událostí následovně:

  • „letoun měl platné osvědčení kontroly letové způsobilosti a byl při pojíždění ke vzletu normálně řiditelný,
  • pilot prováděl standardním způsobem vzlet a nevěděl o odpadnutí vidlice s kolem předního podvozku,
  • lomová plocha šroubu spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku letounu vykazovala charakter únavového tvárného porušení s pomalým rozvojem,
  • k vícenásobné iniciaci únavové trhliny došlo pravděpodobně na povrchu závitu šroubu po celém jeho obvodu,
  • při přistání v průběhu dojezdu pilot reagoval na nezvyklý kovový zvuk zvětšením úhlu podélného sklonu a vybočením mimo asfaltovou dráhu do trávy,
  • po poklesu rychlosti již pilot nemohl zabránit klopení letounu, noha podvozku se zaryla do trávy, letoun narazil vrtulí do země a zastavil se.

Příčinou byla porucha šroubového spoje nohy a vidlice příďového podvozku v důsledku únavového tvárného porušení šroubu s pomalým rozvojem,“ uzavírají vyšetřovatelé.


Foto ÚZPLN

V závěrech vyšetřovatelů bohužel nenajdeme odpověď na otázku, zdali šlo odhalit poškození v rámci servisních prohlídek či zdali se stejný problém na zmíněném typu již v minulosti objevil. ÚZPLN nicméně doporučil výrobci letounu „posoudit úpravu šroubu spoje nohy a sestavy vidlice kola předního podvozku ke snížení rizika únavového lomu šroubu“.

Publikovaná zjištění ÚZPLN by nám však měla připomenout, že ne všechny chyby jsou výsledkem lidského selhání. I technika může vypovědět službu a nelze na ni bezvýhradně spoléhat. Je potřeba zůstávat za letu ostražitý a být připraven na nenadálé situace.

Létejme opatrně!

Závěrečnou zprávu z vyšetřování najdete na webu ÚZPLN





Adam Zuska

Dlouhodobou snahou autora je efektivně skloubit práci a záliby. Aktuálně je novinařina jeho profesí a létání koníčkem, cílem je do budoucna tento stav otočit. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Univerzitě Karlově, je držitelem licence PPL(A), absolvoval teoretické zkoušky ATPL a v současnosti zastává funkci šéfredaktora Aerowebu. Své nápady a postřehy mu můžete zasílat emailem na adresu adam.zuska@aeroweb.cz.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 2,3

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 1 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

noharobo 28. 9. 2017 11:49:00Odpovědět
Je to uplne standardna zavada DA-20. Jednoducho konstukcna chyba, videl som ich ulamanych mnoho s tymito istymi nasledkami. Vzdy to odnesie vrtula a motor, ziadne ine nebezpecenstvo oktem prelaknutia posadky tam nie je.

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 5 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.162.166. xxx
Pokud jednou zatáhneš za vypínač vlečného lana, jeví se Tvůj osud na nejbližších čtrnáct dní poněkud nejistým.
olanzapin halveringstid olanzapin depot olanzapin graviditet
fluconazol hexal fluconazol gardnerella fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.