Jak létat v USA, aneb jak jsem to zvládl já

15.04.2008

Jak jsem již naznačil v prvním článku (Jaká jsou letiště v USA), není vše tak snadné jak se může zdát. Léto jsem plánoval s předstihem. Sháněl informace o mé prázdninové brigádě v usa a také jak a kde budu létat. V té době jsem se dopustil velkého omylu. Spoléhal jsem, že čas dva a půl měsíce je dostatečný na zařízení všech formalit i létáním. To byla délka mého pracovního pobytu na Long Islandu ve státě, a kousek od města New York. Skutečnost ovšem byla trochu delší než jsem čekal...

Jak létat v USA, aneb jak jsem to zvládl já
Jak létat v USA, aneb jak jsem to zvládl já (Zdroj: Aeroweb.cz)
Při plánování léta jsem na stránkách FAA přehlédl jednu maličkost. A to, že FAA si vyhrazuje 90 dní na zpracování mé žádosti. Naštěstí jsem se při svém pobytu na L.I. vždy dovolal jen příjemným „úředníkům“, kteří byli ochotní mi pomoci.  A tak při troše uhánění a několika telefonátů, se tato doba zkrátila na třetinu.


F. S. Gabreski Airport

Netuším jestli lze získat nějaké speciální, časově omezené, nebo jen jednoduší oprávnění k létání v USA. Já jsem chtěl od samého začátku získat FAA PPL licenci. Tím směrem jsem se tedy zaobíral.

Formulář, o kterém již byla řeč, je jakási brána do celého procesu. Najdete ho na stánkách  FAA v části Licenses & Certificates, pod názvem: Verification of Authenticity of Foreign License, Rating, and Medical Certification. Hlavně si vše důkladně přečtěte!!! Tento formulář je vhodné vyplnit již v Čechách a poslat ho na FAA. Ne jako já a myslet si, že dva a půl měsíce je dostatek času.


Můj JET a tamější kolega  instruktor

Důležité je přiložit  kopie vaší JAA licence, Medicalu a všeobecného radiofonisty. Samozřejmě přichází mnoho změn přímo od ICAO-a a to hlavně v podobě angličtiny. Já jsem se naštěstí těmto inovacím vyhnul. Každopádně kopii licence potřebují, Medical 1 uznávají a dvojku pravděpodobně taky. V nejhorším Vám napíšou, o jakési převedení medicalu na jejich normy. Myslím si ovšem, že je to celkem nepravděpodobné a Medical 2 uznají také bez problému.
Třetím požadavkem je nějaké osvědčení o způsobilosti Angličtiny. Netuším, jak se tohoto problému dotkne potřeba ICAO angličtiny, ale pravděpodobně nijak a vždy je naplno uspokojí průkaz všeobecného radiofonisty.


Působivé letiště F. S. Gabreski Airport

Po odeslání tohoto formuláře (poštou), FAA zkontaktuje UCL (jehož adresu jste ve formuláři uvedli) o ověření. Po vyjádření UCL Vám FAA zpět zašle zprávu o jakém si předběžném uznání. To vše do devadesáti dnů od Vašeho odeslání již zmíněného formuláře.


Typické venkovní uskladnění letadel v USA

Po přijetí tohoto dopisu od FAA se již musíte dostavit na patřičný úřad - FSDO v USA. Tento úřad FSDO funguje jako prodloužená ruka FAA a je jich několik v každém státě. Již při vyplňování zmíněného formuláře jste uvedli s kterým FSDO chcete jednat. Seznam všech je na stránkách FAA pod jménem Flight Standards District Offices (FSDO) . Výběr záleží čistě na Vás s tím, že tam musíte být ve stanovené časové lhůtě (1měsíc asi).
Na FSDO mě přivítali velmi mile, Nemají potřebu nikoho zkoušet, ale jsou zvědaví jaké to je létat v Evropě. Američané si rádi povídají. Já jsem se bavil s nejvyšším examinátorem který byl očividně dobře informovaný a v obraze. Když viděl, že jsem ochoten si povídat, nabídl mi i kávu a něco k zakousnutí. Opravdu to nebyla žádná zkouška angličtiny jen jeho a pár dalších přítomných zvědavost.


Adrenalinové letiště s drahou kolmou na frekventovanou silnici

Zde vyplníte další formulář, v pořadí druhý. Odkaz na něj nemám, ale bylo to snadné, Adresa, čísla JAA průkazů, výška, váha, barva očí a také kvalifikace a nalétané hodiny. Pro získání FAA průkazu je zapotřebí mít nalétáno (snad si to pamatuji dobře) minimálně 35 hodin a z toho alespoň 5hod v zakryté kabině (viz výcvik PPL, popř. II. Úloha podle AK-MOT) a 3hod v noci.  Po splnění těchto požadavků Vám vydají jakousi povolenku.


Adrenalinový start

Na konec zbývá 1 hodina školení a 1 hodina létání v nějaké letecké škole. Já jsem měl toto školení trochu delší, to záleží hodně na vašich schopnostech.
Pak už k vysněnému průkazu PPL od FAA nastojí nic v cestě. Co se týká jeho platnosti, je omezena pouze platností Českého JAA průkazu.


F. S. Gabreski Airport

Všem přeji šťastné pořízení se stejným počtem přistání jako startu ať v ČR tak za vodou. Doufám, že tento článek poslouží alespoň trochu jako návod a nebo jako přiblížení, dnes celkem snadného  létání v USA.


Letiště Brookhaven

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář