AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Kolik je nás pilotů?

25. listopadu 2008
Autor: Vojtěch Novotný, celkové hodnocení článku: 3,3
Klíčová slova: | Aeroklub | LAA | ÚCL | Zajímavosti | Rubrika: Letadla

Otázka, zda-li jsme ve vesmíru sami, trápí lidstvo již hezkou řádku let. Faktu, že ve vzduchu sami nejsme, si mnozí z nás již všimli. Avšak kolik stejně potrefených vzduchoplavců u nás brázdí vzdušné moře? Pokusíme se najít odpověď.

V návaznosti na předchozí článek Letadla v České republice, který zkoumal letový park v České republice, jsme se tentokrát zaměřili na vás – na piloty.

Kolik nás pilotů tedy opravdu je?

Pokud chceme zjistit počet pilotů, musíme pátrat na dvou místech zároveň. Jedním z nich je ÚCL (Úřad civilního letectví) a druhým pak LAA (Letecká amatérská asociace). Pod ÚCL spadají piloti motorových letounů, balonů a kluzáků a pod LAA piloti ultralehkých strojů a paraglidisté. Dalším zdrojem zajímavých informací může být i přehled činnosti Aeroklubu České republiky.

Přehled počtu vydaných licencí u jednotlivých kvalifikací

 

 

Začněme motorovými letouny

Pilotní průkaz soukromého pilota letounů PPL(A) u nás v současné době vlastní 1 553 osob, z nichž 15 má kvalifikaci pro lety podle přístrojů, 120 může létat dvoumotorové stroje, 519 v noci a 87 může vyučovat začínající letce.

Prvním krokem na cestě k dopravnímu létání je pilotní průkaz obchodního pilota CPL(A), který umožňuje provádět obchodní lety. Slovy čísel máme v České republice 743 obchodních pilotů, z nichž 388 může létat dvoumotorové letouny.

Metou pro spoustu pilotů je získání licence dopravního pilota ATPL(A). Velká dopravní letadla u nás může sedlat 572 pilotů, z toho 6 žen.

Celkem je u nás vydáno 2 868 platných pilotních licencí pro létání s motorovými letouny

Ultralighty

Sportovní létající zařízení, což je oficiální název pro ultralighty, umožňují levnější alternativu pro létání s aerodynamicky řízenými letadly s motorem a odráží se to i v číslech. Pilotní průkaz pilota ultralehkých letadel u nás vlastní na 3 650 osob. Poměr pilotů ultralightů k letcům sportovních letadel je skoro 3 : 2.

Poměr pilotů lehkých letounů a ultralightů

Větší oblibě se těší ultralighty i mezi ženami. U nás jich létá 75. Co naopak ženy neláká, jsou ultralehké vírníky a helikoptéry (0). 

Kluzáky

Touha vznášet se vzduchem jako pták, neslyšně klouzat, plachtit, je stará jako lidstvo samo. V současné době máme u nás 3 538 pilotů kluzáků, kteří si svůj sen plachtit splnili. Velká většina jich létá v některém aeroklubu (3 209) a 612 jich je ve věku do 26 let. 537 žáků se nyní připravuje na získání této licence.

A piloti kluzáků se činí. Podle Aeroklubu ČR v loňském roce piloti nalétali 880 000 km, což by stačilo na 22 obletů Země, a ve vzduchu strávili přes 43 000 hodin (průměrná rychlost tedy 20 km/h smiley).

Paragliding

Z podobných pohnutek, jako piloti kluzáků, se i paraglidisté vydávají do vzduchu, užívat volnosti a krásy bezmotorového plachtění. Na pomyslném žebříčku počtu pilotů jim patří třetí příčka, těsně za piloty kluzáků. Do této početné skupiny se hlásí celkem 3139 paraglidistů, z toho 269 paraglidistek. Nutno poznamenat, že právě paragliding je mezi ženami nejoblíbenější letecké odvětví.

Sečteno podtrženo

Nejprve se podívejme na poměr pilotů strojů s motorem a pilotů, kteří si vychutnávají létaní bez motoru.

Přehled pilotů strojů s motorem a bez motoru

Je zde vidět mírná převaha létání s motorem, avšak mezi ženami je naopak oblíbenější létání bez motoru, především pak paragliding, kde je jejich zastoupení nejpočetnější.

Celkový poměr mužů a žen v letectví je myslím zřejmý z grafu a nepotřebuje komentář. Snad jen, važme si toho, co máme smiley

Poměr žen a mužů v letectví

Celkem sečteno, podtrženo je v České republice v současné době vydáno 14 556 pilotních licencí. Fyzických osob však bude o něco méně, protože spousta letců vlastní zároveň více pilotních kvalifikací.

Pozitivní je časový vývoj počtu pilotů, z kterého vyplývá vzestupná tendence počtu pilotů.

Časový vývoj počtu pilotů

Každopádně jsme ohrožený druh a dalo by se říci, že pilotem je přibližně 15 lidí z 10 000.

Stupně vítězů

1. místo: Pilot ultralehkých letounů - 3 650 licencí
2. místo: Pilot kluzáků - 3 538 licencí
3. místo: Pilot padákových kluzáků – 3 139 licencí
4. místo: Soukromý pilot letounů – 2 868 licencí

Celková tabulka

 

Za spolupráci při tvorbě článku bych chtěl poděkovat Mgr. Jitce Ungerové z ÚCL, Ivě Krumplové z LAA a Jaromíru Hammerovi z Aeroklubu ČR





Vojtěch Novotný

Autor je držitelem licencí soukromého pilota PPL(A) a pilota ultralehkých letadel ULL(A). Již odmalička se zajímá o letectví a vše s ním spojené. Při studijích na Fakultě elektrotechnické ČVUT se rozhodl skloubit koníčka s povoláním. Stál u zrodu projektu Pilotem na zkoušku a leteckého serveru Aeroweb.cz, kde řadu let zastával pozici šéfredaktora. V současné době působí ve vedení letecké společnosti a studuje teorii ATPL. Létá na letišti Praha Letňany.

| Kontakt | Články autora |



Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,3

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 0 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.


Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 8 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.156.50.7 xxx
Pokud jednou zatáhneš za vypínač vlečného lana, jeví se Tvůj osud na nejbližších čtrnáct dní poněkud nejistým.
olanzapin halveringstid olanzapin depot olanzapin graviditet
fluconazol hexal fluconazol gardnerella fluconazol 50 mg dosis

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 



Související články

Aeroklub

LAA

ÚCL

Zajímavosti



Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.