V českém letadle byla bomba, potvrdila to policie

21.12.2009

V českém letadle byla bomba, potvrdila to policie
V českém letadle byla bomba, potvrdila to policie (Zdroj: Aeroweb.cz)

Od roku 2004 pátrali středočeští kriminalisté po člověku, který do motoru dopravního letadla L- 410, též známého jako Turbolet, nastražil výbušný systém. Záměr vyhodit stroj do povětří se však podařilo odhalit naštěstí ještě před startem, pachatel nebyl dodnes dopaden.

První informace o případu prosákly na veřejnost až tento týden u Okresního soudu v Tachově během hlavního přelíčení s partou kolem známého zbrojíře Pavla Uherčíka, který vyráběl nástražné výbušné systémy, odpalované pomocí mobilního telefonu apod.

Zmínka o bombě v motoru letadla padla u soudu v souvislosti s tím, že panovala určitá shoda u odpalovacího zařízení, které mělo výbuch letadla iniciovat, s tím, které se zajistilo u jednoho z obviněných mužů právě v tachovské kauze.

"Znalci vyvrátili, že spolu dané případy souvisely," řekl soudce Miroslav Vajgant.

Do motoru letadla L-410, které je určeno pro přepravu 19 pasažérů, se dostal nástražný výbušný systém v době, kdy stál stroj na letišti v Příbrami (LKPM). Pachatele se policii dopadnout nepodařilo a případ po několika měsících odložila.

Motiv zůstává nejasný. Podle zdroje z příbramského letiště nemá incident nic společného s teroristickým útokem, ale šlo o vyřizování účtů mezi dvěma subjekty. Podle tohoto zdroje šlo o podomácku vyrobený nástražný systém.

O letounu L- 410

Let L- 410 Turbolet je dopravní a transportní letoun, určený pro regionální dopravu. Jedná se o hornoplošný, samonosný jednoplošník. Konstrukci trupu tvoří celokovová poloskořepina, křídlo je dvounosníkové, vybavené dvouštěrbinovými klapkami a spoilery. Pohonnou jednotku tvoří dva turbovrtulové motory Walter M 601 a vrtule Avia V508 nebo V 510 - vrtule stálých otáček s možností praporování a reverzu. Elektrická soustava je napájena stejnosměrným napětím 28V. Letoun je vybaven hlavním a záložním hydraulickým systémem. Podvozek je hydraulicky zasouvatelný. Stroj je schopen přistávat na malých a neupravených letištích a schopen provozu v extrémních podmínkách od +50°C do -40°C, je certifikován pro lety dle přístrojů (IFR), přesné přiblížení ILS CAT 1. Hlavním odběratelem letounů měl být tehdy sovětský Aeroflot

Technické údaje

• Posádka: 2
• Kapacita: 19 cestujících nebo 1 710 kg nákladu
• Délka: 14,424 m
• Rozpětí: 19,479 m (19 980 s koncovými nádržemi)
• Výška: 5,829 m
• Nosná plocha: 35.18 m²
• Hmotnost (prázdný): 3 725 kg
• Maximální vzletová hmotnost: 6 600 kg
• Pohonná jednotka: 2× turbovrtulový motor Walter M-601E, každý o výkonu 560 kW s vrtulemi Avia V510
Výkony
• Maximální rychlost Vmo: 181 KIAS (335 km/h)
• Cestovní rychlost: 170 KIAS (315 km/h)
• Dolet: 1 040 km
• Dostup: 7 000 m
• Stoupavost: 468 m/min (90 m/min na jeden motor)


L-410UVP-E9

zdroj: eurozpravy.cz

 

Mohlo by vás zajímat