Nová technologie z Harvardu zabrání námraze na letadle

20.06.2012

Nová technologie z Harvardu zabrání námraze na letadle
Nová technologie z Harvardu zabrání námraze na letadle (Zdroj: Aeroweb.cz)

Vědci z Harvardské univerzity přišli se zajímavým technologickým objevem, který v budoucnu může zcela vyřešit problémy s námrazou na letadlech. Objev se týká nové povrchové úpravy materiálů s názvem Slippery Liquid Infused Porous Surfaces (SLIPS). Princip SLIPS spočívá v nanesení vrstvy kapaliny na pórezní podklad. Kapalina poté vytvoří povrch, který velmi silně odpuzuje kapaliny a dokonce i pevné látky. Navíc je povrch velmi kluzký.

Tyto vlastnosti zaručují, že na takto ošetřeném materiálu neulpí kapalné ani pevné nečistoty jako třeba olej, voda nebo prach. Jelikož se na materiálu kapalina neudrží, nedokáží se zformovat ledové krystaly a tím vytvořit ledovou krustu, která způsobila v letectví již tolik nehod. Na následujícím snímku je vidět tvoření námrazy na hliníkovém plechu, kde část byla ošetřena metodou SLIPS.


Námraza na hliníkovém plechu

Výhodné vlastnosti SLIPS by zjednodušily i takové denní starosti pilota, jako je třeba mytí letounu. Jelikož povrch silně odpuzuje i pevné částice, neuplíval by na letounu prach a pevné částice obsažené ve spalinách z motoru. Velmi důležitým faktorem je i cena SLIPS, která má být nízká. Přesná čísla ovšem zatím výzkumníci nedodali.

Vědci ve své zprávě neuvádí jakých materiálů nebo přesných postupů bylo použito k výrobě SLIPS. Jako inspirace jim však sloužila masožravá rostlina Láčkovka, která díky svému kluzkému povrchu loví hmyz. SLIPS nebyl navržen pouze pro využití v letectví. Je možné ho využít například v optice pro samočistící povrch čoček, protože povrchová vrstva materiálu je průhledná a samočistící vlastnosti si zachovává i při mechanickém poškození povrchu.


Rozdíl tečení kapky oleje na SLIPS povrchu vs. neošetřeném povrchu

Asi se jen tak nedočkáme letadel, které by byly celé pokryté SLIPS materiálem a zcela bez dalších „de-icing“  zařízení, přesto je to krok do budoucnosti, kde nebude námraza na letadlech tak velkým strašákem pilotů jako je dnes.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář