Proč Cirrusy vadí ÚCL? Nové nařízení je velmi nejasné

16.06.2015 58 příspěvků

Proč Cirrusy vadí ÚCL? Nové nařízení je velmi nejasné
Proč Cirrusy vadí ÚCL? Nové nařízení je velmi nejasné (Zdroj: Aeroweb.cz)

Pozornosti pilotů, leteckých škol a v neposlední řadě zájemců o výcvik by nemělo uniknout nové nařízení Sekce letové a provozní Úřadu pro civilní letectví (SLP ÚCL), které fakticky znemožňuje absolvovat výcvik soukromého pilota letounů PPL(A) výhradně na letounech Cirrus SR 20/22. Nařízení však vzbuzuje více otázek, než kolik jich zodpovídá.

File:CirrusDesignSR22C-FJSH02.JPG
Foto Wikipedia.com

"Vzhledem k letovým charakteristikám moderních letounů SR 20/22 Cirrus není vhodné provádět letový výcvik za účelem získání průkazu způsobilosti PPL(A) pouze na těchto letounech. Během tohoto letového výcviku je třeba provést alespoň část letových úloh na běžném výcvikovém letounu reprezentujícím třídní kvalifikaci SEP (land)," stojí ve zmíněném Nařízení ředitele SLP č. 4/2015.

Dokument specifikuje, že zmíněné úlohy, které musí žák absolvovat na "běžném výcvikovém letounu" třídy SEP, musí zahrnovat létání při kriticky malých rychlostech, vybírání počáteční fáze přetažení a pádu či vývrtky, létání při kriticky vysokých rychlostech letu či nácvik vynuceného přistání do terénu při vysazení motoru. Nikdo ovšem nestanovuje, co si lze představit pod pojmem "běžný výcvikový letoun".

Nařízení nepodává ani žádné vysvětlení, proč jsou právě a jen letouny Cirrus v tomto ohledu nevhodné. Podle informací, které redakce získala, má být podnětem nařízení údajná nemožnost Cirrusu zaletět některé zmíněné prvky pilotáže. To však vyvrací sama letová příručka Cirrusu, která pro účely výcviku a tréninku daných prvků povoluje deaktivaci bezpečnostního systému ESP. Ten má za normálního provozu úkol udržet letoun v bezpečné letové obálce.

„Kdyby uvedené informace byly pravdivé, výrobce, FAA a ani EASA by letadlo na výcvik neschválili, navíc nikdo z instruktorů nebo leteckých škol by letadlo na výcvik nepoužívali. Zájmem každého instruktora je naučit pilota co nejlépe a nejbezpečněji létat, tj. splnit všechny body osnovy. Kdyby uváděné skutečnosti byly pravdivé, neplnili by všichni uživatelé a provozovatelé Cirrusu požadavky osnov již několik let,“ vyjádřil se k celé věci pan Dobroslav Chrobák, ředitel Cirrus Aircraft CZ, který na letounech zmíněného typu sám nalétal přes tisíc hodin.

Redakce Aerowebu požádala o vyjádření zástupce Úřadu pro civilní letectví, dosud však žádná odpověď nepřišla. Jakmile se tak stane, budeme vás na stránkách Aerowebu informovat.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

V pořádku

16.06.2015 v 20:33 Pepa

Souhlasím a je to naprosto v pořádku, (pseudo)pilot vycvičený na Cirrusu je něco jako pilot Airbusu vycvičený na simulátoru (ale i to dnes už jisté výcviky umožňují)...

Odpovědět

Formulace

16.06.2015 v 20:39 Ondrej

Text nařízení je celkově velmi podivný. Některé věty nedávají moc smysl jak logicky, tak jazykově. Zajímala by mě taky právní závaznost formulací typu „není vhodné“ a „je třeba“. Myslím, že co není „musí“ nebo „nesmí“ jako by nebylo.

Odpovědět

RE: V pořádku

16.06.2015 v 20:58 Rosťa

Pepo, a máte pro ty "chytré řeči" nějaký argument? Osobně postoj CAA nechápu. Touto logikou bychom asi měli zakázat i glasskokpity, protože jsou příliš přehledné a nenaučí pilota za letu počítat polohu vůči dvoum VORům zároveň...? Co si budeme povídat, vývoj jde dopředu a pokud budoucnost spočívá v tom, že letadla budou bezpečná a pilot se nebude muset učit, jak vybírat vývrtku, pak je to asi jedině dobře... S trochou nadsázky samozřejmě.

Odpovědět

Argument

16.06.2015 v 21:19 Jarda

Jeden z mnoha: A330 Air France 1.7.2009

Odpovědět

sr22 je prilis na zaka ppl

16.06.2015 v 21:27 Lada

Vycvik ppl jsem odletal na c172/pa28...pak prisla c172rg.. pa28r...na sr 22 jsem se preskolil cca ve 120 naletanych hodinach a musim rict, ze to trvalo 5h nez jsem se s tou stihackou zzil - ziva na ruku, rychla, hladka-nebrzdila s limitem na klapky, kde clovek musel vnav zadavat do gns...okruhem to pochoduje taky fofrem :)... odletal jsem na nem ifr vycvik, neb jsem si ho vybral jako cestovni ero... pri 170kt nemate sanci letet dle srovnavaci navigace... respektive ano, ale ne jako zak ppl a spotite se... skoro se to neda... pady to ma standardni... ale dat to zakovi je blbost... mozna jeste sr20... na ifr vsak to je super ero... je vylozene delane na autopilota..tot muj nazor

Odpovědět

Šlápnurí vedle

16.06.2015 v 21:37 Vojta

Myslim ze to je strany UCL resp. ředitele letove sekce p. Soldána jedna velká minela. Zdá se, že objevil jakysi podivny institut vlastnich narizeni, kterymi se snazi upravit letani v CR ke svemu subjektivnimu obrazu. Poslednich par narizeni tomu odpovida. Neznam jediny objektivni duvod proc zakazat vycik na Cirrusu. Existuje snad jina zeme na planete Zemi, ktera toto udelala? Kazde letadlo ma neco. Mohli bychom zakazat delat vycviky na Zlinech protoze jsou to prehistoricke plecky, na Cessnach, protoze jsou moc jednoduche, na Extre protoze je to moc tezky na Columbii protoze to je takovy Cirrus od Cessny... Ale p. Soldan vybral zrovna Cirruse... At si kazdy dela vycvik na cem chce. Stejne se musi naucit normalne letat aby pak prosel praktickym prezkousenim od examinatora. Buhvi jaky loby se tady zase klube na povrch... Uz aby na UCL doslo k omlazeni struktur.

Odpovědět

V pořádku?

16.06.2015 v 22:01 Radim

Mě se líbí, jak někteří stále jsou vyznavači starých "dobrých" časů, kdy výbava letadel nebyla ještě na takové úrovni. Zakažme nové auta! Umí sami parkovat, startovat, přemýšlet a kdo ví co ještě. Vraťme se k žigulikům! :D

Odpovědět

Vhodnost SR20/22 na výcvik

16.06.2015 v 22:46 MartiD

IMHO je SR20 s Avidyne výbavou na výcvik PPL docela dobře použitelná. Hodné, snadno ovladatelné a mírně rychlejší letadlo než C172, nebo PA-28. SR22 popř. SR20 s Garmin bych nedoporučil, složitost ovládání pro začátečníka značná. Šance, že žák odkliká na obrazovce checklisty apod = 0. Je toho tam prostě moc. jak psal někdo výše - super letadlo na létání IFR, přeprava po Evropě atd. - podpora pilota značná. Pro žáka ve výcviku PPL = nepobratelné množství možností. Srovnávací navigace je v těchto letadlech rovněž skoro scifi.

Odpovědět

UCL

16.06.2015 v 22:59 Milan

Pánové omlazení struktur na UCL je věc naprosto nemožná.Kluci si hrajou do karet,když jde jeden do duchodu vzpomenou si čirou náhodou na kamárada co to ma 5-10let do duchodu a vemou ho mezi sebe a tak to pokračuje dal a dal. Proč by něco předělávali k lepšimu,když maji moc zakazovat a nařizovat pak si to pod tučnou taxičkou zkontrolovat. M.

Odpovědět

Proč jen Cirrus?

16.06.2015 v 23:01 Jakub

Trochu chápu úřad v tom že rychlý cesťáky nejsou hlavně pro začátek výcviku a osvojení základních návyků vhodné ,ale nechápu ,proč jen Cirrus,vždyť obdobných letounů je celá řada. Možná u nás nejsou tak časté ,ale jsou na trhu a je jen otázka času ,kdy se k nám rozšíří. To mi přijde diskriminační.

Odpovědět

Je to nesmysl

17.06.2015 v 10:07 Vojta

Proc apriori zakazovat vycvik na nejakem typu letadla? Pokud je letadlo slozitejsi, vycvik zakovi potrva dele. Ale na konci vycviku je kazdy pripraven uplne stejne a garantem kvality pilotu by mel byt examinator. Pokud si nekdo vybere Cirruse pro PPL je to jeho volba a proc mu to zakazovat? Hold mu to bude trvat treba 50 hodin nebo 70 nebo 100. No a co? Nakonec se musi naucit srovnavaci navigaci a vsechno jako kdokoliv jiny protoze to examinator bude chtit. Jestli ale neni problem v tech examinatorech a tohle ma byt jakasi naplast? At si delaj PPLko treba na raketoplanu kdyz pak zaleti prezkouseni tak jak maji. Nemeli bychom zakazat vycvik na vsem a povolit jen na Zlinech? Stare struktury by byly spokojene, leta to pomalu, vybavane je to jak z praveku a prece kazdy spravny pilot leta na zlinu jinak neumi letat. Co UCL? Tak se aspon k tomu vyjadrete at vime na cem jsme.

Odpovědět

re: Je to nesmysl

17.06.2015 v 10:51 LN

Souhlas, jak píše Vojta. Obecný sklon veškerého vyššího managementu (a není to jen záležitost úřadů natož ÚCL) nespoléhat na soudnost a poctivost středního managementu a každý prd preventivně podchycovat jedním nařízením za druhým. Jež pak nutně mají v reálu charakter nepříliš závazných doporučení až zbožných přání, třeba už jenom kvůli vágním zbrklým formulacím. Ano, PPL na Cirrusu asi není nejrozumnější nápad, ale kdo chce kam.. když bude nabídka a poptávka po autoškole na Porsche, proč ne - v ideálním světě bude pod drobnohledem, ale bude, a dost možná bude produkovat lepší řidiče než standard.

Odpovědět

komment

17.06.2015 v 12:02 Dan

Pánové, má to dva aspekty: 1) - stačí se podívat na stránky cirrusu. Uses autopilot servos and sensors, yet operates even when the autopilot is turned off, Recognizes and helps correct excessive pitch attitude, roll attitude, or airspeed, ctivates automatically whenever the airplane exceeds one or more flight parameters. Takže to letadlo přidává impulzy do řízení ikdyž je autopilot off pokud samo vyhodnotí že něco je blbě. Což určitě ale určitě nevede ke správným návykůmna začátku výcviku a to je bez debat. 2) je to americký letadlo na lítání na asfaltovejch letištích v mraku rovně z bodu A do B nejlépě několik hodin. Není to letadlo na 95% českých hrbolatých travnatých letišt kde by se takový žák měl vyskytovat 100% času aby se naučil startovat a přistávat a orientovat se. Takže ikdyž je wording podivný, já to rozhodně chápu.

Odpovědět

RE: komment

17.06.2015 v 13:16 Ondrej

Já taky chápu, že na tom záměru něco je. Na druhou stranu: sytém ABS v autě taky přidává/ubírá impulsy do/z řízení (a to nemluvím o systémech pomáhajících udržet auto v jízdním pruhu apod.) a pro výcvik není zakázaný. Ano, budování správných pilotních návyků je silný argument, ale měl by projít nějakou širší odbornou debatou a ne být povýšen na svátost nařízením jednoho člověka.

Odpovědět

iPhone

17.06.2015 v 13:24 Jan

je mozne koupit si iPhone jako první telefon?? Proc piloti na ruzyni letaji presne ILS priblizeni když muzou letet nepresne NDB ne VOR?? Proc nejezdite stále Skodou Favorit ale Fabii, Superbem nebo dokonce VolksWagnem?? Je to jednodussi, presnejsi a bezpecnejsi. Je proto mozne letat na modernim letadle vycvik stejne jako to dela cely svet. Pokrok nezastavis...

Odpovědět

Danovi

17.06.2015 v 13:50 Jan

Zasveceni vi, ze ESP a jiné ochrane prvky se daji vypnout co je presne pripad vycviku s Garmin Perspective (všechny UCL uvedene casti ulohy jsou popsany v letve příručce). Urcite je to na zodpovednosti instruktora, jak svého zaka uci a jestli plni vsechny ulohy osnovy. Zakaze se letat typovy vycvik na na novem modelu Piper PA46 Malibu/ Matrix/Meridian, kde je zavedeno ESP a jine prvky elektornicke bezpecnosti stejne jako na Cirrusu?? NE!! proste tyto ochrany instruktor vypne při plneni dane ulohy!!!

Odpovědět

kdo vsechno cvici na Cirrusu

17.06.2015 v 14:10 Dobroslav

CATS (Francouzska Armada ) - 23 ks SR20/22 USAF (Americke letectvo) - 25 ks SR20 CAFUC - Cinska Statni Univerzita - 40 ks SR20/22 Lake Superior College - 3 ks SR20 Iowa Lakes Community College - 2 ks SR20 Aerosim Flight Academy - 34 ks SR20 Purdue University - 16 ks SR20¨ Chile Air Force - 2 x SR22T Royal Saudi Air Force - 25 ks SR22 Korea University of Transportation - 5 ks SR20 Aero Poznan - 3ks SR20/22 + SIM Cirrus Aircraft CZ - 4 ks SR20/22

Odpovědět

esp

17.06.2015 v 14:26 Dan

Chápu že ESP se dá vypnout při výcviku. Myslím že ta otázka je spíš v povaze toho letadla.. že např. český cirussy maj zakázáno lítat na travnatý letiště protože tam nechaj botičky a pod. Takže dlouhej asfalt. Vživotě se nenaučí přistávat na těžký křivý travnatý letiště jako je třeba vrchlabí. Americký pojetí lítání. Nákup, cestování, rovně,na asfaltu, co nejjednodušší. Co se týče počtů která škola stím lítá. Tady se nebavíme o výchově budoucích stíhačů ale výchově pilota v ČR, eu. Ted sem vezl amika, lítá 30 let, má třetí GA letadlo a říkal že sme bushpilots protože on nikdy nepřistával na trávu! za 30 let! To tady chceme??

Odpovědět

OMG

17.06.2015 v 14:32 Vojta

Dane prosimte a na ten blabol ze Cirrusy nesmi pristavat na trave jsi prisel kde? Ze zrovna v Letnanech jich leta nejvic a ze by tam byl beton jsem si teda nevsiml. Hrbatejsi letiste nez Letnany tu neni, tak co to je nesmysl zase?

Odpovědět

Výchova pilota v ČR

17.06.2015 v 14:38 Rosťa

Co to je proboha za logiku? Protože chceme vychovat pilota do ČR, aby tu přežil, tak kvůli tomu budeme pro jistotu létat na úrovni křováků? Nebylo by spíš lepší společným působením všech struktur posunout celé naše letectví trochu kupředu - třeba směrem USA, když už se tu dává vzor ctnosti?

Odpovědět

trava

17.06.2015 v 14:50 Lada

No provozujeme sr22 na trave a ne zrovna hitparadni... obcas se uklepe nejakej drzacek na boticce... ale jinak zatim OK... musite umet pristavat :)... samo u nas se take branili stari vlcaci 20-temu stoleti ... ale nakonec si zvykli a sami to ero puzivaji na cestovani, protoze je na to jak delany... ovsem mrskat okruhy s zakem na trave v sr 22 neni podle me realny... treba vsak jsou tu i talentovanejsi lide nez ja a ti to daj i pri vycviku ppl a letadlo za x melounu nerozsvihaj :)...

Odpovědět

Příbram

17.06.2015 v 15:00 Dan

Tráva- byl jsem u diskuse v příbrami kdy někdo nechal botičky na trávě a bylo mi řečeno že provozovatel nechce aby se lítalo na trávu..což je věc provozovatele. Takže omluva za generalizování. Ale jak jsem koupil tak prodávám. Co se týče výcviku: bohužel čechy nejsou usa. Infrastruktura, povrchy, prostory, podmínky, ceny, koncepce výcviku, všechno. Já bych byl první kdo by to chtěl všema deseti ale tomuse nevyrovnaj nikde v evropě natož here. A na tema cirussu bylo tady už napsáno dost.

Odpovědět

"SEP SR20/22 only"

17.06.2015 v 15:03 Michal

Cirrus je letadlo primarne pro cestovani. Ale pokud si nekdo chce delat PPL a litat si pak svojeho Cirrusa, tak by mu v tom nemel nikdo branit. Ale soucasne je treba tomu cloveku rict/da do prukazu omezeni "SEP - SR20/22 only" a pred tim, nez bude litat Z-126 mu vysvetlit a hlavne ukazat, co je to znatelny pokles sil v rizeni pri mensi rychlosti a ze rychlost se da poznat i jinak nez displeje. To z Cirruse nezna - ale pokud bude cely zivot litat akorat Cirruse, tak neni potreba, aby to vedel.

Odpovědět

"SEP SR20/22 only"

17.06.2015 v 15:42 Vojta

Ale vždyť toto už dnes do značné míry funguje. Než vám někdo půjčí letadlo, které jste nikdy nelítal nebo se přeškolujete na jiný typ, tak si s vámi nejprve někdo zalítá, všechno vám ukáže a přezkouší vás z toho, než vám to letadlo svěří. Když přijdu do aeroklubu a řeknu, že chci půjčit zlína a v životě jsem neletěl ničím jiným než cirrusem, tak si mě pořádně proklepnou než mi to půjčí. A tak to funguje i bez nějakého zakazování...

Odpovědět

Paralely

17.06.2015 v 22:29 PPLkar Petr

Na varhanach existuje uz nekolik set let mechanicka traktura (klavesa pevne spojena tahly s ventilem) a nikdo dodnes nic lepsiho nevymyslel. Kdo "vyroste" na elektrice (od klavesy draty), proste neziska cit a horko tezko se pak bude odnaucovat zafixovane chyby, co elektrika schova. Podle mne je veci primarniho vycviku vytvaret a zafixovavat prirozene navyky. A ohledne srovnani s bezpecnostnimi prvky modernich aut to neni az tak na miste - auto mne uz dnes mechanickym razem do volantu upozorni, ze opoustim jizdni pruh, samo zaparkuje a samo zabrzdi pred prekazkou. Cili, abychom to prevedli do letadlove reci, abychom byli na te same urovni bezpecnosti elektronickych systemu, muselo by kazde nove letadlo mit poradny "automaticky odpuzovaci modul od zeme", "automaticky pristavaci modul" a "automaticky zrychlovaci/vyhybaci modul", vse pres senzory a ne GPS, blbuvzdorne, spolehlive a v tisicich moznych kombinaci stavu letadla, terenu a pocasi. A kdyz v aute vsechno selze, je tam jeden jediny pedal, brzda, ktery ovladame pudove. Ale vybrat nebezpecnou situaci v letadle vyzaduje tech pudu vic a vsechny poradne podvedome zafixovane... A jsme zase na pocatku. PS Ale stejne se tesim, az se na Cirrus preskolim, reagoval jsem jenom z pedagogickych duvodu, abych se zastal nazoru, ktery mi nepripada az tak nepodlozeny:)

Odpovědět

Re: paralely

18.06.2015 v 6:06 Vojta

Petre a cetl jste vubec clanek a diskusi? Ze se ESP ve vycviku vypina? Zakaz cirrusu v CR je vyplod jednoho cloveka ktery neni podlozeny zadnou studiji a neresi zadny aktualni problem dnesniho sveta (ze by denne spadlo v cechach 10 cirrusu protoze to ti cirrusovi lemplove neumi ridit jsem si teda nevsiml). A asi s tim nemaji problem ani ve svete kdyz jsme jediny stat na planete zemi ktery takoveto narizeni vydal. Ze by byl nas ucl mistem kde se soustredi nejvetsi letecke kapacity sveta jsem si nevsiml :-D Ale verim ze sami se tak vidi a v tom je zakopany pes :-)

Odpovědět

RE: esp

18.06.2015 v 7:33 čáp

Dane,to bychom tady chtěli, krásný betonový dráhy na každým letišti, jako v Americe. Bohužel, musíme lítat z těch našich tankodromů.

Odpovědět

Psaný text

18.06.2015 v 9:54 Vojtěch

Tahle diskuze je už bohužel druhým případem v nedávné době, kdy si diskutéři nepřečtou, neporozumí, či nechtějí přečíst či nechtějí porozumět psanému textu. Nic přeci nezakazuje výcvik na SR20/22, jak se tu emotivně omílá dokola! Jen se vyžaduje, aby se NĚKTERÉ úlohy odlétaly na jiném typu letadla. A těch úloh je velice málo. Vždyť i nyní je běžné a dokonce doporučené, aby se výcvik PPL létal na dvou rozdílných typech...

Odpovědět

RE: Psaný text

18.06.2015 v 10:46 Michal

Ano,pokud by existovalo PPL - Cirrus only, pak není důvod na tomto letounu omezovat výcvik PPL. Pokud je ale zařazen do třídy SEP land, tak je to něco jiného.

Odpovědět

ucl

18.06.2015 v 15:11 Tomáš

Nepochopitelné pro každého se zdravým rozumem. ESP se dá vypnout. Cirrus je používán ve stovkách leteckých škol, renomovaných akademiích a v zemích se kterýma se co do úrovně letecké "kultury" a leteckého výcviku nemůžeme srovnávat. Ti všichni vědí proč si Cirrus vybrali, u nás však pár úředníků je chytřejších než zbytek světa. Proč někomu omezovat výcvik, osnova co má pilot umět je daná, za kvalitu výcviku zodpovídá škola a za prověření examinátor. Kvalita výcviku není o letadle na kterém se létá, ale právě o škole a instruktorovi. Jako instruktor můžu říct, že u nás je v mnoha školách vyúka tristní, letadla stará, a instruktoři mají minimální nálet, minimální plat a tomu bohužel odpovídající znalosti a přístup. ÚCL by se mělo snažit právě na tomto poli. Ten kdo si koupí cirruse, chce si na něm udělat licenci PPL a létat si například z Brna k moři nepotřebuje odlétat ani hodinu na C172 nebo Zlínu. Lepšího pilota to z něj neudělá, bezpečnějšího také ne a pouze vyhodí peníze.

Odpovědět

Cirrus

18.06.2015 v 17:34 DANB

Tohle UCL muze tezko obhajit. Je pravda, ze mezi SR20 a treba Z126 je propastny rozdil, ale tak to holt je. O tom jsou pak preskoleni na typ. Napriklad na SR 22 trva preskoleni minimalne 5 hodin pokud vim. Neslysel jsem o tom, ze by se nemohl delat ridicak treba na aute s automatickou prevodovkou ( i kdyz treba jsem jen neinformovany). Rozpeti PPL je siroke od cloveka, ktery ho odleta na treneru a stane se z neho vlekar a letec do 100km az po nekoho, kdo ho absolvuje a cestuje po evrope s autopilotem, GPS, rizene lety atd.. UCL tady urcite narazi

Odpovědět

Cirrus vycvik

18.06.2015 v 18:14 Roman

Pro mě bylo velké překvapení jak je pilot při lítání s Cirrusem doslova okolnostmi donucen znát a chápat všechny systémy letadla, umět ovládat avioniku, znát postupy. To letadlo si samo vynucuje aby pilot vnímal energii toho stroje, aerodynamicky čisté, silný motor, rychlé. Svým určením také pilota donutí myslet jako pilot, donutí k vážným úvahám o plánování letu, komunikaci, nakonec pilota přivede k nutnosti udělat si IFR nebo alespoň EIR. Já bych měl jediné pochybnosti u základního výcviku jestli to není pro začátech trochu moc. Ale ukazuje se že to lidi zvládají. A toto říkám z pohledu člověka co začal lítat na Zlinech, mám rád Z226, Z142. Vlekám, lítám akrobačku. Každý letadlo je jiný, každý je k něčemu jinému. Zlíny naučí pilota lítat trochu jinak než Cirrus. Obojí mi ale připadá hodnotné a na vysoké úrovni. Výcvik na Cirrusech který vede certifikovaný Cirrus instruktor je snad to nejlepší co jsem v poslední době viděl.

Odpovědět

RE: Cirrus

18.06.2015 v 20:47 Kang

Dane, jen pro informaci, ridičák na autě s automatem si dělat můžete ale bude to zaznamenáno na zadní straně jako omezení. Asi ale není úplně štastné aby se dělal výcvik PPL s omezením jen na cirruse že? Takže za mě souhlasím s Vojtěchem, zbytečně mnoho povyku, kdo chce odlítá skoro celý výcvik na cirrusu a ty vývrtky si prostě skočí na Zlínu....

Odpovědět

Ostuda

19.06.2015 v 7:32 Honza

Ahoj. Přijde mi, že si trochu pletete demokracii s anarchií (viz. výhrůžky, že toto ÚCL neobhájí). Co si o sobě prosím myslíte? Misto abyste se zamysleli, proč bylo toto nařizení vydáno, tak fabulujete o tom, že je to výplod jednoho vysloužilého úředníka, kterého byste rádi nahradili nějakým mladým borcem z Dopravky. Jen pro vaše info: nařizení vzniklo na základě zkušeností examinátorů s těmito piloty za poslední dva roky. Vymysleli to zkušení piloti a praktici, kterým nikdo z vás nesahá ani po kotníky. Vždy jsem k létání a zkušenostem ostatních přistupoval s pokorou, kterou bych přál i vám všem. Že se nestydíte! Navíc mi ten požadavek vůbec nepřijde nějak náročný nebo omezujíci! Chápu, že mě tady zpranýřujete, ale upřimně od takových "borců" jako jste vy, mě to zas tak nemrzí.

Odpovědět

RE: Ostuda

19.06.2015 v 8:34 PAPA

... a teď ještě prosím ty argumenty těch zkušených pilotů a examinátorů. Možná to my "povl" lépe pochopíme. Kde není dostatek informací a argumentů, tam je prostor pro fantazii. Třeba loby některých škol, které díky tomu získají nové žáky byť jen na skok?

Odpovědět

RE: RE: Ostuda

19.06.2015 v 8:56 Lubor

Tak panáčci. Základním předpokladem, aby pilot přežil následky své letecké činnosti je umět číst a správně vyhodnotuit přečtenou informaci. Již to tu poznamenal Vojtěch v příspěvku "Psaný text" a potvrdil Kang a uzavřel Honza. V podobném duchu se nesla diskuse pod článkem "NTSB nabádá piloty GA k většímu sledování okolního provozu". Ta nepochopitelná zaslepenost některých diskutujících mne zaráží. Vždyť to nařízení v podstatě jen říká, aby se na některé úlohy použil jiný typ. A zeptám se instruktorů praktiků (nikoli teoretiků): "Komu kdy uškodilo mít zkušenost z dalšího - jiného - typu?". Vždyť to tak již děláte! Nebo snad lítáte vývrtky na Cirrusu? Tak se už konečně proberte z té jednokolejnosti a začněte číst a vnímat to co je napsáno.

Odpovědět

RE: Ostuda

19.06.2015 v 9:36 Vojta

Tak že by nám konečně taky UCL přispělo do diskuse, děkujeme :-) Práve proto, že máme demokracii, tak si můžeme dovolit kritizovat co se nám nelíbí. Díky za objasnění, jak toto nařízení vzniklo. Všichni jsme to tak nějak tušili, že to má na svědomí někdo z examinátorů, protože to je již dlohodobě bolavá pata celého UCL. Bohužel pro UCL jsou to ti "velvyslanci", s kterými přijdou všichni piloti dříve nebo později do styku a na základě této životní zkušenosti (často velmi tragické) hodí celé UCL do jednoho pytle. Upřímně bych byl mohem raději, kdyby pravidla nastavoval "nějaký mladý borec z dopravky", který létá na moderních letadlech, viděl celý svět a ví, jak se to dělá i jinde. Navíc zvládá základy slušného chování a není to cholerický sprostý arogantní buran, hrající si na boha, což plyne z jeho výjmečnosti, že se ocitl na vyvoleném místě examinátora. Jestli se ty 3 examinátoři, nebo kolik jich je, nejsou schopni naučit lítat s Cirrusem, přečíst si jeho příručku, jak se vypíná ESP, tak na těch místech nemají co dělat nebo si sežeňte kolegu "mladého borce z dopravky", který bude ty přezkoušení na Cirrusech dělat a nevymýšlejte ptákoviny, že vývrtky se budou létat na Zlínech. Cessna snad smí dělat vývrtky nebo co? A pak tu něco povídejte o tom, že jsou to ti nejlepší z nejlepších. Žabky na pramínku to jsou...

Odpovědět

RE: RE: Ostuda

19.06.2015 v 10:07 Honza

Ááá, tak to ses Vojto pěkně vybarvil. Očividně jsi jeden ze řady zhrzených pilotů, co měli potíže s přezkoušením u examinátorů. Něco neumíte a je to vina arogantního examinátora! Víš, co to je za lidi a jaké mají zkušenosti? Asi moc ne... Nedivím se, že to pak máš na zkouškách těžký. Jelikož si držím platný SEP/IR a FI(A), tak jako skoro každý absolvuji ročně přezkoušení. Nikdy jsem se s žádným arogantním chováním nesetkal a nikdy jsem neměl potíže, a to bych řekl že nejsem žádný Ernst Udet. Ty jsi bohužel přesně zástupce mládé progresivní jávšeumímvlezteminazáda generace a podle toho to dnes ve vzduchu vypadá. Čekají nás těžké časy! Navíc neumíš číst! O vývrtkách na Zlínech či Cessnách tam není ani slovo! Solidní školy dnes žakovi, co létá třeba zrovna jen na Cessně alespoň zajistí, aby si zažil vývrtku, ať už na letounu nebo na kluzáku - i třeba mimo osnovu. Jen pro jeho lepší vzdělání! To je problém při výcviku v Cirrusu si udělat výlet někam, kde akrobatí a svézt se? Když už o těch vrtácich tolik mluvíte...

Odpovědět

RE: RE: RE: Ostuda

19.06.2015 v 10:28 Lojza

Ale proč to nařizovat? Kdo chce ať si nalétá akrobacii, vývrtky, spirály, kriticky malé rychlosti letu, skok padákem a jiné kde chce a s kým chce a klidně měsíc před tím než si koupí svého Cirruse a začně PPL výcvik (před tím může mít tisíc hodin na ULkách třeba)...Proč to nařizovat do PPL osnovy a v jednom výcvikovém zařízení? Navíc to není vina letadla...Když už ÚCL mělo vydat doporučení, jak to (PPL výcvik na Cirrusech) dělat a proč a na jakých typech odlétat to a to a jestli v létě nebo zimě ;-)

Odpovědět

RE: RE: RE: Ostuda

19.06.2015 v 12:52 PAPA

Je možné, že jsem něco přehlédl a je to moje vina, ale co nějaké konkrétní argumenty pro toto doporučení? S čím se examinátoři potkávají? Co podle nich dělá pilotům při přezkoušení problém? Rád bych se přiučil a pochopil určitě dobrý záměr.

Odpovědět

Dvě různé otázky

19.06.2015 v 16:00 Tomáš

Myslím, že se tu trochu míchají dohromady dvě otázky. 1. čistě odborná otázka - Je dobrý nápad odlétat základní výcvik od začátku do konce na Cirrusu? 2. je taková spíš už politická - Má ÚCL zakazovat létání konkrétních úloh na konkrétním letadla? K první otázce - sám Cirruse nelétám, takže o jeho vlastnostech mám informace jen zprostředkované. Když si ale vezmu, jaké chyby vídám u svých žáků, tak si úplně neumím některé z nich představit, jak by zvládali od začátku takové letadlo, takže bych osobně se svými žáky začínal výcvik na něčem jiném. Na druhou stranu připouštím, že to může být jen mou neznalostí toho letadla a neodsuzoval bych nikoho, kdo to dělá jinak. I přes to si ale myslím, že odpověď na druhou otázku je, že ÚCL by neměl zasahovat do toho, na jakém letadle se má nebo nemá která úloha létat. Cirrus je SEP, nevyžaduje typovku kvůli komplexnosti, úplně stejně, jako Lamborghini nebo Ferrari můžete řídit s řidičákem sk. B a tedy v obou případech je možné zmíněné typy použít ve výcviku / autoškole. Že dělat autoškolu na Lamborghini asi není dobrý nápad tak nějak cítíme nejspíš všichni, nicméně když by jí někdo prošel a byl by schopen úspěšně složit zkoušku, tak si myslím, že státu není nic do toho, jestli jezdil autoškolu ve Fabii, nebo pro mě za mě třeba v Trabantu. Chápu, že examinátorům není příjemné, pokud mají zkušenost, že výcvik na určitém typu nedává žákům ty správné návyky, a musí je kvůli tomu vyhazovat od zkoušek. Na druhou stranu si nemyslím, že je správné, aby kvůli tomu státní úředník shora rozkazoval, na čem se (ne)mají některé úlohy létat (vydat doporučení - ať už formální či neformální - bych naopak bral za projev dobré vůle úřadu). A když už, tak ta definice měla být na základě vlastností letadla, které jsou pro dané úlohy na závadu, ne takto bezprecedentně diskriminačně podle výrobce. Pochybuji, že Cessna Columbia by pro tyto úlohy byla vhodnější a do kategorie SEP spadá i celá řada dalších letadel, které jsou z různých důvodů pro základní výcvik možná ještě méně vhodné než ten Cirrus. Dostal jsem už např. v zahraničí do ruky žáky, kteří svých prvních 30-50h odlétali na An-2 a sice díky tomu uměli ovládat Andulu, ale jinak byli i s touhle "náloží" výcvikových hodin tak na úrovni našich žáků po prvním sóle.

Odpovědět

RE: Dvě různé otázky

19.06.2015 v 17:15 Lubor

Předesílám, že nepracuji na UCL ani pro UCL. Znovu jsem si otevřel ten odkaz na ono nařízení. Píše se tu doslova: "... alespoň část letových úloh...". Znamená to, že ne všechny, tj. Cirrus se nezakazuje. Dále čtu: "... samotná zkouška dovednosti ... může být provedena na letounu SR20/22 Cirrus", tj. ani examinátoři se nebojí s Cirrusem létat zkoušky a dotyčný bude muset předvést celé spektrum dovedností jako jakýkoli jiný student. Co to znamená pro pozorného čtenáře? Tomáš to již nakousnul s tou Andulou. Na složitějším typu jako Cirrus je to tomu žákovi bude trvat mnohem déle pochopit a dostat ho do ruky. Vnímám Cirrus jako éro spíš pro pokračovací výcvik, kdy už pilot má na čem stavět, než pro vytváření základních návyků. To nařízení chápu tak, že se snaží říci: "chlapci, odlétejte s tím elévem alespoň tyto kritické úlohy na mašině, která výrazněji a včas varuje, ať si vytvoří základní spektrum vjemů/návyků, které pak na "rychlíkovi" bude moci lépe porovnat a včas identifikovat, že je něco blbě a něco s tím i udělat dřív, než ho ta mašina z toho začne tahat sama a on zase nebude vědět proč". Sám jsem zvědavý, jestli se úřad ozve a poskytne nějaký komentář.

Odpovědět

O kolik pilotů jde?

19.06.2015 v 22:19 Pavel

A jaký je vlastně počet pilotů, kteří v roce 2014 dělali výcvik pouze SR20,22, že je tu kvůli tomu takový šrumec?

Odpovědět

Proč ne ?

19.06.2015 v 23:45 Michal

Osobně si myslím, že je to dobrý nápad. Všichni tady působíte jednotvárně, vždyť nikdo nezakazuje celoplošně létání výcviku na Cirrech. Pouze základní výcvik, a to je snad špatně ? Myslím si, že pilot by měl začínat na co nejjednodušším stroji, aby se naučíl základům, a až poté na to přidávat zbytek, až se ke konci ocitne na moderních strojích, jak tady s radostí apelujete. A co je na tom špatně prosímvás ? To podle vás má být pilot od začátku naučená loutka, co bude pouze hypnotizovat horizont přes půlku palubky, a akorát mačkat trim na sidesticku ? Proč nezačít na něčem, co ani ten horizont nemá ! Basic přístroje, výška, rychlost, otáčky, kompas, vario - Stačí, a horizont pěkně přirozený. Tyhle základní zkušenosti už pilotovi nikdo nevezme a budou se jen hodit. Opravdu furt nechápu co máte za problém, u některých jedinců zde mám pocit, že jediný problém mají s UCL/CAA obecně, a cokoliv co vypustí musí být prostě špatně..

Odpovědět

Proc ne? Protoze pro to neni duvod

20.06.2015 v 9:24 Vojta

Vsechny ulohy v PPLku muzu zaletet i na Cirrusu. Navic se naucim ovladat mnohem sofistikovanejsi letadlo a hned treba i v ramci vycviku letat do zahranici. To je ale asi nad moznosti uvazovani nekterych diskutujicich, pro ktere horizont udalosti konci 30 km od domovskeho letiste. Hold pokrok nezastavis. UCL nema do vyberu letadla na vycvik co kecat. Jednou je schvalene a basta fidli. Nemuzou se na UCL divit, ze si odborna verejnost nad jejich vyplodem tuka na celo. Kor kdyz vime jakym zpusobem toto narizeni, ktere nema ve svete obdoby, vzniklo. To uz tady taky padlo.

Odpovědět

RE: Proc ne? Protoze pro to neni duvod

20.06.2015 v 13:24 Michal

Ano odletět se dá všechno na všem, zvláště na papíře a když se za to patřičně zaplatí.... A o tom to všechno je. A hlavně létat v rámci výcviku do zahraničí, když ještě ani poradně nevím jak se letadlo řídí. Přesně to odpovídá představám některých lidí o tom jak se (ne)dělá výcvik. Naštěstí jsou tu i ti normální.....

Odpovědět

Slušnej oddíl

20.06.2015 v 15:18 Petr

Naštěsti jsou i ti normální? A kdo to vlastně je? Vážení přátelé, já si nemůžu pomoct, ale diskuze u Cirrusů mě vždycky dokáže zvednout ze židle. Sám Cirruse létám (20, 22 i 22T), šel sem na něj až po necelých 100 hodinách a ač užnávám, že tohle éro neni uplně sranda ze začátku, nikdy bych nepovažoval za nutný, aby bylo komukoliv bráněno na něm odlítat kompletní výcvik. To éro je rychlý, trochu šložitější než Trenér nebo Cessna a o dost čistší, ale rozhodně neni nijak záludný a chová se naprosto standardně. Mýtus o tom, že neumí vybrat vývrtku jinak, než bagrem, je vyvrácen a lamentování nad padákem je pěkná hloupost, protože do průseru se můžeme jednou dostat uplně všichni. Michale a co je na tom, že by si někdo ve výcviku PPL lítal do zahraničí? V osnovách je základní pilotáž, stejně jako navigační lety a pokud někdo zvládá základní pilotáž a má na to (nemyslím jen finančně, protože lítat s Cirrusem není levná záležitost), aby doletěl do zahraničí, celý to odkecal a dostal se zase zpátky, tak má úžasnou zkušenost z výcviku navíc a brát to jako opak mi přijde těžce zpátečnický. Osobně mi přijde, že plno lidí na Cirruse nedosáhne, tak zde budou šířit mýty a polopravdy, stejně jako považovat sidestick jako tyčku z pekel a vyvážování do všech směrů jako hodno upalování za kacířství. Vážení, doba jde dopředu! Dnes se nelétá pouze o víkendech s vydaným příkazem k letu, kdy musí celý aeroklub v pozoru salutovat u startování první vrtule. Prostory se rozšířují, letadla se zrychlují a nároky na pilota sou větší. Cirrus je navíc éro, co vám velice pomůže! Je tu plno lidí, pro které se vychloubání tím, že jsou piloty, nekončí na hranici ATZ v neděli za CAVOKu a ať to sou piloti Rockwellů, Corvalisů, Mooney, anebo třeba Cirrusů a není jejich problém, že "normální" zbytek jim bude závidět, anebo jimi opovrhovat. Doba zakazování a přikazování už tu byla dost dlouho a takto diskriminovat jednu z nejlepších značek v SEP třídě je čistá krátkozrakost.

Odpovědět

RE: Slušnej oddíl

20.06.2015 v 17:31 Michal

Neberte mě špatně, já proti Cirrusu zdaleka nic nemám, sám se Na něj teď přeškoluji, já jen nechápu proč je zde většina tak rozčílených. A taky nemám nic moc proti výcviku na něm, jen říkám že není na škodu začínat na jednodušších letounem, třeba i blbých 5 hodin, aby se pilot naučil základním návykům, pocitům a reakcím. Je to jen pro pilotovo dobro. Neříkám ale, že je zrovna správné aby to někdo narizoval, jen nechápu nad čím jsou tu diskutující rozčílení. Jestli nad tím nařízením, nebo nad tím co je nařízeno. A abych se vyhnul nedorozumění, já osobně jsem autorem pouze prvního příspěvku mého jména :) proti létání do zahraničí taky nic nemám, naopak jsem několik takových letu sám ve výcviku absolvoval a je to skvělá zkušenost.

Odpovědět

pokrok

20.06.2015 v 19:12 will

celkem náznak nutné budoucí diskuse. Blbuvzdorná technika se bude stále více přesunovat I do malých letadel. Pomalu je nutno začít uvažovat o dvou směrech kvalifikací. 1) Komplexní pilot 2) Řidič blbuvzdorného, cestovního samoletu, s objemem výcviku na úrovni autoškoly. I z výše uvedené diskuse je zřejmé, že pro řadu lidí bude v případě existence samoletů 100 let používaný systém výcviku historickým přežitkem a budou preferovat snažší cestu... Takže rozdělení by mělo zvýšit dostupnost samoletu pro tuto kategorii lidí a garantovat, že následně nebudou mít přístup do mechanických, nebo nedejbože historických letadel. Osobně jsem I za to, aby profi pilot I nadále musel základní výcvik povinně projít na plně "mechanickém" letadle.

Odpovědět

Cirrus

20.06.2015 v 20:10 Martin

Dobrý den, se zákazem úplně tak nemůžu souhlasit. Pokud žák co lítá výcvik na cirrusu a hodlá na něm lítat i po výcviku, tak si myslím že létání celého výcviku na něm je pro žáka lepší než hrkat na letadle které po výcviku už nikdy neuvidí a nebude v něm chtít lítat. Je to svobodná volba každého. Cirrus lítá rychle ,ale umí i pomalu je to jen o technice pilotáže a pokud není žák úplné poleno tak se to bez problému naučí. Je to stejné jako kdybych zakázal lítat na z42 protože se hůř vybírá z vývrtky jak 142 a mnoho lidí se na nich zabilo. Pokud instruktor učí správnou techniku pilotáže je to bezpečné letadlo jako každé jiné. Ale pokud je pilotovi i instruktorovi na okruhu kulička ukradená tak spadne s každým letadlem ne jen s cirrusem. Myslím že by se měl každý rozhodnout sám jestli se cítí na cirruse nebo na c172 nebo zlína. A pokud to žák neodhadne, měli by promluvit zkušenosti instruktora s výběrem vhodného typu. Co se týče ve výcviku letět do zahraničí v nějakém tom navigačním letu. Tak pokud se udělá solidní příprava, aby si z toho ten žák vzal co nejvíce, tak si myslím že to je perfektní zkušenost. Jestli místo Brna řekne že vidí Vídeň tak na tom není nic špatného když se do toho přidá anglická komunikace a podání letového plánu. Pokud žák dostatečně po výcviku letoun neovládá nemůže ho examinátor pustit to je jasné, ale jaký je to typ to si myslím že je jedno. V Rusku se lítá ppl na L29 nebo Yak52 a lítají ho tam i ženy. Si to představte jít na sólo v L29 :) Ať si lítá každý na co se cítí a baví ho to. Letu zdar!

Odpovědět

RE: RE: Ostuda

21.06.2015 v 0:50 Tom

To myslíte, Vojto, fakt vážně? S examinatory z UCL jsem odlétal CPL, FI a každoročně IR. Aroganci jsem nezažil a pokud jsem musel zkoušku opakovat - no, meli pravdu, bohuzel. Jejich ukolem neni byt přátelsky a servilni, jejich zodpovědnosti je posoudit, zda uchazeč potenciálně nepředstavuje nebezpečí pro sebe i pasazery. Na to nemusí litat A380. Za sebe mužů říct, ze z kazdeho setkání s někým, kdo ma vic nebo i jediny druh zkusenosti jsem si vzdycky neco odnesl. A myslíte, ze je nejaka prdel si sednout do masiny s prezkusovanym, ktereho vidim poprvé v životě, nevim, jak se zachová a nechat si předvést jak umí vyvrtku? Kdyz nevim, jestli mi nezpanikari a nebudu se s nim rvát o knipl?

Odpovědět

examinátoři ÚCL

22.06.2015 v 12:47 JulianneW

ráda bych řekla, že jsem v době nedávno minulé odlétla tři přezkoušení - IR/SE, CPL a MEP/IR a examinátor ke mně byl absolutně korektní a velmi si toho vážím. Jak zde bylo řečeno, není úplná legrace sednout si do letadla s někým, koho vidíte poprvé. Na SR 20/22/T jsem přešla v době, kdy jsem měla nálet 53 h, po PPL, které jsem dělala na C172S. Za sebe mohu jen říci, že si nejsem jista, zda bych byla schopna naučit se létat na letadle, které je dvakrát rychlejší, než ta Cessna. Mám dnes na Cirrusech asi 160 h a kdo je také létá, bude se mnou souhlasit, že se člověk musí naučit mnohem rychleji a mnohem dál před letadlo myslet. K vhodnosti, respektive nevhodnosti těch letadel na základní výcvik se neumím vyjádřit jinak, než takto: C172 dosedá při rychlosti cca 40-45 kt, SR22T při cca 70-75 kt. Je to tedy zřejmě otázka individuálních schopností každého žáka.

Odpovědět

Výcvik na SR22

23.06.2015 v 17:34 Marek Babic

Ahoj Piloti! Chtěl jsem se do této diskuze nějak nezapojovat, ale přeci jen okrajově. Cirrus SR20/SR22/SR22T je normální letoun s běžnými letovými vlastnostmi. Na letounu se dá úplně normálně cvičit lety na minimální rychlosti i pády (dokonce bych řekl, že letoun má perfektní vlastnosti pro nácvik těchto prvků při výcviku PPL). Fakt, že Cirrus doporučuje při nouzovém přistání, kdy není možné přistát na dráhu použít CAPS (jako jistější způsob záchrany životy) neznamená, že se na tomto letounu nedá provést nácvik nouzového přistání v rámci úplnosti výcviku. Myslím, že největší a nejmladčí flotilů letounu Cirrus SR22/SR22T provozuje moje společnost na LKLT a lítáme po všech travnatých plochách. Za 4 roky provozu uděláme občas pár drobných oprav na botičkách za pár tisíc aby vypadali jako nové. Létáme na všechny travnaté letiště v ČR. Spoustu názorů o tom, že letoun je nebezpečný nebo není vhodný pro výcvik PPL, popřípadě že se nedá létat s travnatých ploch, atd. vychází typicky od lidí (stejně jako toto nařízení s pochybným smyslem, platnostní a účelem), kteří na těchto letounech nelétají / neumí létat a dáne problematice absolutně nerozumí. S Pozdravem. Marek Babic (Cirrus Standardized Instructor Pilot 2011-současnost, 1500h na Cirrus SR2X).

Odpovědět

Pokrok nezastavíš

23.06.2015 v 18:53 Jiří

Za pár let nám vůbec nepřijde divné, že v letadlech nebudou "budíky", ale "obrazovky". Asi jsme na přelomu doby. Cirrus je prostě letadlo jako každé jiné se svými vlastnostmi. Jestli se někdo chce učit na 152 jeho volba, jestli chce Cirruse zase jeho volba. A každý pilot ví, že každé letadlo má svoje a to mu je třeba dát. Mě osobně nejvíce času zabralo dostat pod kontrolu "obrazovky" neb jsem budíkový typ. A samotné létaní ? Nádhera! Kdybych nemusel nálétat 5 hodin, tak 2 hodky prostě stačí - včetně přistání v Táboře a Mladé Boleslavy. Ale je to jiné létání, je to létání budoucnosti. Cesnam a Zlínům odzvonilo. Prelezme tedy z tech "trabantů" do "superbu". A nostalgické létání/trmácení na 152 je také létání. Lidé na ÚCL otevřete oči, jinému světu - jinému létání.

Odpovědět

re: pokrok nezastavíš

23.06.2015 v 21:09 Pavel Kříž

To Jiří: Já si naopak vůbec nemyslím, že Zlínům odzvonilo. Spíš budou dva tábory lidí. Jedni budou chtít létat co nejjednodušeji z místa A do B, a ti si tím pádem koupí něco, co bude řídit za ně a oni si v klidu cestou budou hrát na tabletu piškvorky, a pak ti druzí, kteří mají potěšení ze samotného řízení čehokoliv. At´už Zlína, Ull, nebo warbirda. Někdo má prostě rád vdolky a druhý holky :-)

Odpovědět

RE: re: pokrok nezastavíš

24.06.2015 v 11:33 Jiří

Ano, a tak to je - nemáme žádný rozpor, každého je to volba zda holky nebo vdolky. Já mám rád v životě oboje - a věřím, že nás je více. Naše diskuse potvrzuje to, že UCL svým zastaralým a naprosto nelogickým názorem - neexistují odůvodnitelné argumenty proč nevést výcvik na Cirrusech. A jestli kvalifikace PPL začne na typu Cirrus, tak na 152 stačí 2 okruhy. A když je to naopak - začně na 152 ? Asi podstatně více. Tak co je správné?

Odpovědět

Bouře ve sklenici vody

26.06.2015 v 10:49 Jonatan

Tak přesně mi tahle diskuse o "ničem" připadá. To "nařízení" je vlastně doporučení - alespoň tak to chápu já. A podle mě rozumné. Každé letadlo chce svoje. Velmi mě rozčilují názory, které shazují "ty ostatní". Tuhle diskusi by měl někdo smazat. Celou. Myslet si, že "když uřídím" letadlo, které má nějakou "pověst", tak v si letadle s pověstí "krotké kočičky" nemůžu ublížit je nejlepší cesta na stránky služebního tisku.

Odpovědět

Jde o princip

27.06.2015 v 6:58 Vojta

Kdyz zahajim vycvik na Cessne 152 urad me zadnym prikazem nenuti odletat par hodin na Cirrusu abych se naucil ovladat i poradne letadlo v kategorii SEP se kterym se muzu po vycviku setkat. A stejnou logikou by mel. Kdyz zacnu vycvik na Z142 urad me nenuti odletat par hodin na Cessne abych se seznamil i s ni a byl na ni po vycviku pripraven. Jenom kdyz bych chtel letat vycvik s Cirrusem ktery je pro vycvik schvaleny a bezne se na nem cvici piloti musim se uz ve vycviku preskolit na jine letadlo. Zbytecne. Urad zde narouboval nesmyslne narizeni do systemu ktery normalne funguje i bez jeho prikazu a narizeni. V zajmu kazdeho provozovatele je preskolit pilota na dany typ letadla s kterym chce letat. Tak to funguje naprosto dostatecne. Cokoliv navic je zbytecne. A zpusob jakym toto narizeni vzniklo, kdy o tak zasadni veci nerozhoduji statistiky, studie, verejny zajem a praxe ale svetonazor jednoho examinatora ktery nesnasi Cirruse je opravdu napovazenou. Takhle UCL nemuze fungovat a je dobre ze se proti tomu tady lidi ozvali.

Odpovědět

Přidat komentář