AIR TEAM - avionika a přístroje pro létání
Facebook Twitter Google+ YouTube RSS E-mail

Chabě provedené ILS přiblížení příčinou nehody B747 v Biškeku

9. února 2017
Autor: Tomáš Doležal, 1 příspěvků, celkové hodnocení článku: 3,6
Klíčová slova: Rubrika: Krátké zprávy


Minulý měsíc jsme vás informovali o nehodě Boeingu 747-400 v Kyrgyzstánu. Krátce po nehodě byly zajištěny letové zapisovače a bylo zahájeno vyšetřování. Podle dosavadních zjištění za nehodou stálo pravděpodobně nedodržení kontrolních postupů při ILS přiblížení, které posádka prováděla vysoko nad správnou sestupovou rovinou. Informoval o tom server Aviation Herald.

Ruský úřad civilního letectví Rosaviatsia podle Aviation Herald uvedl, že letoun prováděl CATII ILS přiblížení na dráhu 26. K nehodě došlo v 7:18 hodin místního času, za tmy (slunce v Biškeku v den nehody vycházelo v 8:29) a špatné dohlednosti. Během ILS přiblížení posádka pravděpodobně nesledovala pozorně svoji výšku vzhledem k vzdálenosti od letiště a letoun se pohyboval vysoko nad sestupovou rovinou. V bodě final approach fix se nacházel 650 stop nad ní, bez indikace zachycení v sestupové rovině. V 3 400 stopách posádka krátce přerušila klesání. Ve vzdálenosti 0,8 NM od prahu dráhy se letoun ocitl v oblasti signálu falešné sestupové roviny s 9stupňovým úhlem klesání a letoun začal opět sestupovat.


Foto Aviation Week

Bohužel posádka patrně nedodržela postupy pro ILS přiblížení a neprovedla řádnou kontrolu přístrojů, především pak nebrala v potaz, že aktuální výška vzhledem k vzdálenosti od prahu dráhy neumožňuje bezpečné přistání, protože nadmořská výška letiště v Biškeku je 2 055 stop. Letoun nadále klesal nad a vedle správné sestupové trajektorie. Při ohlášení výšky 100 stop nad terénem neměl kapitán vizuální kontakt a rozhodl se přistání opakovat. TOGA bylo započato ve výšce 52 stop nad terénem, což už bylo příliš pozdě. Necelý kilometr za dráhou a asi 60 metrů mimo její osu došlo k prvnímu kontaktu se zemí, proražení betonového plotu, odrazu a následnému pádu letounu do vesnice provázeného požárem. Zničeno bylo 38 domů, o život přišla čtyřčlenná posádka a 35 místních obyvatel.


Foto Aviation Herald

Pro zvýšení bezpečnosti na základě této nehody vydal úřad Rosaviatsia doporučení, v kterém apeluje na posádky, aby při ILS přiblížení prováděly pozorně kontrolu svojí vzdálenosti a výšky na všech kontrolních bodech a aby v případě, že nemají vizuální kontakt ve výšce rozhodnutí, zahájily opakování neprodleně. Službám řízení letového provozu pak doporučuje informovat posádky v případě významné odchylky od správné sestupové roviny, zejména pak za zhoršené dohlednosti.







Jak oznámkujete tento článek?

Aktuální skóre: 3,6

Jako ve škole, 1 nejlepší, 5 nejhorší.

+
1
2
3
4
5
-


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů
Celkem 1 příspěvků. Dodržujte prosím tato jednoduchá pravidla.

sestup na UCFMKarel Mündel 15. 2. 2017 12:28:00Odpovědět
Mám osobní zkušenost s letištěm Bishkek Manas a to co se píše v článku zní rozumně. Nemám sice zkušenost se zachycením falešného laloku G/S, nebo LOC, ale přílet od východu je výškově omezen kopcovitým terénem a obvykle se přilétalo "vysoko" vzhledem na zpožděné instrukce ATC ohledně dalšího klesání. Bylo třeba letět pomalu a s předstihem konfigurovat letadlo do přistávací konfigurace z důvodů "strmějšího" klesání pro včasné dosažení výšky středního přiblížení. Zkazit se to dalo i za VMC, natož za LVO!!

Přidat vlastní zkušenost

Přečtěte si prosím pravidla pro příspěvky

Jméno: Předmět příspěvku:

Ochrana proti spamu - připočtěte k číslu 5 pětku a výsledek zapište do tohoto políčka:

   Adresa autora: 54.92.201.2 xxx
Správné úsudky se dělají na základě zkušeností. Zkušenosti bohužel vznikají ze špatných úsudků.
naltrexon dosierung naltrexon wirkung naltrexon og campral

Přehled leteckých simulátorů v ČR





 





Máte připomínku nebo námět k Aerowebu?
Budeme potěšeni za každý váš námět nebo připomínku. Stále je co zlepšovat :-)


Číslo publikace ISSN 1801-6847. Copyright (c) 2005-2014 Aeroweb.cz. All rights reserved.
Server provozuje společnost Mavisys, s.r.o.