Do PMČR mluví i počasí

28.05.2010

Do PMČR mluví i počasí
Do PMČR mluví i počasí (Zdroj: Aeroweb.cz)

Na 17. plachtařském mistrovství ČR si po dvou platných disciplinách výborně vedou letkovští piloti. V klubové třídě je na prvním místě juniorský reprezentant Miloslav Cink s 1540 body, který se do vedení posunul ve druhé, pondělní úloze z úvodního 9. místa. V patnáctimetrové třídě je aktuální vicemistr Evropy Roman Mraček třetí (1635 bodů, v obou disciplinách obsadil rovněž třetí místo).

Když úřaduje počasí

Ve druhém soutěžním dni plachtaře potrápilo počasí, čtrnáct závodníků se nestihlo vrátit zpět na letiště a přistáli v terénu neboli „v poli“. Přistát do terénu musí umět každý plachtař. Závody kluzáků totiž obvykle trvají čtrnáct dní, během nichž je možno uletět maximálně 12 disciplin. Aby byla soutěž platná, musejí být platné minimálně čtyři discipliny. Organizátor se snaží vypisovat trať každý den, což závisí na meteorologických podmínkách. Tratě jsou v českých meteopodmínkách voleny v rozsahu 100-500 km. Závodníci jsou v disciplině bodováni podle rychlosti, které dosáhli, nebo pokud přistanou v terénu, podle vzdálenosti, kterou uletěli.

Jsou-li podmínky obtížnější nebo se počasí během dne zhorší, závodníci chtějí uletět co nejvíce kilometrů z plánované trasy. Neumožní-li jim počasí doletět na cílové letiště, přistanou v terénu. Umění a znalost přistání do terénu jsou jednou ze základních podmínek úspěšné účasti na závodech. Znalost přistání v terénu netrénují pouze závodníci. Je to součást výcviku pro získání průkazu pilota kluzáku.

Plachtař, který klesne pod výšku 500 metrů nad terénem, si musí dle plachtařských předpisů vybrat vhodnou plochu pro přistání v terénu. Větroně jsou pro přistání v terénu i konstruovány. Současné typy lze rozebrat a opět složit za asistence obvykle jednoho pomocníka během pěti minut. K přepravě slouží speciální transportní vůz tažený za automobilem (v plachtařském slangu tranďák či penál).

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář