Ministerstvo posvětilo výstavbu paralelní dráhy v Ruzyni

28.10.2011 3 příspěvky

Ministerstvo posvětilo výstavbu paralelní dráhy v Ruzyni
Ministerstvo posvětilo výstavbu paralelní dráhy v Ruzyni (Zdroj: Aeroweb.cz)

Ministerstvo životního prostředí včera vydalo souhlasné stanovisko k vybudování vzletové a přistávací dráhy s označením 06R / 24L na ruzyňském letišti, a to z hlediska vlivu stavby na životní prostředí. Takzvané stanovisko EIA však přidává 71 podmínek k budoucí výstavbě a provozu, mezi nimiž dominuje uzavření celého letiště v nočních hodinách.

„V noční době od 24:00 do 05:29 bude úplně zastaven letecký provoz; poslední koordinace bude na 23:30; doba mezi 23:30 až 23:59 bude vyhrazena pouze pro zpožděné přílety nebo odlety (pro celé letiště Praha – Ruzyně po uvedení záměru do provozu),“ stojí v bodě 49 stanoviska EIA. To sice znamená ústup okolním stěžovatelům, avšak z provozního hlediska nejde o výrazné omezení. Nařízení se dotkne dle odhadu Letiště Praha asi 40 pohybů, které budou s ohledem na něj přeplánovány na dobu mezi 22. hodinou a půlnocí, případně mezi půl šestou a šestou hodinou ranní.

Pražské letiště bude limitováno počtem 780 pohybů v denní době (6–22 hodin). Dle stanoviska musí i nadále zůstat plně koordinovaným letištěm (nutnost slotů pro přílet a odlet) a musí aplikovat pozemní postupy CDM (Collaborative Decision Making) minimalizující dobu běhu motorů na zemi. Další leteckoprovozní podmínky upravují zejména dodržování standardních příletových a odletových tratí (SID a STAR) a jejich přesné dodržování za účelem maximálního snížení hluku v přilehlých obcích.

Stanovisko EIA je nutným podkladem pro správní úřady vydávající povolení k realizaci samotné stavby. Kromě vydání vlastního stanoviska se ministerstvo muselo též vypořádat s více než 3 600 připomínkami a podněty z řad stěžovatelů a jiných dotčených subjektů.

Kompletní znění stanoviska EIA najdete ZDE!

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

logika?

29.10.2011 v 13:37 Pavel

Takže budeme přesně dodržovat STARy (vypadající spíš jako transitions), nebudeme lítat zkratky, takže na zemi omezíme hluk, ale spálíme více paliva a vypustíme více emisí? Jasně, přesně to je potřeba!

Odpovědět

logika!

30.10.2011 v 14:28 Radim

Klid, někdy je lepší letět celý publikovaný přílet (není-li nesmyslně dlouhý) a klesat hezky na volnoběh, než odhadovat, zda bude short-cut nebo ne, a pak se plazit v horizontu v 5000ft...

Odpovědět

Z jiného úhlu

01.11.2011 v 7:03 Jirka

Z pohledu pilota bych souhlasil s Radimem. Před několika lety jsem si vyzkoušel na simulátoru řízení letového provozu na několika rušných sektorech v USA. Vzpomínám si, že možnost poslat letadlo zkratkou mi výrazně ulehčovala práci hlavně při řazení letadel do fronty na přiblížení z několika směrů. Každou chvíli se stávalo, že by se 2 letadla přilétající odjinud setkala příliš těsně u vstupního bodu STAR. Pak byla zkratka nejjednodušší a nejekonomičtější možnost, jak předejít dealu a současně využít mezeru ve frontě a rychleji tak "čistit nebe". Přísnější podmínky tedy zřejmě budou znamenat vyšší zátěž řídících. Pokud jde o hluk, obávám se, že úpravy trasy příletů nijak výrazně neumlčí stěžovatele. Šum klouzajících letadel je zanedbatelný s hlukem při vzletu nebo zahájení stoupání. Nedávno jsem byl služebně v Tursku severně od Prahy a v pravidelných intervalech jsem nerozuměl vlastním slovům, když odlétající éro schované už v mracích ocasem ke mně zatopilo.

Odpovědět

Přidat komentář