Český letecký průmysl brzdí nedostatek odborníků, říká prezident SČLP

25.09.2015 2 příspěvky

Český letecký průmysl brzdí nedostatek odborníků, říká prezident SČLP
Český letecký průmysl brzdí nedostatek odborníků, říká prezident SČLP (Zdroj: Aeroweb.cz)

Tržby tuzemských společností sdružených ve Svazu českého leteckého průmyslu (SČLP) zaznamenaly v minulém roce téměř 15% nárůst oproti roku 2013 na hodnotu 13,5 miliardy korun. Jen nepatrně nižším tempem rostl i počet pracovníků v oboru, rychlejší růst nicméně omezuje nedostatek kvalifikovaných pracovníků, uvedl prezident SČLP Ing. Ladislav Šimek. Podobná slova nedávno použil i většinový vlastník tuzemského výrobce leteckých konstrukcí LA composite Ing. Zbyněk Zavadil.


Prezident Svazu českého leteckého průmyslu Ing. Ladislav Šimek / Foto sclp.cz

Pan Šimek označuje za tahouny světového leteckého průmyslu společnosti Boeing a Airbus. Ty vytvářejí dodavatelské řetězce, do kterých se podle jeho slov české společnosti dokáží úspěšně začleňovat. Právě v tom vidí základy úspěchu mnohých firem, spíše než v nabízení finálních produktů; ten umějí poskytnout v podstatě jen Aircraft Industries se svým letounem L-410 a Aero Vodochody v podobě L-39. Oproti západním zemím těží tuzemské společnosti z nižší ceny práce, zatímco dokáží nabídnout produkty na špičkové úrovni.

Jejich Achillovou patou je však nedostatek kvalifikovaných pracovníků způsobený menším tuzemským trhem a specifickými nároky v oboru. Právě proto Svaz spolupracuje rovněž se čtyřmi vysokými školami, například pražským ČVUT, a s řadou středních škol. Ty studentům nabízejí kromě finančního ohodnocení cenné zkušenosti, praxi a možnost budoucího zaměstnání. 

"Problém není pouze v tom mít dostatek žáků, ale mít také dostatek žáků na požadované odborné úrovni, tedy jak po stránce znalostí tak například po stránce komunikační včetně znalosti angličtiny," popisuje pan Šimek nástrahy číhající na uchazeče o pracovní pozice.

Dvacet dva firem sdružených SČLP v minulém roce zaměstnávalo celkem 6 431 osob, vzájemné tržby mezi jeho členy poprvé překročily půl miliardy korun. Působí od roku 2011 a kromě podporování konkurenceschopnosti tuzemských podniků na zahraničních trzích si klade za cíl řešit problematiku lidských zdrojů.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Trh práce

25.09.2015 v 15:37 Pavel

Nějak nechápu poslední dobou tyhle výkřiky různých svazů skrz průmysl. Trh práce funguje na stejných principech jako každý jiný trh. Ještě když díky EU je dneska jednodušší pracovat v cizině je celkem normální používat rovnici nemám lidi = nabídnu vyšší plat. Chce to pak více přemýšlet nad konkurenceschopností. Bohužel některé firmy jsou tak zkostnatělé díky zaklínadlu krize, že tohle stále nedovedou pochopit. Takže všechny tyto výkřiky různých manažerů z průmyslu beru jen jako jejich vlastní selhání než systému. Přeci je jasné, že když v administrativě beru stejné, ne-li větší peníze, tak proč bych se měl rvát do průmyslu. V čechách svářeč s certifikací a zkušenostmi bere 20-30 a v Německu si přijde na 4x větší peníze. A z letectví je třeba zmínit Aero, kde kvalifikovaný mechanik bere 17. Takže moc argumentů proč jít do průmyslu není, samozřejmě pokud nejsem nadšenec, ale tolik jich u nás zase není.

Odpovědět

Platy

25.09.2015 v 17:31 PetrM

Stále platí: "Pay peanuts, get monkeys"

Odpovědět

Přidat komentář