Deset let transportních letadel CASA u Armády České republiky

06.03.2020 3 příspěvky

Základna dopravního letectva v pražských Kbelích si v pátek 6. března připomněla 10. výročí letounu CASA – C295M ve službách české armády.

Letouny CASA jsou využívány především pro přepravu vojáků a transport vojenského materiálu a techniky. Mimo to jsou nasazovány na humanitárních misích a v rámci programu MEDECAC (zdravotně humanitární program), během něhož jsou letouny nasazovány pro evakuaci raněných. Pro tento účel je lze přestavět do varianty 24 lehátek pro raněné, nebo 1 jednotku intenzivní péče a 12 lehátek. 

V rámci spolupráce mezi ZOO Praha a AČR se letouny využívají pro přepravu zvířat. Pro příklad lze uvést leteckou přepravu koně Převalského do Mongolska. Mezi roky 2011–2019 byla letouny CASA zajištěna přeprava již více než 30 koní. 

CASA v číslech

Letouny CASA – C295M jsou vyvíjeny a vyráběny španělskou firmou CASA (konsorcium EADS) a jedná se o dvoumotorový turbovrtulový taktický transportní letoun pro krátké a střední vzdálenosti.

V přepravním prostoru o celkovém objemu 46,9 m3 je možné přepravovat náklad na paletách o hmotnosti až 9,25 tuny – s tímto nákladem uletí 1 200 kilometrů. S nákladem 6 000 kg činí taktický dolet letounu až 3 900 kilometrů. 

  • Délka: 24,5 m 
  • Rozpětí křídel: 25,81 m 
  • Výška: 8,66 m 
  • Maximální rychlost: 576 km/h 
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg 
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dolet bez zatížení: 5 630 km 
  • Praktický dostup: 9 150 m 
  • Motor: 2x Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 2 x 1 972 kW 
  • Posádka: 2 osoby 
  • Užitečné zatížení: 9 250 kg

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

CASA . . . .

06.03.2020 v 22:27 Leon

Rád bych poprosil odborníky - letecké, nikoliv pisálky redaktůrské byť s odbornými znalostmi,o porovnání užitných vlastností s aeroplánem Spartan . . .A :-) při transportu několika koní do Mongolska se prý musel masiv Himalájí oblétavat.  A to Čhomolungma má vršek níž, než je praktický dostup CASY . . A související problémy s nákupem ať si každý pořeší po svém . . . Jen mi je líto zničené karieryplk ( nebo pplk ) pana Daňhela . .  Přátelé aeroplánů zavzpomínejte . .A Vzletem v Let !!

Odpovědět

RE: CASA . . . .

08.03.2020 v 18:40 Milan

To obletavani horskych masivu neni z duvodu maleho dostupu, je bezne i pri preletu Alp napr. u turbovrtulovych stroju (a to zejmena pri pristrojovem letani). Problem je, ze pri planovani tras se pocita s nouzovou situaci letu na jeden motor(respektive bez jednoho motoru) - kde je vetsinou vyrazne omezena pouzitelna letova hladina treba i pro B 737(je to tusim 6km) a ne vzdy je limitem jen vykon motoru.  Jeden horsky hreben lze "preletnou" i kdyz presahuje hranici letu na jeden motor (pri zavade pred hrebenem se otocis, nad a za hrebenem uz nemas prekazku ..) problem jsou rozsahla horska pasma, jako treba ty Alpy pro bezne turbopropy. Pri letu dle VFR(za viditelnosti zemne) coz vetsina velkych dopravcu procesne nepovoluje, lze tento problem resit planovanim tras na zalozni letise skrz prusmyky a udoli.

Odpovědět

RE: CASA . . . .

11.03.2020 v 9:56 Spartan

Vyhody Spartana su vyssie letove hladiny. Max dostup je FL300, bezna cestovna hladina pri MTOW zacina niekde okolo 240-250. Vykonovo je to schopne lietat aj vyssie ako FL300, obmedzenim je vsak vykon pretlakoveho systemu. Cestovna rychlost zacina od 270KT, max 315KT. CASA ma sice uvedeny max dostup FL300 tiez, ale v skutocnosti to lieta FL180-200. Dalsou vyhodou je APU, co Spartanu dava nezavislost pri pozemnych operaciach.

Odpovědět

Přidat komentář