Americká Asociace pilotů a vlastníků letadel (AOPA) ve spolupráci se svým Institutem pro bezpečnost letectví (ASI) vydala nové video analyzující nehodu letounu Beechcraft Bonanza G36 po odletu z colorádského Aspenu. Epizoda s názvem Into Thin Air poukazuje na nebezpečí, které skýtá létání ve velkých nadmořských výškách. 

Letoun se dvěma členy na palubě měl namířeno na východní pobřeží, když startoval z letiště Aspen v Coloradu. Letiště se nachází ve výšce 7 820 stop AMSL, hustotní výška v čase odletu odpovídala hodnotě 10 500 stop, což značně negativně ovlivnilo výkonnost letadla. 

Úbytek výkonu s výškou / Zdroj: aopa.org
Úbytek výkonu s výškou / Zdroj Aopa.org

Krátce po odletu se piloti rozhodli letět údolím Hunter Creek Valley, na jejímž konci je hora Midway Pass s vrcholem ve výšce 11 847 stop. Vzhledem k nižšímu výkonu nebyli piloti schopni dostatečně rychle nastoupat potřebnou výšku, a proto se rozhodli o 180° otočku. 

Bohužel, vzhledem k vysoké nadmořské výšce se zvětšil také rádius potřebný pro otočku, což v kombinaci s nevhodnou pozicí letounu uprostřed kaňonu vyústilo v řízený náraz Bonanzy do terénu.

Video za pomoci simulace nabízí popis příčin a průběhu nehody. Přestože sami tvůrci upozorňují, že oficiální vyšetřování nehody Národním úřadem pro bezpečnost v dopravě (NTSB) dosud neskončilo, nabízí video přínosné poučení, jaké nebezpečí pro piloty hrozí v horském prostředí a ve velkých nadmořských výškách.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Hory

15.12.2021 v 8:36 Václav

Ta zavetrna strana sedla v horach je opravdu zradna. Taky si pamatuju svuj vydeseny pohled na vario ukazujici klesani -2m/s a motor rval na plny plyn. Me to ale vyslo a za sedlem to vyskocilo na +5m/s :)

Pekne video, diky.

 

Odpovědět

v strede udolia

16.12.2021 v 12:57 igi

nelietat v strede udolia, to si teda zapamatam. Napriek celej serii chyb, ktore sa stali, bola stale sanca otocit to a letiet naspat. Keby mali dost miesta :(

Odpovědět

RE: v strede udolia

16.12.2021 v 23:28 Dzordzik

Letěli dost dlouho a sledovali přístroje dost dlouho na to, aby si uvědomili, že to pohoří před sebou prostě nemohli zvládnout přestoupat a že letí proti zdi. Příliš pozdě se rozhodli s tím něco udělat. Přitom mohli přímo nad letištěm, nebo v jeho blízkosti v klidu nastoupat a pak to v pohodě přeletět. Bohužel, létat je potřeba hlavou a ne s vírou, že to vyjde. je dobře, že jsou tady videa, ze kterých se můžeme my všichni přiučit a připomenout si cizí chyby a pokud možno je neopakovat. Také se mi stalo, že jsem oblétával kopec, za kterým byl silný rotor a i když jsem byl dost nad kopcem, tak mě to zaskočilo a i přes plný plyn tam bylo chvílemi až -3m/s na variu. Naštěstí jsem měl rychlost a výšku, tedy rezervu a hlavně jsem věděl, že ve směru, kterým jsem letěl terén klesal, takže bylo kam ...

Odpovědět

Aspen

17.12.2021 v 9:35 čáp

V Aspenu bylo podobných nehod hodně. A to jsou Američané na létání v horách zvyklí. Někdy se tamní podmínky tak změní, že zaskočí i připravené. Od stolu v teplém obýváku to vypadá všechno tak jasně. Hodně znalých pilotů raději letí na jiné letiště a odtud dále autem.

Odpovědět

Knihy o letani v horach

17.12.2021 v 13:03 Jirka

O letani v horach jsem se jako zacinajici hobby pilot zatim zajimal jen teoreticky (pokud nepocitame kopecky v Cesku) a nasel jsem velmi dobre knihy, ktere lze urcite doporucit k precteni, tim spis, ze se daji najit v PDF na internetu:

Mountain, Canyon, and Backcountry Flying by Amy L. Hoover

Flying the Mountains by Fletcher F. Anderson

Neletat stredem kanonu, ale na strane, kde vitr nadnasi, je velmi dulezita poucka, ale v tech knihach je mnoho dalsich takovych informaci, napriklad pri preletu hrebene hor k nemu nesmerovat kolmo, ale pod uhlem cca 45 stupnu - take kvuli snazsimu otoceni zpatky a spousta dalsiho.

Odpovědět

RE: Knihy o letani v horach

17.12.2021 v 17:59 Milos

So zameranim aj na UL a na VFR lietanie v Alpach je bezkonkurencna (a hlavne akutalna) kniha autora Roberta Sentefa "Alpenflug"- In VFR sicher in den Alpen unterwegs (1. vydanie v marci min. roku) s mnohymi praktickymi radami a VFR trasami. Bola napisana  za pomoci Austrokontrolu (zodpoveda za letecku dopravu v rakuskom vzdusnom priestore) a DWD (nemecka meteorologicka sluzba). 

Kazdemu, kto sa pusti sem do Alp ju viac viac ako doporucujem. Pre nasinca je bohuzial len po nemecky, avsak s obsiahleho grafickeho materialu sa da vela pochopit aj s bazalnymi vedomostami jazyka, resp. s pomocou prekladacov.

Prajem pekny vykend.

 

 

Odpovědět

Přidat komentář