Pratt & Whitney představil nový laserový sensor pro motory

20.06.2023

Nová technologie má měřit motory s obrovskou přesností. Otestovat by se měla na 747.

Pratt & Whitney představil nový laserový sensor pro motory
Pratt & Whitney představil nový laserový sensor pro motory (Zdroj: Aeroweb.cz)

Podle P&W má měřící zařízení umožnit vývoj úspornějších klíčových součástí motorů a díky vysoké přesnosti i detekovat čáastice různých emisí (mimo ty uhlíkové) za letu. Společnost na vývoji spolupracuje s Virginia Tech a funguje na principu Rayleighova rozptylu. kdy se laser rozptýlí a následně odráží zpět od částic menší, než je vlnová délka záření. Sledovat tak lze například proudění plynů. P&W uvádí, že systém, který může být zabudován na vstupu i výfuku, by mohl v budoucnu nahradit tradiční senzory a čidla používaná při současném vývoji motorů.

Technologii Rayleigjova rozptylu pro měření výkonu (zkráceně FRST) už Virginia Tech otestovala na malých business jetech, jako je Honeywell TFE731 a P&W PW300. „Signál, který dostaneme zpět, nám zajistí všechny informace o rychlosti, teplotě a hustotě plynů a my už jen odvodíme tlak,“ popsal technologii Todd Lowe, profesor leteckého inženýrství. „Můžeme tak spolehlivě získat všechna potřebná data.“ Světlo z laseru má cestovat v motorech skrze optické kabely a s pomocí kamery vytvářet spektrální analýzu.

Systém byl zatím otestován při nízkých rychlostech ve větrném tunuelu na aerodynamickém modelu Boeingu 737. Další testy by ale měly probíhat na Boeingu 747SP, tedy modelu letadla pro lety s dlouhým doletem (letadlo má dolet přes 12 tisíc kilometrů). 

Mohlo by vás zajímat

Marek Baloun

Šéfredaktor portálu Aeroweb.cz a dlouholetý sportovní novinář. Také letecký nadšenec, který před vypuknutím pandemie Covid-19 chvíli pracoval i na Letišti Václava Havla. Absolvent mediálních studií na Metropolitní univerzitě Praha a celoživotní skaut.



Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář