EASA navrhla nové dodatky k certifikaci motorů

23.06.2023

EASA navrhla nové dodatky k certifikaci motorů
EASA navrhla nové dodatky k certifikaci motorů (Zdroj: Aeroweb.cz)

Agentura Evropské unie pro bezpečnost civilního letectví (EASA) vydala Oznámení o navržených dodatcích (NPA). Ty mají zmodernizovat certifikaci nových motorů, což má přinést zvýšení bezpečnosti a ekonomické výhody.

EASA ve svých nabízených změnách navrhuje modernizaci certifikace pro nové motory. Zdůrazňuje hlavní tři nynější problémy:

  • Zastaralý test výdrže motorů
  • Nejednotnost mezi EASA a americkou FAA v testu počáteční inspekce motoru (IMI)
  • Testování turbínových motorů neodpovídající reálným podmínkám
Motory A380
Nová změna v certifikaci motorů má mj. zvýšit bezpečnost civilního letectví / Foto: Bradley Casin

Server AerotimeHub uvádí, že podle EASA test výdrže motorů je 60 let starý. Před 60 lety se ale používaly velmi odlišné konstrukce motorů. Pro referenci, de Havilland Comet, první dopravní letadlo s proudovými motory, poprvé vzlétlo v komerčním provozu v roce 1952, tedy před 71 lety.  

EASA vyhodnotila, že u některých motorů došlo k selhání krátce po jejich uvedení do provozu. Vzápětí nato musely být vydány směrnice o letuschopnosti (AD), které měly dané problémy s motory vyřešit.

Příčina těchto selhání může být právě v testu výdrže motoru. Přestože žádné z těchto selhání motoru nebyly přímo spojeny s fatálními následky, EASA a letecký průmysl určili za důležité, aby se zavedl vhodnější test a zvýšila se tak pravděpodobnost odhalení problému dřív, než motor vstoupí do provozu.

Dalším ze zdůrazněných problémů je rozdíl mezi FAA a EASA, především v testu počáteční inspekce motoru (IMI). EASA totiž na rozdíl od FAA přímo tento test nevyžaduje. Přitom IMI je považovaný za důležitou část procesu certifikace, obzvlášť když tento test může objevit konstrukční problémy, které jiný test odhalit nedokáže.

Pro turbínové motory by navržené dodatky zlepšily testování motoru, a to robustnějším testováním, více připomínajícím reálné scénáře provozu. Testy tak mají redukovat některé pokračující problémy při certifikaci motoru a přinést větší bezpečí do provozu letadel. Toto testování by zefektivněním programu počáteční údržby (IMP) také ulehčilo práci EASA, která musí zajistit kontrolu letuschopnosti. 

EASA doufá, že úpravy zvýší bezpečnost letectví a přinesou pozitivní ekonomický dopad.

Mohlo by vás zajímat

Témata

Letecké motory


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář