Kluzák poprvé letěl na vodíkový pohon. Airbus pomocí něj bude zkoumat vodíkové kondenzační stopy

22.11.2023

Speciálně upravený kluzák pro výzkum evropského výrobce letadel poprvé letěl zcela na vodíkový pohon. Výzkumný tým „Blue Condor" si klade za cíl pokrok v fungování motorů na vodíkový pohon a vlivu vodíkových kondenzačních stop na atmosféru. Výzkum je součástí projektu UpNext.

Větroně pro výzkum vodíku jsou provozovány projektem Perlan
Větroně pro výzkum vodíku jsou provozovány projektem Perlan (Zdroj: Airbus)

Zpočátku listopadu se v americké Nevadě poprvé vznesl větroň využívající pouze vodík jako palivo. Od té doby vykonal větroň daší dva lety, kdy u jednoho z nich proběhl test spuštění motoru ve výšce 10 000 stop. Speciálně upravený větroň Arcus-J bude využíván vědeckým týmem „The Blue Condor" v rámci programu UpNext k výzkumům ohledně vlivu vodíkových kondenzačních stop (contrails) a jejich vlivu na klima. Projekt je součástí velkolepého cíle Airbusu uvést na trh dopravní letadlo na vodíkový pohon do roku 2035.

Součástí výzkumu bude i srovnání vodíkového paliva a kerosinu. V této části experimentu Airbus plánuje lety dvou kluzáků až do nádmořské výšky 30 000 stop. Dva kluzáky poletí vedle sebe, přičemž jeden bude vybaven motorem na vodíkový pohon a druhý poháněný motorem využívajícím kerosin. Následně získáná data umožní vědcům lepší srovnání vodíkových a kerosinových motorů.

Airbus uvedl: „Vodík nabízí letectví cestu nízkouhlíkového provozu, nicméně i spalování vodíku zanechává za sebou kondenzační stopy podobné jako u konvenčních motorů. Vodíkové kondenzační stopy jsou ale velmi odlišné. Neobsahují saze či oxidy síry, ale váží oxidy dusíku a velké množství vodní páry, až  2,5 krát více než kerosinové kondenzační stopy. Oboje dvoje ovlivňuje klima, a proto má letecký průmysl povinnost je zkoumat." 

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář