Singapurský veletrh je minulostí. Porazil Comac své konkurenty? A co české úspěchy?

29.02.2024 1 příspěvek

Singapurský letecký veletrh je u konce. Trval od 20. do 25. února. Ačkoliv na něm chyběly „trháky“, jako byly k vidění v Paříži nebo Dubaji, i tak nabídl zajímavé kousky. Došlo také k uzavření několika obchodů.

Singapore Air Show nebyla jen o obchodech a dohodách. Na své si přišli také návštěvníci, vidět mohli v akci například letouny F35.
Singapore Air Show nebyla jen o obchodech a dohodách. Na své si přišli také návštěvníci, vidět mohli v akci například letouny F35. (Zdroj: Oficiální web veletrhu)

Comac poprvé v zahraničí

Největší pozornost na sebe hned v úvodu veletrhu strhl čínský Comac. Ten se vůbec poprvé představil na letecké akci mimo hranice Číny. Úvodní den podepsal svou rekordní zakázku, na dodání 50 letadel se dohodl s Tibet Airlines. Ty mají od čínského výrobce obdržet 40 C919 a dalších 10 ARJ21.

Comac také uzavřel dohodu se společností Henan Civil Aviation Development & Investment Group na dodávce šesti letounů ARJ21. 

V Singapuru se nacházel i generální ředitel IATA Wille Walsh. Právě s čínským výrobcem se tak mohl setkat. „Myslím, že většina z dopravců chce vidět, jak C919 funguje v provozu, proto je zde o Comac takový zájem. Bude ale nějaký čas trvat, než lidé začnou tohoto výrobce považovat za důvěryhodnou alternativu k Airbusu nebo Boeingu," řekl Walsh serveru aviationweek v průběhu veletrhu. Připomněl, že i při uvedení Airbusu A320 v 80. letech nějakou dobu trvalo, než se letoun na trhu etabloval. 

Boeing & Airbus

Rozruch vzbudil americký výrobce Boeing, který dříve oznámil, že na singapurském veletrhu nebude vystavovat ani jeden z letounů. I tak si ale připsal v Singapuru uzavřenou dohodu. 

První den výstavy se dohodl s Royal Brunie Airlines na dodávce čtyř nových letadel 787-9. V průběhu celé akce také společnost Thai Airways oficiálně oznámila, že již dříve učinila objednávku na 45 Dreamlinerů. 

Nezahálel ani největší konkurent amerického výrobce. Airbus si podal ruku se společnosti STARLUX Airlines. Zástupci obou společností oznámili objednávku jak osobních, tak nákladních letounů. Objednávka zahrnuje pět letounů Airbus A350F, které se teprve do provozu dostanou, a tři A330neo.

Nízkonákladový dopravce VietJet Air podepsal s Airbusem memorandum o dodávce 20 A330neo, již dříve pak uplatnil opci na nákup 19 kusů A321neo, oficiálně to však dopravce oznámil až v průběhu veletrhu.

Izraelský návrat

Singapurské airshow se zúčastnil také izraelský obranný průmysl. Na veletrh se vrátil poté, co chyběl v Dubaji kvůli válce mezi Izraelem a Hamásem. Největšího asijského veletrhu se účastnilo ministerstvo obrany a 11 jeho dodavatelů, včetně společností Israel Aerospace Industries, Rafael Advanced Defense Systems a Elbit Systems. Poslední jmenovaná společnost na veletrhu představila svůj nejnovější letecký armádní dron. 

Izraelská výprava na singapurské akci nediskutovala o probíhajícím konfliktu. Představitelé Izraele jsou si vědomi, že jejich země čelí rostoucí kritice kvůli operacím v pásmu Gazy, přesto to podle nich neoslabilo zájem o izraelské rakety, drony nebo špionážní výbavu. 

Česká výprava zabodovala

Na veletrhu nechyběla ani česká delegace, v čele s vystavenou L-410 NG, která na veletrh letěla týden z Kunovic (psali jsme zde). Pod vedením náměstka ministryně obrany Daniela Blažkovce výprava absolvovala během prvních dvou dnů přes 15 vrcholových jednání se zahraničními partnery, konkrétně s Embraerem, KAI nebo singapurské ST Engineering. „Společně s českými firmami nastavujeme program tak, abychom se dostali k jednáním s nejrelevantnějšími partnery, a chceme pro ně vytvořit podmínky, které jim pomůžou otevřít dveře k novým trhům a příležitostem,“ uvedl při zahájení veletrhu Blažkovec.

Během prvního dne se tak jednalo s delegacemi Austrálie, Singapuru, Vietnamu, Kambodži, Malajsie a Brazílie, na mezifiremní úrovni pak například se společnostmi SAAB, Kawasaki a Indonesian Aerospace.

K nejočekávanějším událostem následujícího dne pak patřilo jednání náměstka Blažkovce na nejvyšší úrovni s prezidentem divize Defense and Security společnosti Embraer, o jejíž vojenské dvoumotorové transportní letouny střední velikosti C-390 má Česko zájem. Schůzka se současně týkala možnosti širší průmyslové spolupráce pro české firmy v dalších programech Embraeru z oblastí UAV či kosmu.

Neméně stěžejní roli hrálo pro českou účast v Singapuru jednání se špičkami místní nadnárodní technologické a inženýrské skupiny ST Engineering, která tu hraje prim v oblasti letectví, inteligentních měst, obrany, námořní dopravy, systémů veřejné dopravy i veřejné bezpečnosti. „ST Engineering je podnik se stamiliardovými obraty, významná je také jeho pozice integrátora dodávek pro singapurskou armádu, a to včetně oprav a údržby. Během setkání se CEO, které se nám podařilo sjednat, jsme identifikovali příležitosti pro české firmy také v kosmických programech holdingu,“ upřesnila Michaela Froňková, velvyslankyně České republiky v Singapuru. Mezi další zásadní jednání zástupců českých firem patřila setkání s korejskou společností Korea Aerospace Industries (KAI), která vyrábí také vlastní nadzvukový letoun 4,5 generace. 

Silné zastoupení devíti českých společností, jež se Singapore Airshow účastnilo historicky poprvé, jednak upevnilo stávající spolupráce a jednak zahájilo jednání se zcela novými partnery z regionu jihovýchodní Asie. Do karet jim vedle silné podpory ministerstva obrany a Asociace leteckého a kosmického průmyslu (ALKP) hrál i ověřený koncept expozice, která se svými dvěma patry platila na Singapure Airshow k absolutním unikátům. Pro její realizaci spojily síly Ministerstvo průmyslu a obchodu, rezorty obrany a zahraničí a ALKP. „Premiérou na Singapore Airshow rozšiřujeme geografii oficiálních účastí na světových airshows. Do Asie jsme s národní expozicí na leteckém veletrhu vyrazili poprvé a zanechali zde výraznou stopu,“ uvedl prezident ALKP Josef Kašpar.

Na evropské úrovni už máme velmi silnou pozici a nyní je zapotřebí ji rozšířit celosvětově,“ říká za Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ) jeho zástupce Zdeněk Liška. „Naším záměrem na Singapore Airshow je především nabídnout naši expertizu v oblasti dronů.“

Mezi dalšími vystavovateli byly společnosti Czech Airlines Technics s nabídkou údržby letadel typu Boeing a Airbus, Aircraft Industries s již zmíněnou L-410 NG, Aero s L-39 NG, Shark Aero reprezentovalo Česko jakožto velmoc na poli ULL letadel a společnost PBS Velká Bíteš v rámci prezentace své mateřské firmy ukázala možnosti na poli motorů, systému APU nebo klimatizace. Nováčky v české delegaci pak byly firmy AVEO Engineering se světly do vojenské techniky a CSG Aerospace, která reprezentovala segment aerospace a defence.

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Konkurence

01.03.2024 v 8:47 Radek

Kazda konkurence je dobra, nuti k inovacim a zdokonaleni. Cinane s C919 budou nekolik let letat v Cine, ale brzo se nekdo odvazi nasadit je v Asii, Africe nebo Latinske Americe. Prvni kus sice dodali uz 2022, ale letat zacali az v lete 2023 a doted dodali jen 4 kusy (2 za cely rok 2023) - to jsou vlastne predseriove kusy pro testovani provozu. Planu maji plnou pusu uz leta, ale realizace pokulhava. Takze se uvidi, jak budou Cinane schopni vyrabet, dodavat a udrzovat stroje v beznem provozu a dodrzovat sliby o nizke cene (Suchoj Superjet si na tom vylamal zuby). ARJ21 zacina slouzit v Indonesii a seriova vyroba dala uz pres 100 ks, ale porad to neni overene efektivni letadlo - vyroba v letech 2015-17 dala jen par kusu, rozjela se az 2019, a pak covid. Chce to jeste par let, aby C919 byla realna konkurence pro Boeing a Airbus.

Odpovědět

Přidat komentář