VT-16 Orlík
Sportovní kluzák určený pro výkonné létání, jednosedadlový laminární hornoplošník celodřevěné konstrukce

Jeho lichoběžníkové křídlo je mezi žebry vyplněno pěnovým polystyrenem, potaženo překližkou a vybaveno brzdícími klapkami. Trup je poloskořepinový, kryt kabiny z jednoho kusu organického skla, odklopný. Plovoucí výškovka je vybavena vyvažovací ploškou. Podvozek tvoří pevné kolo a krytovaná ostruha.
V srpnu 1956 vzlétl poprvé výkonný laminární kluzák Standard 15, který se později dostal po různých úpravách do sériové výroby jako VT 16 Orlík. Byl původně konstruován pro plachtařské středisko v Medlánkách, kde vyrobili dva prototypy a sériovou výrobu předali do Orličanu v Chocni. "Orlík" plně nahradil stárnoucího "Šohaje" a stal se v poměrně krátké době standardním jednosedadlovým kluzákem v našich aeroklubech. Zavedením VT 16 se podstatně zvýšila úroveň sportovních výkonů.
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 1
- Rozpětí: 16 m
- Délka: 7,4 m
- Plocha křídla: 12,8 m2
- Výkony
- Pohon: Bezmotorové
- Nepřekročitelná rychlost V(NE): 119 uzlů (220 km/h)
- Klouzavost: 33 : 1 při rychlosti 71 km/h
- Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 215 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 320 kg
- Užitečné zatížení: 105 kg