Bo 105
Lehký víceúčelový dvoumotorový vrtulník vyvinutý společností Bölkow

Vrtulník Bo 105 je prvním lehkým dvoumotorovým vrtulníkem na světě a drží primát i coby první akrobatický stroj s rotujícími nosnými plochami, který je schopný akrobatických prvků.
Bo 105 byl od roku 1970 vyráběn konsorciem německých firem Messerschmitt-Bölkow-Blohm a následně v roce 1991 se firmy staly součástí společnosti Eurocopter, která vrtulníky Bo 105 vyráběla do roku 2001. Poté byly vrtulníky Bo 105 nahrazeny strojem Eurocopter EC135.
Stroje Bo 105 byly velmi oblíbené u armád celého světa kvůli své vysoké manévrovatelnosti, možnosti zvládnutí akrobatických prvků, přesnému řízení a vysoké cestovní rychlosti. To vše mu zajištovala speciální rotorová hlava a uchycení rotorových listů.
V České republice sloužily celkem 4 vrtulníky Bo 105 pro potřeby policie a letecké záchranné služby od roku 1991 až do roku 2004, kdy byly postupně nahrazeny stroji Eurocopter EC135.
Základní parametry:
- Rozměry
- Počet míst: 6
- Délka: 11,86 m
- Výška: 3 m
- Výkony
- Počet motorů: Vícemotorové
- Druh motorů: Proudové
- Palivo: JET
- Typ motoru: 2 × Allison 250-C20B
- Cestovní rychlost: 110 uzlů
- Maximální rychlost (horizont): 131 uzlů
- Stoupavost: 8 m/s
- Dolet: 575 km
- Dostup: 5180 m
- Hmotnosti
- Prázdná hmotnost: 1276 kg
- MTOW (Maximální vzletová hmotnost): 2500 kg
- Užitečné zatížení: 1224 kg
- Speciální vlastnosti
- Akrobatické
- Ostatní
- Typ podvozku: ližinový
- Typ: Nad 450 kg MTOW