Americký úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB) vydal 18. června 2025 závažné doporučení týkající se motorů CFM International LEAP-1B, používaných u letadel Boeing 737 MAX. Podle zprávy existuje riziko pronikání kouře do kokpitu a kabiny, které může být způsobeno specifickými technickými problémy. Úřad zároveň upozorňuje, že tato situace vyžaduje bezodkladnou pozornost a nápravu ze strany výrobců, provozovatelů i regulačních orgánů.
Významné doporučení bezpečnostního úřadu se týká motorů běžně používaných u 737 MAX
Podle závěrů vyšetřování NTSB hrozí, že systém LRD (Load Reduction Device, tj. zařízení pro snížení zatížení motoru), který je navržen k omezení vibrací přenášených z poškozeného motoru na konstrukci letadla, může poškodit motorový olejový systém. Důsledkem je přehřívání oleje, jehož výpary se pak mohou dostávat přes ventilační systém přímo do cockpitu nebo kabiny cestujících.
Již zaznamenané incidenty se vyskytly u Southwest Airlines
Zpráva popisuje dva incidenty, ke kterým došlo v prosinci 2023 a březnu 2024. V prvním případě krátce po startu z New Orleans narazil pták do levého motoru letounu Boeing 737 společnosti Southwest Airlines, což vedlo k zaplnění kokpitu hustým bílým kouřem a omezení viditelnosti. Posádka si musela nasadit kyslíkové masky a nakonec bezpečně přistála zpět na letišti v New Orleans. Druhá událost nastala při letu z Havany na Kubě, když v důsledku poškození pravého motoru ptáky vznikl hustý dým, který pronikl také do prostoru pro cestující. I tento let se podařilo bezpečně ukončit návratem zpět na letišti v Havaně.
Doporučení NTSB: Lepší informovanost posádek a aktualizace provozních manuálů
Bezpečnostní rada NTSB proto vyzvala Federální leteckou správu (FAA), aby zajistila okamžité informování letových posádek všech letadel vybavených motory LEAP-1B o riziku vniknutí kouře v důsledku aktivace systému LRD. Boeing již na situaci reagoval aktualizací provozních manuálů pro piloty, které nyní obsahují konkrétní postupy pro minimalizaci těchto rizik.
Mezinárodní spolupráce s EASA a úřady v Číně ohledně dalších motorových variant
Další doporučení směřovala také k Evropské agentuře pro bezpečnost letectví (EASA) a k čínskému Úřadu pro civilní letectví, aby prošetřily možnost similaritních rizik u motorů LEAP-1A a LEAP-1C. Ty jsou obdobně používány u oblíbených dopravních strojů Airbus A320neo a čínského letounu COMAC C919.
Řešení: Povinné softwarové modifikace motorů LEAP-1B
Jako dlouhodobě efektivní řešení doporučil úřad všem dotčeným operátorům povinně implementovat softwarové modifikace vyvíjené společnostmi CFM International a Boeing. Tyto úpravy by měly účinně zabránit pronikání dýmu a kouře do kokpitu či kabin cestujících po aktivaci zařízení LRD.
Zdroje: AeroTime, NTSB