Electra a Lockheed Martin Skunk Works společně vyvíjí revoluční hybridní letoun EL9

25.06.2025

Electra a Lockheed Martin Skunk Works spolupracují na vývoji hybridního letounu EL9 s cílem změnit vojenskou taktiku i regionální komerční dopravu pomocí technologie umožňující extrémně krátké vzlety a přistání.

Letoun EL9
Letoun EL9 (Zdroj: Electra aero)

Společnosti Electra a Lockheed Martin Skunk Works oznámily na letošním Pařížském aerosalonu významnou spolupráci při vývoji převratného hybridně-elektrického letadla EL9. Cílem tohoto ambiciózního projektu je vyvinout letoun schopný mimořádně krátkého vzletu a přistání (Ultra-STOL), a to i z neupravených travnatých ploch a jiných alternativních povrchů. Tato průlomová technologie by mohla zásadně změnit vojenskou taktiku i regionální leteckou dopravu, zejména v terénně obtížných oblastech, jako je například Indo-pacifická oblast.

Technologické řešení letounu EL9 – blown-lift a hybridní pohon

Electra EL9 využívá jedinečné blown-lift technologie, kdy série elektromotorů usměrňuje proud vzduchu přes křídla a velké vztlakové klapky směrem dolů, čímž letoun získává dodatečný vztlak. Díky tomu může bezpečně vzlétat a přistávat již na vzdálenosti kolem 45 metrů (cca 150 stop). Prototyp EL-2 Goldfinch společnosti Electra nedávno dokázal vzlétnout z travnaté plochy za 91 metrů a z upravené dráhy za pouhých 52 metrů, což prokazuje velký praktický potenciál této technologie.

Hybridní pohonný systém EL9 se skládá ze čtyř bateriových jednotek a moderního 600kW turbogenerátoru od společnosti Safran. Díky této kombinaci dosahuje letoun doletu až 1 000 námořních mil (1852 km), čímž výrazně překonává dosavadní možnosti čistě elektrických eVTOL strojů, jejichž dolet omezuje nízká hustota energie v bateriích. Hybridní systém navíc umožňuje i zcela elektrický, tichý let na kratší vzdálenosti.

Univerzální využití pro vojenský transport i civilní mobilitu

Kapacita modelu EL9 činí devět cestujících se zavazadly nebo až 1 361 kg nákladu. V plně naložené konfiguraci zvládne urazit přibližně 330 námořních mil. Ve speciálních misích, kde je prioritou dolet, přepraví přibližně 450 kg nákladu na vzdálenost až 1 000 nm (1852 km).

Letoun sice nedosahuje rychlosti běžných vojenských turbovrtulových strojů – cestovní rychlost činí okolo 175 uzlů (324 km/h) – tuto nižší rychlost ale vyvažuje schopností operovat z improvizovaných ranvejí, trávníků a jiných neupravených povrchů, což může být v mnoha situacích klíčová výhoda.

Skunk Works a Electra: Inovativní duo s dlouholetou spoluprací

Známá vývojová divize Skunk Works společnosti Lockheed Martin funguje již od 40. let a stojí za ikonickými projekty, jako je například bojový letoun 5. generace F-35 Lightning II. Jednotka se specializuje na pokročilá a často utajovaná technologická řešení, přičemž přibližně 85 % její činnosti zůstává neveřejných.

Lockheed Martin úzce spolupracuje s Electrou již několik let. V roce 2022 podpořila firmu v rámci investiční série A, která umožnila první demonstrační let menšího modelu EL-2 Goldfinch v roce 2023. Aktuálně podepsané memorandum o spolupráci posiluje tuto vazbu, zejména v oblastech digitálního inženýrství, výroby, dodavatelského řetězce, údržby a globální obchodní strategie.

Strategické zapojení amerických ozbrojených sil

Hybridní letoun EL9 již vzbudil zájem ozbrojených složek USA. Armáda, námořnictvo i letectvo v něm vidí potenciální nástroj pro koncept Agile Combat Employment (ACE) – tedy agilního bojového nasazení z malých, izolovaných základen bez klasické infrastruktury. Díky schopnosti operovat z neupravených ploch by EL9 mohl v určitých scénářích částečně nahradit vrtulníky, které trpí omezeným doletem a vyššími logistickými nároky.

Budoucnost hybridní letecké mobility i civilních komerčních letů

Kromě vojenských aplikací má EL9 značný potenciál i v civilní dopravě. Electra navíc spolupracuje s NASA na vývoji technologií pro příští generaci plně elektrických komerčních letadel. Tato aktivita společně s programem EL9 ukazuje rostoucí trend směrem k širšímu využití hybridních a elektrických technologií v letectví, které mohou nabídnout ekologičtější a ekonomičtější alternativu ke konvenčním palivům.

Zdroj: Flying Magazine

Mohlo by vás zajímat


Zkušenosti a doplnění našich čtenářů

Přidat komentář