Společnost Airways Aviation investuje do ekologičtějšího leteckého výcviku prostřednictvím nákupu elektrických letadel eDA40 od Diamond Aircraft, čímž napomáhá snížení emisí a hlukové zátěže.
Airways Aviation zařadí do své flotily elektrická výcviková letadla eDA40 od Diamond Aircraft (Zdroj: Green Aerolease)
Airways Aviation učinila další významný krok k udržitelnému provozu a inovacím ve výcviku pilotů. Ve spolupráci s výrobcem Diamond Aircraft podepsala na závěr Pařížského aerosalonu 2025 smlouvu o nákupu pěti plně elektrických výcvikových letadel typu eDA40. Dohoda uzavřená poslední den tohoto prestižního veletrhu potvrzuje strategický záměr firmy reflektovat budoucí potřeby leteckého výcviku v souladu s environmentálními trendy.
První plně elektrické výcvikové letadlo s certifikací EASA/FAA
Víceúčelový eDA40 je plně elektrickou verzí populárního letadla DA40. Tento unikátní stroj získal certifikaci dle standardů EASA a FAA (Part 23) jako vůbec první plně elektrický letoun přizpůsobený specifickým požadavkům intenzivního leteckého výcviku.
Výkonná pohonná jednotka od společnosti Safran
Srdcem eDA40 je pokročilý elektrický motor Safran ENGINeUS™ o výkonu 125 kW, který dosahuje účinnosti až 94 %. Díky systému dvojitého vinutí a redundantním regulátorům nabízí motor podobnou úroveň provozní bezpečnosti jako dvoumotorová letadla, přičemž zůstává na ekonomičtější jednomotorové platformě.
Moderní avionika Garmin G1000 NXi pro lepší situační přehled
V oblasti avioniky Diamond Aircraft zvolila osvědčený systém Garmin G1000 NXi. Tato technologie pilotům výrazně usnadňuje navigaci a řízení letu, poskytuje přehledné zobrazení klíčových dat a zvyšuje bezpečnost i komfort během výcviku.
Rychlé dobíjení baterií od Electric Power Systems
Letoun je vybaven bateriovým systémem EPiC™ od společnosti Electric Power Systems, který umožňuje rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC). Díky této technologii lze baterii dobít na potřebnou kapacitu již za 20 až 30 minut, což zefektivňuje cykly výcvikových letů.
Zástupci firem: „Technologie budoucnosti pro ekologický a ekonomický provoz“
Zakladatel a předseda představenstva Airways Aviation Romy Hawatt uvedl: „Tato investice odráží naši dlouhodobou strategii zaměřenou na inovace vedoucí k bezpečnému, účinnému a environmentálně odpovědnému leteckému výcviku. Zavedení eDA40 výrazně snižuje uhlíkovou stopu i provozní náklady, aniž by přitom jakkoliv utrpěla naše tradičně vysoká úroveň výcviku."
Obchodní ředitel Airways Aviation Alexandre Alves dodal: „Rozšíření flotily o elektrické letouny odpovídá našemu cílenému a proaktivnímu přístupu k vývoji odvětví. Jsme připraveni naplnit vysoká očekávání trhu a nastavovat nové standardy výkonu i ekologie."
Jane Wang, obchodní ředitelka rakouské divize Diamond Aircraft, uvedla: „Jsme velmi potěšeni, že náš dlouholetý partner přistupuje k naplňování náročných ekologických cílů s takovým nasazením. Tento projekt představuje důležitý krok k budoucnosti udržitelného letectví."
Elektrické technologie jako nový směr pro letecký výcvik
Uzavřená dohoda není pouze běžnou obchodní akvizicí. Znamená zásadní posun směrem k širšímu využívání udržitelných a ekonomicky výhodných provozních řešení v letectví. Zavedení eDA40 přispěje nejen ke snížení emisí CO₂, ale také k redukci hlukové zátěže, čímž naplňuje očekávání moderního letectví ohleduplného k životnímu prostředí.
Tato spolupráce mezi Airways Aviation a Diamond Aircraft jasně dokládá, jaký význam mají elektrické letecké technologie pro výcvik pilotů budoucnosti.
Usefull load:180kg, Range 217km(vcetne rezervy, tudiz -30 minut = 130km) , max speed (baterky 80kWh/1.2hod = 66kW minus ztraty, tj mene nez polovina vykonu benzinoveho), tj odhad cca 150km/h , dostup vzhledem k vykonu a hmotnosti - 300 metru nad zemi. Cena, otaznik :)
Tak hlavne, ze se rychle nabije. Chtel bych ale videt aeroklubacke letiste, ktere nabije 80kWh za pul hodiny, tj privodnich 380V unese 160-200kW. (~500A) :)
Asi tak, ze čtyřmístného stroje udělali dvojmístný (pro hubené piloty), aby měl aspoň nějaký reálně využitelný dolet. Ta rezerva je při 150 km/hod tedy 75 km, takže reálný dolet 140 km. Kdo by to nechtěl?
To by, ale byla zatraceně těžká vlečná. Asi by to moc nelezlo. Když už elektrolet, tak výborný je elektromotor pro samostartující větroně. S baterií tak na 15 min. max. Ale tohle, opravdu ne.
Spoléhat v dnešní době na Z226 už taky začíná být docela nesmysl. Je to sice krásné letadlo a létá pěkně, ale nesměl by mít motor řady Mx37 na který už pořádně nejsou díly a vlastně ani na letadlo samotný. Do toho je samozřejmně hlučný a majitele dřív nebo později sežere na údržbě.
Nic to ale nemění na tom že elektrickou vlečnou se asi nej tak vlekat nebude už kvůli poměru váhy a doby jak dlouho na to dokáže letět.
JJ, Dvestepetky uz si svoje odslouzily - I kdyz zvuk toho sestivalce je porad pekna muzika. Ale ani modernejsi GA letadla co maji 180 koni a ~700kg prazdnou hmotnost nejsou casto k videni jako vlecne. Budoucnost vlekani je nespis v silnych lehkych ultralajtech.