Technologie zatím nedosahují potřebné úrovně
EASA uvedla, že práce na regulacích tzv. provozu s rozšířenou minimální posádkou (Extended Minimum Crew Operations – eMCO) byly dočasně pozastaveny. Současné systémy totiž podle agentury stále nesplňují náročné bezpečnostní požadavky nutné pro jednočlennou obsluhu komerčního letounu.
K těmto požadavkům patří zejména:
-
pokročilé systémy řízení pracovní zátěže pilota,
-
monitorování jeho zdravotního stavu,
-
prediktivní vyhodnocování bezpečnostních rizik
-
a autonomní bezpečnostní mechanismy pro krizové situace.
Každá z těchto funkcí bude muset projít důkladným testováním a certifikačním procesem ještě předtím, než bude možné umožnit přepravu pasažérů pouze s jedním pilotem na palubě.
„Chytrý kokpit“ jako podmínka budoucnosti
Místo samotného zavádění single-pilot operací chce EASA nejprve definovat širší koncepci „chytrého kokpitu“ (Smart Cockpit), do které by mohlo být případné nasazení jednoho pilota v budoucnu začleněno. Tento přístup má zajistit, že jakákoli změna bude provedena v plném souladu s nejvyššími standardy bezpečnosti a bez ztráty redundance, na které je současný provoz postaven.
Pilotní organizace rozhodnutí vítají
Pilotní odbory a profesní sdružení přijaly rozhodnutí EASA s úlevou. Obávají se totiž nejen dopadu na bezpečnost, ale i na pracovní podmínky pilotů. Prezidentka European Cockpit Association (ECA), kapitánka Tanja Harter, prohlásila:
„Zachování dvou kvalifikovaných a odpočatých pilotů v kokpitu je klíčové. Čtyři oči a dva mozky tvoří osvědčený systém, který funguje.“
ECA se proto bude nadále stavět proti iniciativám, které by vedly ke snižování počtu členů letové posádky na úkor bezpečnosti.
EASA se nadále soustředí na jiné oblasti bezpečnosti
Přestože byl vývoj pravidel pro single-pilot provoz pozastaven, agentura EASA pokračuje v práci na jiných aspektech zvyšování bezpečnosti evropského letectví. V rámci Evropského plánu pro bezpečnost letectví 2025 (EPAS 2025) se zaměřuje například na:
-
modernizaci ochrany okolí letišť,
-
přísnější limity hluku pro letadla s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL),
-
revizi certifikací pro vrtulníkové operace.
Zjednodušení pravidel pro provozovatele dronů
Pozitivní posun nastává také v oblasti bezpilotních systémů (Unmanned Aircraft Systems – UAS). EASA nedávno publikovala tzv. Easy Access Rules – pravidla sepsaná srozumitelným jazykem, která mají usnadnit porozumění předpisům zejména malým provozovatelům dronů a jednotlivcům. Tento krok má podpořit širší dodržování bezpečnostních norem v rychle rostoucím segmentu.
Závěr: Bezpečnost na prvním místě
Rozhodnutí EASA potvrzuje, že ochrana pasažérů a posádek zůstává nejvyšší prioritou evropské letecké bezpečnosti. I když technologický vývoj postupuje rychlým tempem, jeho nasazení do běžného provozu musí být podmíněno naprostou důvěrou v jeho funkčnost a spolehlivost.
Pro pilotní komunitu i veřejnost je to jasný signál, že agentura volí opatrný a odpovědný přístup, který reflektuje jak realitu technologií, tak legitimní obavy odborné veřejnosti.
Zdroje: AvWeb, EASA