Dodatek v Haagu podepsali výkonný ředitel EASA Florian Guillermet a generální ředitel EUROCONTROL Raúl Medina. Memorandum staví na úspěšné spolupráci obou institucí od roku 2021, kdy bylo původní MoC uzavřeno. Nově přijatý dodatek formalizuje širší spektrum společných aktivit zaměřených nejen na bezpečnost leteckého provozu, ale i na klíčová témata jako je ochrana klimatu, digitalizace a integrace bezpilotních systémů.
Pokračování úspěšného partnerství
Spolupráce mezi EASA a EUROCONTROL má dlouhou tradici. Spojuje regulační přístup EASA s provozními daty a technickým know-how EUROCONTROL. Klíčovým nástrojem této spolupráce je společný pracovní program (Joint Work Programme) a Technická kancelář spolupráce (Technical Cooperation Office – TeCO), které umožňují pružnější implementaci konkrétních projektů v oblasti řízení letového provozu (ATM – Air Traffic Management).
Rozšířené oblasti spolupráce
Už v roce 2024 bylo memorandum rozšířeno o další tematické oblasti:
-
odborná školení a vzdělávání pracovníků,
-
kybernetická bezpečnost leteckých systémů,
-
výzkum a inovace v rámci řízení letového provozu,
-
oblast komunikace, navigace a sledování (CNS).
Tato rozšíření byla logickou reakcí na nové technologické výzvy a potřebu jednotného přístupu v rámci evropského nebe.
Nové priority: životní prostředí a bezpilotní systémy
Dodatek z června 2025 definuje dvě klíčové oblasti dalšího rozvoje:
-
Udržitelné letectví a ochrana životního prostředí – koordinace v oblasti snižování emisí, podpora ekologických technologií a zavádění nízkoemisních letových tras.
-
Civilně-vojenská spolupráce a integrace bezpilotních prostředků (UAS) – vytvoření kompatibilních provozních standardů pro nasazení dronů a vojenských systémů v civilním vzdušném prostoru.
Evropská legislativa reaguje na klimatické výzvy
EASA a EUROCONTROL aktivně podporují cíle revidovaného Evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS), který od roku 2023 stanovuje přísnější limity pro emise z letecké dopravy uvnitř EHP. Paralelně se zapojují do globálního systému CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), který od roku 2019 zajišťuje kompenzaci emisí z mezinárodní letecké dopravy.
Posun kupředu nebo jen formální gesta?
Na papíře jde o důležitý krok kupředu – hlubší koordinace EASA a EUROCONTROL má potenciál zefektivnit evropský letecký systém, zlepšit jeho environmentální dopad a podpořit bezpečné zavádění nových technologií. Kritici ale varují, že bez konkrétních výsledků hrozí, že se tato spolupráce stane jen dalším vrstvou evropské administrativy. Klíčem k úspěchu bude skutečné provázání regulační a provozní roviny – a měřitelné výsledky v praxi.
Zdroje: EASA, EUROCONTROL